Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Havererad hårddisk macbook pro :(

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-01 23:54

Märkte helt plötsligt när jag satt med min macbook att hårddisken lät lite skumt. Det lät som att den jobbade med något på ett sätt som jag inte är van vid. Mycket riktigt blev datorn seg kort därefter och det gick inte att använda den då badbollen kom upp och bara stod och snurrade. Testade att tvångsavsluta några program men förgäves, det hände liksom ingenting.

Testade då att hålla ned powerknappen för att stänga av datorn, och när jag satte på den igen började de obehagliga problemen. Då jag försökte sätta på datorn stängde den helt enkelt av sig själv under uppstarten. Googlade runt lite och fick mina farhågor bekräftade – sannolikt måste något vara fel med hårddisken.

Har kört en kontroll via skivverktyg och den konstaterar att det är något fel på skivan. Då jag testar att reparera disken får jag meddelandet:

Citat:

Skivverktyg kan inte reparera den här skivan. Säkerhetskopiera så många filer som möjligt, formatera om skivan och återskapa dina säkerhetskopierade filer.

Har av ovanstående misär några frågor som jag söker svar på:

- Vad menas med säkerhetskopiera så många filer som möjligt? I det här läget har jag väl ingen åtkomst till filerna över huvud taget?

- Är det värt att göra ett försök och lämna in den till någon serviceverkstad eller liknande? Eller är det att slänga pengarna i sjön?

- Har du något annat tips?

/Joel

Som jag ser det så har du två val:

1. Betala multum för att rädda dina filer genom att lämna in till företag X som löser det så gott det går.

2. Börja om på nytt (Ny HDD/SSD).

Sedan hoppas jag att du har dragit lärdomen av att ta kontinuerlig backup (Om du nu inte redan har gjort det, isf är det lugnt).

Det finns två typer av hårddiskar, de som har gått sönder och de som ska gå sönder...

Jag får in två till tre diskar i veckan och alla låter som tröskverk, en av dessa tre har ingen som helst backup och har aldrig haft det och det är lika tråkigt varje gång. Dessutom rasar ALLTID diskarna när det är som viktigast att de fungerar, i regel i samband med inlämnande av ett stort jobb/redovisning...

Summa summarum!

1. Hårdddiskar är förbrukningsvara, se bara till att ha datan på minst två fysiska platser...

2. Gör inga viktiga jobb på datorn, då håller disken i all evighet...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-02 10:18

Testa att koppla in datorn till en annan Mac med den första i Target mode. Det kan gå att rädda filerna...

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-06-02 13:59

Och köp en ny hårddisk, helst en SSD om du har råd/inte behöver väldigt mycket plats.

1
Bevaka tråden