Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna TC/titta på filerna

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-19 16:24

Jag undrar om det går och i så fall hur att titta på filerna i TC:n. Som det är nu borde jag ha två datorer kopplade till samma TC. Och jag skulle bara vilja försäkra mig om att de finns där..:)

Om jag öppnar via Findern så kommer jag bara till en mapp som heter Data. Klickar jag på den så är den tom, eller det syns inget i den i alla fall.

Starta Time Machine och bläddra på.

Edit: Jag har sett att du har postat ett gäng med frågor den senaste tiden. Ett tips är att söka på forumet eller google, då får du oftast svar på din fråga/fundering snabbare.

Senast redigerat 2014-06-20 00:45
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-19 16:35
Ursprungligen av xms67:

Jag undrar om det går och i så fall hur att titta på filerna i TC:n. Som det är nu borde jag ha två datorer kopplade till samma TC. Och jag skulle bara vilja försäkra mig om att de finns där..:)

Om jag öppnar via Findern så kommer jag bara till en mapp som heter Data. Klickar jag på den så är den tom, eller det syns inget i den i alla fall.

Öppna Finder på respektive dator och gå sen in i TM så ser du om dina filer finns där.
Svårare än så är det inte och om TM gör en backup så finns dom garanterat där.

Detta kontrollbehov behöver du inte utan är TM igång och det gör sina backups så finns dom där när du behöver dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-19 17:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Starta Time Machine och bläddra på.

Edit: Jag har sett att du har postat ett gäng med frågor den senaste tiden. Ett tips är att söka på forumet eller google, då får du oftast svar på din fråga/foundering snabbare.

Vad gäller söka så finns det tre aspekter på det. Det ena är att det inte är så enkelt att söka när kunskaperna är begränsade. Svårt att ringa in vad man söker efter i en korrekt språkdräkt som ger träffar. Det andra är att de flesta forum skulle dö sotdöden utan dessa enkla frågor. För det tredje så får man en kvalitetskontroll när svar ges här. Om du te.x ger ett svar så kan jag sätta in det i en kontext av hur du svarat tidigare, hur många poster du har och om du svarat mig tidigare med gott resultat etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-19 17:20
Ursprungligen av lappen71:

Öppna Finder på respektive dator och gå sen in i TM så ser du om dina filer finns där.
Svårare än så är det inte och om TM gör en backup så finns dom garanterat där.

Detta kontrollbehov behöver du inte utan är TM igång och det gör sina backups så finns dom där när du behöver dom.

Så det finns inget filsystem att kolla på i TC? Man få gå via TM?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-19 17:38

Har du satt igång att du ska säkerhetskopiera till TC?

För på min TC i Data-mappen så ligger där 1 fil från varje dator jag säkerhetskopierar. Som heter "datornamn.sparsebundle"

Dessa sparsebundle skall du INTE öppna. Utan gör som föregående talare har sagt att gå in via Time-Machine om du ska kolla efter något.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-19 17:51
Ursprungligen av xms67:

Så det finns inget filsystem att kolla på i TC? Man få gå via TM?

Hänvisar till @Kajan svar

Ursprungligen av xms67:

Vad gäller söka så finns det tre aspekter på det. Det ena är att det inte är så enkelt att söka när kunskaperna är begränsade. Svårt att ringa in vad man söker efter i en korrekt språkdräkt som ger träffar. Det andra är att de flesta forum skulle dö sotdöden utan dessa enkla frågor. För det tredje så får man en kvalitetskontroll när svar ges här. Om du te.x ger ett svar så kan jag sätta in det i en kontext av hur du svarat tidigare, hur många poster du har och om du svarat mig tidigare med gott resultat etc.

1. Vet man inte hur man söker på google eller på ett forum så är din poäng legit (därav mitt tips om att sökfunktion finns). Annars inte.
2. Nej, inte om frågorna redan är ställda. Vilken din fråga redan är.
3. Varför kan du inte få denna kvalitetskontroll i befintlig tråd?

Synd att du inte kan ta till dig ett sådant enkelt tips som inte alls var menat som en tillrättavisning. Sista gången jag hjälper dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-21 10:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

1. Vet man inte hur man söker på google eller på ett forum så är din poäng legit (därav mitt tips om att sökfunktion finns). Annars inte.
2. Nej, inte om frågorna redan är ställda. Vilken din fråga redan är.
3. Varför kan du inte få denna kvalitetskontroll i befintlig tråd?

Synd att du inte kan ta till dig ett sådant enkelt tips som inte alls var menat som en tillrättavisning. Sista gången jag hjälper dig.

Borde lägga ned denna diskussion då den säkert går att hitta i annan tråd om man bara söker..;) Och i 1000 andra forum som man kan hitta via Google..:)

men...
1. Kunskap är ju ett vitt begrepp. Visst vet jag hur jag rent tekniskt söker. Skriva in ett ord och trycka på enter. Men det var det där med ordet. Jag är extremt kunnig inom ett par områden. Där hittar jag ofta direkt vad jag behöver via sökningar på Google och forum jag är bekant med.
2. Annan uppfattning än du
3. Det var mer tänkt mot Google.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-21 10:10

I och med att det pågår en diskussion om det borde vara så att man ställer färre frågor här och söker mer ska jag vara så pedagogisk jag bara kan.

Det jag nu undrar över är att om jag kopplar ur den ena av mina två datorer från TC:n. Hur kommer jag åt den backupen i ett senare läge? Säg att jag säljer den gamla datorn och sedan upptäcker att jag saknar en fil i min nya dator som jag vet borde ligga på TC:n i en back upp från den gamla datorn. Det är frågan.

Om det är så att detta finns beskrivet på forumet så får ni gärna berätta vilka sökord ni använde för att hitta den informationen. Helt ärligt så vet inte jag det. Kanske tycker några av er att det är botten av kunskap, men så är det.

Ursprungligen av xms67:

...får ni gärna berätta vilka sökord ni använde för att hitta den informationen. Helt ärligt så vet inte jag det...

Prova följande på Google, så får du träff på ganska många trådar här på forumet:
time machine annan dator site:99mac.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-21 11:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Prova följande på Google, så får du träff på ganska många trådar här på forumet:
time machine annan dator site:99mac.se

Strålande! Tack!!

1
Bevaka tråden