Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar jag ta steget och låta Apple bli mitt arbete?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-19 01:03

Har haft mitt lilla bolag ett par år nu. Kunderna har fått höra av sig till mig och jag har aldrig raggat nya. Bolaget har fått växa i den takt det velat och när kunderna velat ha hjälp ringer dom.
Nu däremot har det börjat hända saker. Jag har hamnat i ett läge i livet där jag har möjligheten att ge företaget en chans. Jag kan ge min hobby chansen och faktiskt gå all-in.

Jag har börjat lite nu sista månaden. Jobbat dygnet runt. Byggt nya concept att erbjuda. Raggat kunder. Börjat på en ny hemsida (alarmerande behov). Börjat ragga allierade. Fått in ett par nya kunder och faktiskt lyckats landa vissa rikstäckande bolag.

Men. Orkar man? Jag inser hur otroligt mycket jobb det är och jag kan inte ens tänka mig när det blir "mindre". Jag älskar företagandet, men det känns lite som att jag också ger upp mycket. Är i åldern där skaffa barn ofta kommer på tal hemma. Pappaledighet är inte att tänka på för min del... Jag har inte råd att anställa så här precis i början och någon måste komma när kunderna ringer. Annars slutar dom ringa. Lönen är inte alltid garanterad. Ska precis bygga om huset och det kommer kräva både tid och pengar. Morsan har ev. fått tillbaka cancern och tankarna är på tok för sällan samlade.

Mycket pekar för att det är fel tid i livet att satsa, men jag tror också att det är min enda chans. Kanske är t.om bra att ha lite press? Om det väl börjar komma kids sen så känns det svårt att ta tag i det väl då. Släpper jag bolaget nu kommer jag behöva börja om sen, det kommer jag aldrig göra.

Peppa mig nu eller vad säger ni, vågar man? Orkar man?
Hur gjorde ni när ni drog igång era konsult bolag och hur lång tid tar det innan man sover gått om nätterna?

Föga förvånande postar jag mitt halvt ångestfyllda svammel i "Övrigt"- delen på forumet...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-19 08:51

Jag tror att du bör kolla vad som är viktigt i ditt liv: jobba och tjäna pengar, eller vara med dina nära&kära.
Visst, chansen kanske inte kommer tillbaka, men behöver du den?
Titta på filmen Click.
http://www.imdb.com/title/tt0389860/?ref_=nv_...

Kanske inte det svar du vill ha

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-19 08:53
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror att du bör kolla vad som är viktigt i ditt liv: jobba och tjäna pengar, eller vara med dina nära&kära.
Visst, chansen kanske inte kommer tillbaka, men behöver du den?
Titta på filmen Click.
http://www.imdb.com/title/tt0389860/?ref_=nv_...

Kanske inte det svar du vill ha

Svaret där är nog i 99% av fallen att vara med nära&kära. Även så denna gången...

Men jobba måste vi.. Alla ska ha ett jobb och jag vill verkligen ha ett jobb jag verkligen trivs med.

Click är en fläck på Adam Sandlers CV

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-19 11:29

Visst måste vi jobba, men hur mycket?
Filmen var helt kass, men sens moralen var bra.

Jag ska svara sen, när sonen lagt sig ikväll

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-19 19:13

Friskt vågat hälften vunnet. "Go For It" man orkar mer än vad man tror. Men om man inte lägger in regelbundna andnings pausar och kan lära sig att säga nej ibland på ett bestämt sätt samt alltid är mobilt kontaktbar dvs kontoret öppet 24 hours, så får man betala ett högt pris när det kommer till familjelivet med allt vad det innebär.

Senast redigerat 2014-06-19 22:23
Ursprungligen av kladda:

Har haft mitt lilla bolag ett par år nu. Kunderna har fått höra av sig till mig och jag har aldrig raggat nya. Bolaget har fått växa i den takt det velat och när kunderna velat ha hjälp ringer dom.
Nu däremot har det börjat hända saker. Jag har hamnat i ett läge i livet där jag har möjligheten att ge företaget en chans. Jag kan ge min hobby chansen och faktiskt gå all-in.

Jag har börjat lite nu sista månaden. Jobbat dygnet runt. Byggt nya concept att erbjuda. Raggat kunder. Börjat på en ny hemsida (alarmerande behov). Börjat ragga allierade. Fått in ett par nya kunder och faktiskt lyckats landa vissa rikstäckande bolag.

