Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe dödade nyss all konkurrens för bildbehandling

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu pågår adobes lansering av nyheter för creative cloud. Stort och smått om vartannat, men tillkännagivandet att Photoshop, lightroom, för desktop, ipad och iphone för 9.99 $ / månaden borde vara dödsstöten för all konkurrens inom bildbehandling för den överskådliga framtiden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-18 20:40

https://itunes.apple.com/se/app/pixelmator/id...

$30 och man köper mjukvaran, slipper det dyra tramset med månadsavgift

Ursprungligen av zinned:

https://itunes.apple.com/se/app/pixelmator/id...

$30 och man köper mjukvaran, slipper det dyra tramset med månadsavgift

Javisst, för några enstaka hobbyister kan det säkert vara helt ok, men för alla yrkesmässigt verksamma var det spiken i kistan för alla alternativ (visserligen använde alla Photoshop redan tidigare också) Dessutom kommer det att ta merparten av prosumer-segmentet

Adobe kommer med bra grejor, men det är synd att det roliga tar slut med Ps och Lr.

Det finns definitivt rum för ytterligare paket, eller allra helst "lägg till ytterligare program för $4.99 per månad"

Kan tänka mig att det är många som skulle klara sig på 3-4 program, men som inte vill betala för hela CC-katalogen.

Nja, nog finns det väl flera bra nyheter. T.ex. på videosidan tycker jag nyheterna såg bra ut, så långt nu jag kan bedöma, men just game changers står väl inte som spön i backen precis, men det tror jag Photoshop-dealen är, för vilka andra företag kommer att kunna matcha erbjudandet till en sån prisnivå?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nja, nog finns det väl flera bra nyheter.

Ja, du missförstod mig. Jag ser dock att jag lämnade dörren vidöppen för det. Jag började skriva ett längre svar på jobbet, men var tvungen att överge det och sen blev det varken hackat eller malet.

Jag menar att paketet de skapar med Ps och Lr tillsammans med funktionerna är helt rätt. Det är framförallt priset som är rätt. Det är så mycket funktion och prestanda att det blir svårt att rättfärdiga piratmjukvara (70% av dagens kunder?). Jag skulle gärna se att Adobe var konsekvent aggressiva och lät kunderna bygga på Ps+Lr-paketet med fler program till samma fördelaktiga pris:

Ps+Lr+Ae = $14.99
Ps+Lr+Ae+Ai = $19.99

Någonstans lönar det sig ju även med dagens priser att köpa in sig på hela sviten, men min poäng är att många kanske skulle vilja ha just 3 eller 4 program (fritt val). Det måste kännas surt idag att behöva 3 program och inte kunna ta det här erbjudandet, utan att man måste kliva upp på stora CC-lösningen. Det var det jag menade med att det roliga tar slut efter Ps och Lr.

Men $9.99 för det man får är ju kanon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-19 09:11
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Javisst, för några enstaka hobbyister kan det säkert vara helt ok, men för alla yrkesmässigt verksamma var det spiken i kistan för alla alternativ (visserligen använde alla Photoshop redan tidigare också) Dessutom kommer det att ta merparten av prosumer-segmentet

Då undrar jag, vilka andra alternativ anser du att det fanns tidigare? Dvs, vilka andra mjukvaror var det som Adobe nu plötsligt "dödade"?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, du missförstod mig. Jag ser dock att jag lämnade dörren vidöppen för det. Jag började skriva ett längre svar på jobbet, men var tvungen att överge det och sen blev det varken hackat eller malet.

Jag menar att paketet de skapar med Ps och Lr tillsammans med funktionerna är helt rätt. Det är framförallt priset som är rätt. Det är så mycket funktion och prestanda att det blir svårt att rättfärdiga piratmjukvara (70% av dagens kunder?). Jag skulle gärna se att Adobe var konsekvent aggressiva och lät kunderna bygga på Ps+Lr-paketet med fler program till samma fördelaktiga pris:

Ps+Lr+Ae = $14.99
Ps+Lr+Ae+Ai = $19.99

Någonstans lönar det sig ju även med dagens priser att köpa in sig på hela sviten, men min poäng är att många kanske skulle vilja ha just 3 eller 4 program (fritt val). Det måste kännas surt idag att behöva 3 program och inte kunna ta det här erbjudandet, utan att man måste kliva upp på stora CC-lösningen. Det var det jag menade med att det roliga tar slut efter Ps och Lr.

