Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen dör på imac!!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem med min imac.
Vid fyra tillfällen under den senaste månaden har skärmen bara svartnat jag har testat allt och det enda som funkar är att dra ut strömkabeln i ca 10min och sedan funkar den som den ska.

Vad beror detta på???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-06 22:42

Det kan inte vara strömsparfunktionen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mdlarsson
Jag har ett problem med min imac.
Vid fyra tillfällen under den senaste månaden har skärmen bara svartnat jag har testat allt och det enda som funkar är att dra ut strömkabeln i ca 10min och sedan funkar den som den ska.

Vad beror detta på???

Det underlättar om du berättar vilken iMac det handlar om, är det den gamla, inköpt 98-99, så får du räkna med att analogkortet är på väg att ge upp.

Jag har en imac dv 400.

Jag tror inte det är strömsparfunktionen, i så fall hänger den sig på något sätt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mdlarsson
Jag har en imac dv 400.

Jag tror inte det är strömsparfunktionen, i så fall hänger den sig på något sätt.

iMac 400 DV är precis den modellen som ofta har problem med analogkortet tyvärr, kostar runt 4000 att laga om du lämnar bort den. Min pajade, min kollegas också, tyvärr..

Jag har samma problem med min iMac DV 500. Är skärmen ljussvag på din också. Jag har Applecare till burken så jag kan skicka in den om bara tror att det finns ngt att laga.

PP

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-07 07:52

Om analogkortet pajar så borde det väl gå att köpa det som reservdel och byta det själv om man är någorlunda händig och har tillgång till en reparationshandbok/servicemanual (jag var förutseende nog att ta hem den när den låg ute på nätet).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Om analogkortet pajar så borde det väl gå att köpa det som reservdel och byta det själv om man är någorlunda händig och har tillgång till en reparationshandbok/servicemanual (jag var förutseende nog att ta hem den när den låg ute på nätet).

Eeeeh, skulle inte jag ge mig på även om jag också sett den nämnda handboken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 10:44

Det finns en firmwareuppdatering till DV 400 som du bör prova. Det kan hjälpa. Testa att koppla in en extern VGA-skärm på den externa porten på baksidan. Funkar allting där skulle jag starkt misstänka firmware-problem.

Risk finns att det är moderkortet måste bytas och det är som sagt dyrt så in i bängen, men din hemförsäkring kan kanske ersätta.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-07 10:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Eeeeh, skulle inte jag ge mig på även om jag också sett den nämnda handboken.

Vad har man att förlora om alternativet är att skrota datorn?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-07 11:21

Om analogkortet pajat borde väl inte skärmen funka efter att nätsladden varit ute i tio minuter?

Som sagt, testa med en extern skärm och se ifall problemen kvarstår.

PS. Tråden är för övrigt felplacerad. DS.

Senast redigerat 2003-10-07 12:52
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-07 21:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Vad har man att förlora om alternativet är att skrota datorn?

Nu vet jag inte exakt vad kortet kostar som reservdel men jag gissar på runt 2500 kr, vilket är lite för mycket att förlora på att sitta och pula själv...det är ju inte världens mest lättmekade maskin direkt.

Men som sagt var, kolla de andra grejerna först (VGA-skärm). Jag misstänkjer att det fixar sig med Firmwareuppdateringen.

1
Bevaka tråden