Men. Orkar man? Jag inser hur otroligt mycket jobb det är och jag kan inte ens tänka mig när det blir "mindre". Jag älskar företagandet, men det känns lite som att jag också ger upp mycket. Är i åldern där skaffa barn ofta kommer på tal hemma. Pappaledighet är inte att tänka på för min del... Jag har inte råd att anställa så här precis i början och någon måste komma när kunderna ringer. Annars slutar dom ringa. Lönen är inte alltid garanterad. Ska precis bygga om huset och det kommer kräva både tid och pengar. Morsan har ev. fått tillbaka cancern och tankarna är på tok för sällan samlade.

Mycket pekar för att det är fel tid i livet att satsa, men jag tror också att det är min enda chans. Kanske är t.om bra att ha lite press? Om det väl börjar komma kids sen så känns det svårt att ta tag i det väl då. Släpper jag bolaget nu kommer jag behöva börja om sen, det kommer jag aldrig göra.

Peppa mig nu eller vad säger ni, vågar man? Orkar man?
Hur gjorde ni när ni drog igång era konsult bolag och hur lång tid tar det innan man sover gått om nätterna?

Föga förvånande postar jag mitt halvt ångestfyllda svammel i "Övrigt"- delen på forumet...

Hej "kladda",
Först vill jag säga att det låter spännande med ditt egna konsultbolag. Min erfarenhet efter många år som egen, både innan barn och under deras uppväxt till idag tonåringar, är att det är en fantastisk möjlighet att kunna styra sin tid men att det kräver disciplin. Och då menar jag framför allt att du kan låta bli arbetet under de timmar på eftermiddagen/tidiga kvällen och då ägna dem åt din familj. Om du sedan kan tänka dig att jobba ett par timmar senare på kvällen när familjen gått till sängs kan du "båda ha och äta kakan".
Men, som sagt, det förutsätter förstås att du kan styra din arbetstid och är disciplinerad nog att sätta igång jobbet på morgonen.
Och så ett annat tips. Om du kan arbeta hemifrån så ordna ett tydligt avskilt område för ditt arbete, så du inte sitter med den bärbara i TV-soffan (även om det kan verka rationellt så blir det i längden inte bra, tro mig). Och se till att familjen förstår att bara för att du är hemma innebär det inte att du är ledig. Du ska alltså inte gå omkring i morgonrocken eller "bara" slänga i lite tvätt i maskinen… Fokus är det som gäller, då kommer det gå bra så jag hoppas du tar chansen att satsa på dig egen låda. Anställd kan du alltid bli igen…
- Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-19 22:25

Värmer att läsa vad ni skriver, oavsett råd
Jag vill detta och är nog mest en blandning mellan skraj och exalterad...
Ska se vad hösten kan ge och lägga min energi på satsa.

Jag har, precis som du säger Fredrik, löst en enskild plats och då det optimala hade varit ett kontor, men just nu är det ekonomisk planering att ta ut hyra till mig själv och därmed dra ned på lönen.

Vem vet, i en perfekt värld söker jag en anställd här på 99 inom ett per år

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-20 00:37

Du kan väll iallafall vänta med att bygga om huset?

Det är nog en missuppfattning att företagare oftast startar på ett planerat sätt. Minst lika ofta är det bara så att det ena leder till det andra.

Några saker jag tänker på är att försöka ha en buffert på åtminstone några månader, så du slipper leva ur hand i mun, sänka alla kostnader, både privat och i företaget, så länge du inte ser en direkt nytta av dem (dvs att det är en investering)

Om du tror dig kunna hitta ett nytt jobb utiifall det inte skulle bära sig så är ju ditt ekonomiska risktagande minimalt.

Sen när det gäller privatlivet så är det ju faktiskt så att de flesta småbarnsföräldrar, företagare eller ej, får hop det på det ena eller andra sättet. Föräldraledighet kommer inte som en blixt från klar himmel utan det är något du kan planera, förbereda dina kunder på, hitta samarbetspartners som kan täcka upp för dig, lära dig sålla och prioritera (alla kunder VILL ha allt gjort ögonblickligen, men bara ett fåtal BEHÖVER det) Föräldraförsäkringen är väldigt flexibel och ni kan ju, tex, båda vara lediga/jobba halvtid, eller ngt annat upplägg som passar er.

