Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Larm till hemmet

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-24 20:44

Fick ett nytt projekt nu. Vi villaägare bör ju ha larm. Fick idag hem det läckraste larmet jag har sett, med integrering i molnet, iPhone/iPad, TelldusNet, X10 och motorstyrda lås
http://webehome.com

Ursprungligen av kenjon:

Fick ett nytt projekt nu. Vi villaägare bör ju ha larm. Fick idag hem det läckraste larmet jag har sett, med integrering i molnet, iPhone/iPad, TelldusNet, X10 och motorstyrda lås
http://webehome.com

låter/ ser intressant ut, återkom gärna om hur larmet fungerar, letar själv efter ett kompetent larm

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-24 21:37

Man får en väldigt snygg presentation, vem som har låst upp dörren, larmat av osv. Bra att veta att ungarna har kommit hem
Väldigt mycket inställningar, normalt tre lägen: avaktiverat, skalskydd (dörrar larmade men man är hemma), och aktiverat. Varje sensor kan för sej ställas tillhöra skalskydd eller Aktivering. Termometer har larmfunktion (för växthuset?), fuktsensor för diskmaskin, tvättmaskin etc. Mycket godis, t ex den stora röda brandlarmsknappen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-24 21:57
Ursprungligen av kenjon:

Man får en väldigt snygg presentation, vem som har låst upp dörren, larmat av osv. Bra att veta att ungarna har kommit hem
Väldigt mycket inställningar, normalt tre lägen: avaktiverat, skalskydd (dörrar larmade men man är hemma), och aktiverat. Varje sensor kan för sej ställas tillhöra skalskydd eller Aktivering. Termometer har larmfunktion (för växthuset?), fuktsensor för diskmaskin, tvättmaskin etc. Mycket godis, t ex den stora röda brandlarmsknappen

Jag har samma larm sedan ett år ungefär, hette Abell innan de bytte namn till Webehome.
Har inga Tellstick och annat kul, än.
Ett par kameror har jag, väldigt smidigt att kolla katterna.
Ser när ungarna har gått till skolan, och när de har glömt larma på. Vilket jag lätt kan åtgärda från iPhonen.
Väldigt nöjd så långt.

Tråden utbruten från Semesterprojekt - iBeacon.

Intressant lösning.

Vilket paket har du och vilket abonnemang kommer du köra med?

Coolt, men lägg pengarna på lås i stället
när larmet väl tjuter är det för sent och tjuven är redan inne

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-25 08:07

Det håller nog varken Polisen eller försäkringsbolagen med om. Dels kan det skrämma tjuvarna, dels blir grannarna uppmärksamma på att något händer.
Lås går självklart före, men när det är fixat, så tar vi nästa steg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-25 08:11
Ursprungligen av keptang:

Intressant lösning.

Vilket paket har du och vilket abonnemang kommer du köra med?

Paketet för 4000 kr plus lite extra, Basic-abonnemanget. En ytterligare fuktsensor för tvättmaskinen, och den röda brandlarmsknappen

LS-30 Webehome

Ursprungligen av kenjon:

Paketet för 4000 kr plus lite extra, Basic-abonnemanget. En ytterligare fuktsensor för tvättmaskinen, och den röda brandlarmsknappen

Hej! Har kollat runt på larm nu så att ögonen blöder och valet står nu mellan Webehome och Securitas hemlarm (jag är ingen hacker utan normalbegåvad inom teknik så vill ha något som är hyfsat användarvänligt, möjlighet att programmera själv är inget jag söker). Fördelen med Webehome för mig är att det är låg eller ingen månadskostnad samt möjligheten att använda Zwave. Nackdelen är att det är ett ganska okänt system/märke som det är svårt att hitta så mycket info/utvärderingar om.

Jag skulle verkligen uppskatta om du kunde dela med dig mer av dina erfarenheter.

