Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder mycket RAM?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-01 13:08

Jag har ett litet insticksprogrem(?) som heter "Memory Clean". Det gör att man bl.a. ser hur mycket RAM som används. Den är klistrad i översta raden på skärmen. När jag köpte programmet hösten 2012 till min då ganska nya MBA mid -12 med 8 GB RAM så användes normalt ca 4 GB. Någon gång kunde det gå upp till 6 GB och vid enstaka tillfällen rusade det i väg till 7-7,9 GB.

Sedan ett tag så ligger jag ofta på 7-7,7 GB som normalvärde. Är det någon uppgradering av OS X/Safari som skapar detta? Eller är programmet ute och cyklar? Att det helt enkelt inte visar korrekt. Jag har inte ändrat mitt dataanvändande annat än att jag är mer noggrann med att stänga ned flikar i Safari vilket borde leda till mindre användning av RAM. Jag är också mer noggrann med att stänga ned program jag inte använder. Typ iPhoto och kalender.

Jag surfar mest med datorn via Safari och har Twitterklienter öppna.

Använd inte såna program, enda det kan göra är att försämra.

Så mycket RAM som möjligt ska användas, det är det som det är till för.

Har du nytta av mer RAM-minne? Så här kan du ta reda på det.

Ursprungligen av xms67:

...jag är mer noggrann med att stänga ned flikar i Safari vilket borde leda till mindre användning av RAM. Jag är också mer noggrann med att stänga ned program jag inte använder...

Bara slöseri med tid. Om du har 8 GB så behöver du inte bry dig. Låt operativsystemet hantera detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-01 13:39

Som de andra sa, slöseri med tid. Släng programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-01 15:41
Ursprungligen av xms67:

Jag har ett litet insticksprogrem(?) som heter "Memory Clean". Det gör att man bl.a. ser hur mycket RAM som används. Den är klistrad i översta raden på skärmen. När jag köpte programmet hösten 2012 till min då ganska nya MBA mid -12 med 8 GB RAM så användes normalt ca 4 GB. Någon gång kunde det gå upp till 6 GB och vid enstaka tillfällen rusade det i väg till 7-7,9 GB.

Sedan ett tag så ligger jag ofta på 7-7,7 GB som normalvärde. Är det någon uppgradering av OS X/Safari som skapar detta? Eller är programmet ute och cyklar? Att det helt enkelt inte visar korrekt. Jag har inte ändrat mitt dataanvändande annat än att jag är mer noggrann med att stänga ned flikar i Safari vilket borde leda till mindre användning av RAM. Jag är också mer noggrann med att stänga ned program jag inte använder. Typ iPhoto och kalender.

Jag surfar mest med datorn via Safari och har Twitterklienter öppna.

Okey, har aldrig tänkt att det kan vara annat än trevligt att se hur mycket RAM som används. Ingen som kan förklara varför det verkar som att mer RAM används. Även om jag kan se logiken i att så mycket som möjligt bör användas. Eller är det helt enkelt insticksprogrammet som inte är så korrekt?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-01 17:08

Varför inte kika i Aktivitetskontrollen om du vill se minnesanvändning? Mavericks är rätt vass på att sköta minneshantering - inget som du som användare kan sköta bättre.
Om det är något du skall hålla koll på så är det Växelfilen. Den ska helst vara 0 byte.
Flikarna i browsern bör du ha koll på, fler än 100 brukar kännas lite segt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-01 22:22
Ursprungligen av reboot81:

Varför inte kika i Aktivitetskontrollen om du vill se minnesanvändning? Mavericks är rätt vass på att sköta minneshantering - inget som du som användare kan sköta bättre.
Om det är något du skall hålla koll på så är det Växelfilen. Den ska helst vara 0 byte.
Flikarna i browsern bör du ha koll på, fler än 100 brukar kännas lite segt.

OM jag går in i aktivitetskontrollen/minne så finns det en ruta längst ned. Där finns en rad som heter växlingsfil. Den har legat på 0 hela dagen, men nu ligger den på 682 MB. Säger det något..? Jag har definitivt inte gjort något särskilt som borde fått den att gått från 0 till 682, men det kanske är lite..?

Ursprungligen av xms67:

OM jag går in i aktivitetskontrollen/minne så finns det en ruta längst ned. Där finns en rad som heter växlingsfil. Den har legat på 0 hela dagen, men nu ligger den på 682 MB. Säger det något..? Jag har definitivt inte gjort något särskilt som borde fått den att gått från 0 till 682, men det kanske är lite..?

Inget att bry dig om. Jag kör den nyaste MBPr 15" med 16GB RAM och har just nu 711MB i växelfil. Upplever du inte att datorn är seg eller liknande så kan du bekymra dig om annat istället.

1
Bevaka tråden