Skulle det verkligen vara så att du inte kan sköta verksamhet och familjeliv samtidigt så måste du välja, och det borde inte vara ett svårt val för dig, men i det tror jag det är klokt att du tänker på att ditt beslut påverkar fler än dig, och att du diskuterar det med din sambo osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-20 08:08
Ursprungligen av Kajan:

Du kan väll iallafall vänta med att bygga om huset?

vi tänker att man vet inte hur länga ROT-avdraget får stanna om det blir regeringsskifte till hösten. Vi har tänkt att splitta byggandet över två år för att kunna göra fulla avdrag på båda åren (dvs. 100 000kr per år) och det är så mycket pengar att vi kan nästan inte chansa :/

Tack din input Richard!
Jag tror också att det ska gå att lösa, som du säger på ett eller annat sätt. Utmaningen är nog att hitta balansen och det tar kanske ett tag. Måste tillåta sig själv att vara ledig osv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-30 19:26

Min sambo har tagit på sig att ha hand om bolagets instagram (mest för att jag hatar instagram).
Följ gärna och släng iväg en Like då och då. Would make her day!
@iSupporten
#isupporten

Kom gärna med input vad som kan vara bra att lägga ut där. Idag har vi hunnit få ut lite tips och tips på appar.
Nya hemsidan snart klar också. Underbart att efter ca 45 timmars jobb och efter att ha börjat om 2 gånger så blir jag tillslut nöjd

Skriver när jag lagt ut den för lite feedback

Det låter som att du/ni har bestämt er eller missuppfattar jag? Om det är så att det är fullt ös med företaget så vore det väldigt intressant att följa utvecklingen av företaget och hur du/ni lär er att disponera tiden. Gärna via 99mac. Jag tycker att företagande är intressant och fascinerande och jag tror att det är fler än jag som tycker det.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-01 15:02
Ursprungligen av kladda:

Har haft mitt lilla bolag ett par år nu. Kunderna har fått höra av sig till mig och jag har aldrig raggat nya. Bolaget har fått växa i den takt det velat och när kunderna velat ha hjälp ringer dom.
Nu däremot har det börjat hända saker. Jag har hamnat i ett läge i livet där jag har möjligheten att ge företaget en chans. Jag kan ge min hobby chansen och faktiskt gå all-in.

Jag har börjat lite nu sista månaden. Jobbat dygnet runt. Byggt nya concept att erbjuda. Raggat kunder. Börjat på en ny hemsida (alarmerande behov). Börjat ragga allierade. Fått in ett par nya kunder och faktiskt lyckats landa vissa rikstäckande bolag.

Men. Orkar man? Jag inser hur otroligt mycket jobb det är och jag kan inte ens tänka mig när det blir "mindre". Jag älskar företagandet, men det känns lite som att jag också ger upp mycket. Är i åldern där skaffa barn ofta kommer på tal hemma. Pappaledighet är inte att tänka på för min del... Jag har inte råd att anställa så här precis i början och någon måste komma när kunderna ringer. Annars slutar dom ringa. Lönen är inte alltid garanterad. Ska precis bygga om huset och det kommer kräva både tid och pengar. Morsan har ev. fått tillbaka cancern och tankarna är på tok för sällan samlade.

Mycket pekar för att det är fel tid i livet att satsa, men jag tror också att det är min enda chans. Kanske är t.om bra att ha lite press? Om det väl börjar komma kids sen så känns det svårt att ta tag i det väl då. Släpper jag bolaget nu kommer jag behöva börja om sen, det kommer jag aldrig göra.

Peppa mig nu eller vad säger ni, vågar man? Orkar man?
Hur gjorde ni när ni drog igång era konsult bolag och hur lång tid tar det innan man sover gått om nätterna?

Föga förvånande postar jag mitt halvt ångestfyllda svammel i "Övrigt"- delen på forumet...

Hurvida du ska eller inte beror mest på hurudan du själv är som person, samt hur din familj kan hantera det.

Jag skulle aldrig i livet rekommendera en person som mig själv att starta eget. Farsgubben är företagare, jag har sett vad som krävs och det är verkligen inte för mig. Även om det skulle kännas kul med något eget.
Förr avrådde jag bekanta från att starta företag, men efter att ha sett att det går hur bra som helst ändå för en del av dem, kan jag bara konstatera att det beror mest på vem man själv är och hur ens närmaste familj hanterar det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-03 14:51
Ursprungligen av Scarecrow:

Det låter som att du/ni har bestämt er eller missuppfattar jag? Om det är så att det är fullt ös med företaget så vore det väldigt intressant att följa utvecklingen av företaget och hur du/ni lär er att disponera tiden. Gärna via 99mac. Jag tycker att företagande är intressant och fascinerande och jag tror att det är fler än jag som tycker det.