Är du fortfarande nöjd? Var det lätt att installera? Vad är du missnöjd med?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-14 16:56

Mycket lätt att installera, lite svårare att konfigurera innan man har gjort ett par sensorer, sedan flyter det på. Det tar ett litet tag innan man fattar hur de har tänkt sej hur man lägger till sensorerna, hur de delas in i grupper etc.
Om du söker på ABell så kanske du hittar mer info. Jag är mycket nöjd och rekommenderar det till alla som frågar mej om larm. Jag har nog inget som jag är missnöjd med. (om du köper får du gärna ange mej som referens, då får jag ett helt års abonnemang )
Securitas är nog enklare, men dyrt. De vill tom komma hem när det är dags för batteribyte, vilket de såklart tar rätt bra betalt för

Ursprungligen av kenjon:

Mycket lätt att installera, lite svårare att konfigurera innan man har gjort ett par sensorer, sedan flyter det på. Det tar ett litet tag innan man fattar hur de har tänkt sej hur man lägger till sensorerna, hur de delas in i grupper etc.
Om du söker på ABell så kanske du hittar mer info. Jag är mycket nöjd och rekommenderar det till alla som frågar mej om larm. Jag har nog inget som jag är missnöjd med. (om du köper får du gärna ange mej som referens, då får jag ett helt års abonnemang )
Securitas är nog enklare, men dyrt. De vill tom komma hem när det är dags för batteribyte, vilket de såklart tar rätt bra betalt för

Tror du blandar ihop det lite..Securitashemlarm är inte samma som Verisure/Securitas Direkt.. Securitashemlarm, där äger du larmet själv och får byta batteri själv.. inte så på Verisure som du antagligen syftar på..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-14 23:05

Du har helt rätt, jag trodde de var samma sak.

Man äger Verisure larmet själv

Jag har haft många larm och Verisure är helt överlägset alla andra vanliga "hemlarm"

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-15 15:53

Jag har flera kompisar som har Verisure, och jag skulle inte uttrycka mej så.
Verisure är enklare att installera/konfigurera (man behöver inte göra det själv), men jag ser mycket mer möjligheter med t ex det jag har. När jag kommer hem och slår av larmet i iPhonens app, tänds även ytterbelysningen (om den inte redan är tänd), och dörren låser upp sej. Bara att ta i handtaget och öppna.
Just integreringen med annan utrustning (X10, ZWave, olika kameror) gör att jag gillar "mitt" larm.
På vilket sätt tycker du Verisure är "helt överlägset alla andra"?

  • Medlem
  • 2015-02-19 12:29
Ursprungligen av MalcomX:

Man äger Verisure larmet själv

Jag har haft många larm och Verisure är helt överlägset alla andra vanliga "hemlarm"

Snackade med en kopia igår o frågade vad han hade för larm och om han rekommenderade det.. De hade Verisure och han rekommenderade det inte. Lät på honom som att man inte ägde det och att de i princip skulle komma o hämta grejer trots att de betalt en rejäl startavgift. Det hade krånglat också så han var inte nöjd. Synd för förutom att det verkar dyrt så såg det smidigt ut (men det är mycket skryt de skriver inga tekniska specar). Så nu lutar det faktiskt mer åt webehome som man kan bygga ut mer till annat också, för ingen eller mycket billigare månadspeng.

  • Medlem
  • 2015-02-19 12:33
Ursprungligen av kenjon:

...Just integreringen med annan utrustning (X10, ZWave, olika kameror) gör att jag gillar "mitt" larm.

Har du råkat ut för någon z-wave produkt som inte passat till webehome eller har du bara kört deras grejor? Eller kör du med tellstick för strömbrytare o annat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-19 22:09

Jag har faktiskt inte köpt någon ZWave än
X10 och Nexa är det jag kör. Nexa styrs delvis via TelldusNet och både X10/Nexa via Indigo på OSX (och WeBeHome).

D-Link har ju också kommit med ett system nu. Vet inte om det finns i Sverige ännu. Har bara 3 kameror från dom - varav en med mörkerseende. Är inställda på rörelseaktivering och push. Funkar perfekt i min iPhone och iPad. Kan även spela in eller ta bilder. Tänkte utöka det med styrenheter vart efter. Utvecklingen går verkligen fort nu på den fronten.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2015-02-20 08:50

Är också lite inne på att skaffa larm.
larmhem.se verkar ha prisvärda larm. Verkar spela i ungefär samma liga som Vikinglarm t.ex. Ej godkända av SSF men ska de vara det blir det genast bra mycket dyrare!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-20 10:15

Jag tycker WeBeHome är prisvärda, 4000 kr för ett startkit.
Om ni köper får ni gärna ange mej som referens ([email protected]), då får jag ett års abonnemang

  • Medlem
  • 2015-02-24 21:07
Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker WeBeHome är prisvärda, 4000 kr för ett startkit.
Om ni köper får ni gärna ange mej som referens ([email protected]), då får jag ett års abonnemang

Ska tänka på det om jag köper
Inväntar dock svar på mail som jag skickade till dem den 19:e, inte direkt snabba.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-26 22:37

De har varit väldigt snabba med supportfrågor.... svar även framåt 23-tiden, vilket får mej att tro att (några?) sitter i USA....