Men $9.99 för det man får är ju kanon.

Jag håller med dig, framför allt skulle jag personligen vilja ha möjligheten att välja bort program. Jag skulle kunna tänka mig att göra det förbjudna, att abonnera på mjukvara, om jag hade ett fördelaktigt pris på bara just Ps. Jag har redan en fristående Lr-licens och vill inte betala för ännu en.

Ursprungligen av zinned:

Jag skulle kunna tänka mig att göra det förbjudna, att abonnera på mjukvara, om jag hade ett fördelaktigt pris på bara just Ps. Jag har redan en fristående Lr-licens och vill inte betala för ännu en.

Har du en aktuell version av Lr så är det ju surt att betala dubbelt. Beroende på hur nitisk man är i din situation så skulle man eventuellt kunna svälja förtreten och se det som en investering i det nya arbetsflödet med full synk mellan desktop och mobile—med tillhörande appar. När jag tittar på paketet så är det just det nya med apparna på iPad och iPhone samt synkningen som känns väldigt intressant.

Annars får du väl vänta tills din aktuella Lr-version har gjort sitt och blivit "gammal"... inte så kul kanske, men din aktuella version funkar säkert bra ett tag till. Är du inne på Lr 5?

Jag håller inte med dig om att mjukvaruabonnemnag skulle vara svinigt i sig självt. Vi är inte vana vid det, men jag tycker det är OK. Om priset är rätt. Priset blir extremt viktigt.

I själva verket är abonnemang ett mer naturligt sätt att ta betalt för mjukvara. Man förväntar sig kontinuerlig uppdatering och utveckling och det är väldigt fördelaktigt om så många användare som möjligt kör senaste (buggfria versionen. Detta skall sen kombineras med login (drygt) som medger att jag kan installera programmen på hur många datorer jag vill (smidigt).

Tror vi får kalibrera om synen på det hela och se på tillgången till verktygen som en löpande service... ungefär som ett gymkort eller en försäkring.

Ursprungligen av zinned:

Då undrar jag, vilka andra alternativ anser du att det fanns tidigare? Dvs, vilka andra mjukvaror var det som Adobe nu plötsligt "dödade"?

Det jag menade var att de tog bort det utrymme som fanns för möjliga konkurrenter. Det borde bli så små marginaler för presumtiva konkurrenter att det helt enkelt rycker undan mattan för andra kommersiella alternativ. Pixelmator t.ex. tror jag är dödsdömt på några års sikt, såtillvida de inte byter affärsmodell och ger bort/annonsfinansierar etc.

Åh, det här är svårt. Jag har kastat lystna blickar på Creative Cloud sedan det lanserades, men velar på priset. Precis som de scenarion ni målar upp, är jag bara i behov av ca 2-3 program; Photoshop (givetvis) och InDesign, samt eventuellt Illustrator (har nosat på Soundbooth och Premiere, men inget jag jobbar med). Med andra ord, om Adobe ville erbjuda Creative Suite igen (gärna till ett snällt, lägre månadspris), så vore det perfekt för mina behov. (Kommer förmodligen ändå att hoppa på Creative Cloud till den nuvarande prissättningen nu i sommar, lär behöva göra en clean install ändå.)

Någon som sett någon prestandajämförelse med gamla och nya versionen på tex nya mac pro. Som jag fattade det så skulle Open CL stödet vara bättre.

Testade lite med Focus area och precis som med många av PS "magiska" verktyg så kan det nog funka bra på vissa bilder och inte alls på vissa ( som i regel brukar vara dom man verkligen vill att det ska funka på

Ursprungligen av Manglobe:

Åh, det här är svårt. Jag har kastat lystna blickar på Creative Cloud sedan det lanserades, men velar på priset. Precis som de scenarion ni målar upp, är jag bara i behov av ca 2-3 program; Photoshop (givetvis) och InDesign, samt eventuellt Illustrator (har nosat på Soundbooth och Premiere, men inget jag jobbar med). Med andra ord, om Adobe ville erbjuda Creative Suite igen (gärna till ett snällt, lägre månadspris), så vore det perfekt för mina behov. (Kommer förmodligen ändå att hoppa på Creative Cloud till den nuvarande prissättningen nu i sommar, lär behöva göra en clean install ändå.)