Ajjemen, nu är det full rulle!
Svårt att börja dra igång nu inför semestern, ingen vill ta tag i nya saker nu.
Ska lägga upp strategi, få färdigt nya hemsidan osv under semestern och sen plocka upp alla lösa trådar och även knyta nya direkt efter semestern

Återkommer framöver hur det går!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-09 12:49

Nya hemsidan ligger uppe. Fixar fortf. lite med den men är så pass nöjd att jag lagt ut den.
www.isupporten.se

Kika gärna vad ni tycker och om ni hittar grafiska fel, eller fel på texten också för den delen.
Men, be nice... ;p

Glad sommar!

Ursprungligen av kladda:

Nya hemsidan ligger uppe. Fixar fortf. lite med den men är så pass nöjd att jag lagt ut den.
www.isupporten.se

Kika gärna vad ni tycker och om ni hittar grafiska fel, eller fel på texten också för den delen.
Men, be nice... ;p

Glad sommar!

Har inte hunnit lusläsa allt men ett par saker:
När man först kommer in på sidan står det "Välkommen hem till isupporten" med vit text mot en till stor del ljus bakgrund. Efter en stund kommer en mörkare bakgrund. Klart störande moment i början.
Ni har lagt in ett par kundreferenser. Jag hade skippat dem. Lämna referenser på begäran. Vi hade förr referenser som Volvo, Ford etc. Problemet är bara att det har alla andra också. Totalt intetsägande och ibland för man nästan till och med ett negativt intryck. Om du har något konkret att visa så gör istället en sektion för referenser där man kan klicka och se exakt vad ni gjort, kanske med några ord om er från en nöjd kund. Det räcker med 3-4 sådana.
Dessutom är loggorna från Säkra, Harrys etc klickbara men det händer inget när man klickar på dem.

Annars en snygg sida, överskådlig, personlig och kuriosan längst ner tycker jag är en kul grej.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2014-07-09 13:57

Lycka till med firman.
Trevlig och lite nyskapande hemsida enligt mitt tycke
(är själv teknikkonsult så referensramarna kan vara något begränsade)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-09 13:59
Ursprungligen av pmarriott:

Har inte hunnit lusläsa allt men ett par saker:
När man först kommer in på sidan står det "Välkommen hem till isupporten" med vit text mot en till stor del ljus bakgrund. Efter en stund kommer en mörkare bakgrund. Klart störande moment i början.
Ni har lagt in ett par kundreferenser. Jag hade skippat dem. Lämna referenser på begäran. Vi hade förr referenser som Volvo, Ford etc. Problemet är bara att det har alla andra också. Totalt intetsägande och ibland för man nästan till och med ett negativt intryck. Om du har något konkret att visa så gör istället en sektion för referenser där man kan klicka och se exakt vad ni gjort, kanske med några ord om er från en nöjd kund. Det räcker med 3-4 sådana.
Dessutom är loggorna från Säkra, Harrys etc klickbara men det händer inget när man klickar på dem.

Annars en snygg sida, överskådlig, personlig och kuriosan längst ner tycker jag är en kul grej.

Tack för hjälpen
Jag är medveten om rubriken och har inte riktigt tagit ställning. Kanske slopar texten helt och hållet. Men tack!

Referenserna är mest för att visa olika storlek på bolagen vi har som kunder.
Logotyperna är inga länkar, bara en effekt att dom blir i färg vid hoover.

Tackar för värmande orden

  • Medlem
  • International user
  • 2014-07-09 20:04

Laddar trögt på min 4S, och även den inledande animationerna är tröga på min 4S efter att det laddat klart.

Iofs är jag ute på landet, så det kan förklara varför det laddar trögt. Men inte den andra biten.

Ursprungligen av kladda:

Logotyperna är inga länkar, bara en effekt att dom blir i färg vid hoover.

Du kan justera pekaren med CSS så att den inte är en hand som härleder till att användaren kan flytta på bilden utan se till att den är en "vanlig" muspil istället.

Jag gillar också sidan! Känns somrigt härlig och inbjudande. Jag hade nog bytt bilder efter säsong, men det kanske ni redan har tänkt?

gör bara vad magkänslan säger, men glöm aldrig dina nära och kära!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-07-10 15:24
Ursprungligen av Scarecrow:

Du kan justera pekaren med CSS så att den inte är en hand som härleder till att användaren kan flytta på bilden utan se till att den är en "vanlig" muspil istället.

Jag gillar också sidan! Känns somrigt härlig och inbjudande. Jag hade nog bytt bilder efter säsong, men det kanske ni redan har tänkt?

Bra ide, tack!
Ja absolut. Sidan ska hållas uppdaterad i rimlig mängd för att det ska kännas nytt och fräscht när besökare kommer tillbaka

1
Bevaka tråden