Kommentarer till/erfarenheter av Sector Alarm? Då jag bor i storstad (Gbg) borde ju uppkoppling till larmcentral vara att föredra jämfört med att bo på mindre ort med långa utryckningstider. Just nu bjuder de helt på startpaket/installation, så blir "bara" månadskostnaden att betala 349-max 409. Man äger ju inte systemet, det vet jag. Men då slipper man ju å andra sidan hålla prylarna servade och up to date.

Har kollat huvudsakligen på https://www.larmkollen.se/

Ursprungligen av johan_tanying:

Kommentarer till/erfarenheter av Sector Alarm? Då jag bor i storstad (Gbg) borde ju uppkoppling till larmcentral vara att föredra jämfört med att bo på mindre ort med långa utryckningstider. Just nu bjuder de helt på startpaket/installation, så blir "bara" månadskostnaden att betala 349-max 409. Man äger ju inte systemet, det vet jag. Men då slipper man ju å andra sidan hålla prylarna servade och up to date.

Har kollat huvudsakligen på https://www.larmkollen.se/

Jag har Sector Alarm och har bara bra att säga om dom, den största fördelen som jag ser det (vilket andra större leverantörer också har) är att brandlarmet är kopplat till dom också. Så går brandlarmet så ringer dom, är man inte hemma så kan dom starta kameran och se om det syns rök/lågor, min uppfattning (men det är som sagt som jag förstått det) är att det också skickas väktare på brandlarm om man inte får kontakt med personerna som bor på objektet.
Vi lyckades utlösa brandlarmet i samband med matlagning, efter 15 sekunder så ringde telefonen, bara att uppge koden så var det återställt.

Känns skönt också att ha med "väktarutryckning" eller "Åtgärd" som det också kallas, kanske inte så mycket för att jag hoppas på att det ska gripas tjyvar på bar gärning, utan snarare för att det kommer någon som kan konstatera om det är skarpt, och som då kan sätta igen fönster/dörr etc. så att det inte regnar/snöar/blåser in och blir massa följdskador bara för att jag/vi är bortresta några dagar.

/Andreas

Tyckte först det var märkligt att inte Folksam hade med Sector i sin lista över godkända larmcentalsanslutna företag. De finns nämligen inte med i pop-uppen http://www.folksam.se/co/1.102915 Däremot finns de med på sidan http://www.folksam.se/forsakringar/rabatteroc...
Då mejlade jag tydligen och frågade i onödan...

Ursprungligen av johan_tanying:

Tyckte först det var märkligt att inte Folksam hade med Sector i sin lista över godkända larmcentalsanslutna företag. De finns nämligen inte med i pop-uppen http://www.folksam.se/co/1.102915 Däremot finns de med på sidan http://www.folksam.se/forsakringar/rabatteroc...
Då mejlade jag tydligen och frågade i onödan...

Ja det hade ju varit lite konstigt om dom inte hade passerat Folksams nålsöga, givet att dom tillhör dom större aktörerna. Jag hade tänkt skriva det i förra inlägget, men glömde ju det, att enklast är att kolla med försäkringsbolaget vilken/vilka larmoperatörer som dom har godkänt eftersom man kan ibland få fina rabatter, men det har du ju redan gjort.

Här i mörka småland har dom dessvärre inte "nyckelhantering" eller vad dom kallade det, så dom kan inte gå in och göra inre kontroll om man inte är hemma, utan det blir en yttre okulär kontroll, men det varierar från ort till ort.

/Andreas

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-10-15 09:46

Någon som erfarenhet av z-wave delen av Webehome larmet? Vad kan man göra osv? Funkar det bra ?

Är det någon som känner till larmen wolfguard ? Jag är nyfiken på dom men vet inget om larm och det verkar vara bra priser men är dom larmen något att ha ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-11-25 14:29
Ursprungligen av Shielda:

Är det någon som känner till larmen wolfguard ? Jag är nyfiken på dom men vet inget om larm och det verkar vara bra priser men är dom larmen något att ha ?

Går under många namn, och finns i många varianter.
Vill du verkligen ha det billigaste larmet?

Bevaka tråden