De har ju erbjudanden för de som uppgraderar från CS, 270:- per månad ink moms. För den som använder det kommersiellt är det ju nästan gratis

https://creative.adobe.com/sv/plans?store_cod...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-19 11:29
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Har du en aktuell version av Lr så är det ju surt att betala dubbelt. Beroende på hur nitisk man är i din situation så skulle man eventuellt kunna svälja förtreten och se det som en investering i det nya arbetsflödet med full synk mellan desktop och mobile—med tillhörande appar. När jag tittar på paketet så är det just det nya med apparna på iPad och iPhone samt synkningen som känns väldigt intressant.

Ja, jag kör Lr 5.5.

Jag ser heller inte poängen med Mobile-delen. Jag kommer aldrig att redigera foton "on-the-go", jag vill ha min stora monitor med korrekta färger.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Annars får du väl vänta tills din aktuella Lr-version har gjort sitt och blivit "gammal"... inte så kul kanske, men din aktuella version funkar säkert bra ett tag till. Är du inne på Lr 5?

Det lär ta ett bra tag tills Lr 6 är aktuell.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag håller inte med dig om att mjukvaruabonnemnag skulle vara svinigt i sig självt. Vi är inte vana vid det, men jag tycker det är OK. Om priset är rätt. Priset blir extremt viktigt.

I själva verket är abonnemang ett mer naturligt sätt att ta betalt för mjukvara. Man förväntar sig kontinuerlig uppdatering och utveckling och det är väldigt fördelaktigt om så många användare som möjligt kör senaste (buggfria versionen. Detta skall sen kombineras med login (drygt) som medger att jag kan installera programmen på hur många datorer jag vill (smidigt).

Tror vi får kalibrera om synen på det hela och se på tillgången till verktygen som en löpande service... ungefär som ett gymkort eller en försäkring.

Jag anser att det är viktigt, ur ett privatekonomiskt perspektiv, att hålla de löpande kostnaderna så små som möjligt. Alltså, jag håller alla former av abonnemang till så få som möjligt. Jag vill betala en engångssumma, inte en löpande kostnad.

Om fler hade tänkt så så hade också fler svenskar haft en bättre ekonomi.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det jag menade var att de tog bort det utrymme som fanns för möjliga konkurrenter. Det borde bli så små marginaler för presumtiva konkurrenter att det helt enkelt rycker undan mattan för andra kommersiella alternativ. Pixelmator t.ex. tror jag är dödsdömt på några års sikt, såtillvida de inte byter affärsmodell och ger bort/annonsfinansierar etc.

Ok, jag läste det som att det tidigare fanns vettiga alternativ som nu Adobe "dödade".

Rubriken är minst sagt nonsens. Andra bildbehandlingsprogram kommer finnas kvar och frodas, många användare vill ju för det första inte prenumerera på program och många andra föredrar redan alternativa program och lösningar än de Adobe levererar. Att Adobe kommer befästa sin position är det ingen tvekan om men att andra program som ofta inte kostar mer än vad en eller ett fåtal månadsprenumerationer på PS gör skulle dö är som sagt nonsens.

En fundering som finns är väl vad det kommer att kosta i pren.avgift nästa år. Har man bundit in många nu och sen kanske det kommer ny månadsavgift ... $200 .. eller något.

Ursprungligen av Cernan:

En fundering som finns är väl vad det kommer att kosta i pren.avgift nästa år. Har man bundit in många nu och sen kanske det kommer ny månadsavgift ... $200 .. eller något.

Det är väl det som är förhoppningen: att man kan binda många, så att man kan sänka kostnaden ytterligare? Skall vi säga 79kr?

Men då måste ju folk visa att man stöttar konceptet också och betala för sig, om man har råd.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det är väl det som är förhoppningen: att man kan binda många, så att man kan sänka kostnaden ytterligare? Skall vi säga 79kr?

