Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

datorn blir varm, kan städprogram hjälpa?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2014-06-19 10:13

Har en en macbook pro 13 mitten 2010 så det är ingen färsk dator direkt.. men jag tycker ändå att jag ska kunna gå in på aftonbladet utan att fläkten går upp i maxvarv..
det är min första mac så jag har säker gjort fel när jag har installerat program osv, och har säkert mycket skräpprogram jag inte använder längre.. den är fin å rengjord inuti men blir ändå tokvarm såfort jag går in på vissa hemsidor, i både Chrome och Firefox..

kan det hjälpa att köra med städprogram eller kanske en formatering??

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-19 10:25

Troligtvis är det Flash som är boven. Aftonbladet och liknande sidor är notoriskt flitiga Flash-brukare, och det tenderar sega ner lite äldre datorer markant. Installera en Flash-blocker eller Ad-blocker för att bli av med tunga annonser så blir det nog bättre.

Att städa mjukvaran hjälper nog inte. Däremot kan datorn ha samlat en del damm som försämrar luftcirkulationen så att fläkten måste jobba hårdare. En urblåsning med tryckluft på burk kan hjälpa.

Ursprungligen av dj-salo:

Har en en macbook pro 13 mitten 2010 så det är ingen färsk dator direkt.. men jag tycker ändå att jag ska kunna gå in på aftonbladet utan att fläkten går upp i maxvarv..
det är min första mac så jag har säker gjort fel när jag har installerat program osv, och har säkert mycket skräpprogram jag inte använder längre.. den är fin å rengjord inuti men blir ändå tokvarm såfort jag går in på vissa hemsidor, i både Chrome och Firefox..

kan det hjälpa att köra med städprogram eller kanske en formatering??

Jag tror snarare att problemet är med de respektive hemsidorna... Har du flashblockerare etc. i dina webläsare? Exempelvis just aftonbladet.se är grymt nerlusad med flash och annat som suger musten ur den bästa av datorer. Testa att lägga till AdBlock (finns för såväl Firefox, Chrome & Safari) och se om det hjälper. Tyvärr får du ju då inte se alla de fina annonserna

Om du har en massa "skräpprogram" som du inte använder på din hårddisk spelar ingen som helst roll för hur hårt datorn behöver arbeta, så länge programmen inte är startade. Det enda de ödslar är i så fall lagringsyta.

1
Bevaka tråden