Adobe lär inte sänka priset om de får många användare snabbt, snarare så lär de sitta och fundera på hur mycket de kan höja priset när tillräckligt många har bundit sig.

Ursprungligen av Perobous:

Adobe lär inte sänka priset om de får många användare snabbt, snarare så lär de sitta och fundera på hur mycket de kan höja priset när tillräckligt många har bundit sig.

Det var en dyster framtidssyn. Det skulle ju dessutom vara dåligt för affärerna.

Om man sänker priset och kunder strömmar till, så får man fundera lite. Det finns inget som säger att de nyvunna kunderna skulle stanna kvar efter en höjning av priset. Det är däremot rimligt att anta att de nyvunna kunderna skulle acceptera ytterligare en sänkning av priset.

Om den första sänkningen gav X kunder, så är det inte orimligt att anta att ytterligare en sänkning Y skulle kunna vinna ytterligare några nya kunder, som inte var nöjda med den första sänkningen.

Det här är ett logiskt resonemang. Du får gärna komma med motargument som bygger på annat än farhågor.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det var en dyster framtidssyn. Det skulle ju dessutom vara dåligt för affärerna.

Det är mer en realistisk framtidssyn. De flesta företag vill locka till sig nya kunder med låga introduktionspriser som de sedan ofta höjer i små steg för att inte skrämma bort användarna.

Ursprungligen av Perobous:

Rubriken är minst sagt nonsens. Andra bildbehandlingsprogram kommer finnas kvar och frodas, många användare vill ju för det första inte prenumerera på program och många andra föredrar redan alternativa program och lösningar än de Adobe levererar. Att Adobe kommer befästa sin position är det ingen tvekan om men att andra program som ofta inte kostar mer än vad en eller ett fåtal månadsprenumerationer på PS gör skulle dö är som sagt nonsens.

Frodas? Photoshop är en proffs-app. Säg vilken app som konkurrerar med Photoshop på proffsnivå? Du jämför äpplen och päron.

Visst om du sorterar lite bilder från en Ixus eller något och gör små förändringar så kanske det finns alternativ. Dock kan jag inte fatta alla som klagar på priset. Du köper väl inte en Ferrari för att köra runt på 30-sträckor?

Jag har aldrig sett någon yrkessam fotograf/retuschör jobba med något annat bildbehandlingsprogram. ( Ok, möjligen visst förarbete i Capture one.)

Ursprungligen av Perobous:

Det är mer en realistisk framtidssyn. De flesta företag vill locka till sig nya kunder med låga introduktionspriser som de sedan ofta höjer i små steg för att inte skrämma bort användarna.

Varför har då Adobe lyssnat på marknaden och i flera steg sänk just månadsavgiften för Photoshop CC? Om man har foto som en hobby så tycker inte jag att 100:- i månaden för att kunna sitta otaliga timmar är en hög avgift. Det är ju vad en öl kostar på Söder nu för tiden.

Ursprungligen av jurassic579:

Du jämför äpplen och päron.

Det gör även trådstartaren som skrev att Adobes nya giv troligen skulle döda all konkurrens inkl. program som Pixelmator vilket alltså är nonsens.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-21 11:30
Ursprungligen av jurassic579:

Frodas? Photoshop är en proffs-app. Säg vilken app som konkurrerar med Photoshop på proffsnivå? Du jämför äpplen och päron.

Visst om du sorterar lite bilder från en Ixus eller något och gör små förändringar så kanske det finns alternativ. Dock kan jag inte fatta alla som klagar på priset. Du köper väl inte en Ferrari för att köra runt på 30-sträckor?

Jag har aldrig sett någon yrkessam fotograf/retuschör jobba med något annat bildbehandlingsprogram. ( Ok, möjligen visst förarbete i Capture one.)

Av exakt samma anledning så är diskussion kring trådens rubrik helt meningslös eftersom det inte finns några konkurrenter. Hence, Adobe har ingen konkurrens att "döda".

Men kan man inte ändra rubriken till " Adobe lanserar nyheter för bla Photoshop juni 2014" så kan vi diskutera om dom istället för den andra löjliga diskussionen som inte kommer leda någonstans?

1
Bevaka tråden