Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemmanätverk med timecapsule och airport extreme

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-05-11 21:59

Har fibernät 100/100 som delar ut till en TimeCapsule via wan, TC agerar router men pga läget är mottagningen klen i bortre änden av huset. Tänker skaffa två extra Airport extreme.
Kan man koppla flera enheter i serie, där TC är router följt av kabel till Airport som ger kabel till den andra Airport eller bör jag koppla dem parallellt där dem får varsin kabel från TC?
Förlorar man svarstid ju fler bryggor man har i rad?
Vad mer behöver jag tänka på (har tid bara anv Telias egna modem/router)
Är det bättre att låta nätverket växla automatiskt mellan 2,4 och 5 nätet eller skapa två separata trådlösa nätverk? Har ännu ingen pryl som stödjer ac-protokollen.
Bästa hälsn gmail

  • Medlem
  • 2014-05-11 22:17

De fungerar precis som du precis redogjort för. Låt din TC agera router, sätt den i läget "Skapa trådlöst nätverk". Dra en kabel till dina tilltänkta Extreme och sätt de i bryggläge. Då Agerar din TC router och dina Extreme blir bara som antenner.
Jag skulle råda att skapa två separata nät för 2,4 samt 5GHz. Trådar här på 99mac vittnar om datorer som klarar 5GHz men som ändå ansluter till 2,4GHz-bandet. Med två separata nät slipper du detta helt.
Vilken leverantör är det? Har du något modem eller ansluter du din TC direkt i ett nätverksuttag? Om du har någon form av modem bör du sätta det i bryggläga för att undvika dubbla DHCP och dubbla NAT.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-05-12 00:11
Ursprungligen av Dalle:

De fungerar precis som du precis redogjort för. Låt din TC agera router, sätt den i läget "Skapa trådlöst nätverk". Dra en kabel till dina tilltänkta Extreme och sätt de i bryggläge. Då Agerar din TC router och dina Extreme blir bara som antenner.
Jag skulle råda att skapa två separata nät för 2,4 samt 5GHz. Trådar här på 99mac vittnar om datorer som klarar 5GHz men som ändå ansluter till 2,4GHz-bandet. Med två separata nät slipper du detta helt.
Vilken leverantör är det? Har du något modem eller ansluter du din TC direkt i ett nätverksuttag? Om du har någon form av modem bör du sätta det i bryggläga för att undvika dubbla DHCP och dubbla NAT.

Stadsnätet levererat fiber till ett modem ur vilken jag drar kabel till TC in på WAN. Telia levererar själva internet.
Kan jag se om modemet ger DHCP och NAT på ngt vis? Ännu har jag bara själva TC och kör med två separata wifi där 2,4 ger snabbaste uppkopplingen om man inte nära TCn, då ger 5 nätet bätte. Tanken är att få en brygga t vardagsrum och en till övervåningen.

Vad tror ni om att koppla routern till brygga och från bryggan koppla till ytterligare en brygga? Eller ska det vara router med en separat kabel fr LAN 1 till en brygga och en separat kabel fr LAN 2 till den andra bryggan, går det och blir det skillnad i hast el svarstid? Anledningen att jag frågar är att vid parallellkoppling så måste jag pga planlösningen göra ett extra hål i ytterväggen eftersom jag ska dra kabeln på utsidan.

Med vänlig hälsning, gmail

Ursprungligen av gmail:

Stadsnätet levererat fiber till ett modem ur vilken jag drar kabel till TC in på WAN. Telia levererar själva internet.
Kan jag se om modemet ger DHCP och NAT på ngt vis? Ännu har jag bara själva TC och kör med två separata wifi där 2,4 ger snabbaste uppkopplingen om man inte nära TCn, då ger 5 nätet bätte. Tanken är att få en brygga t vardagsrum och en till övervåningen.

Vad tror ni om att koppla routern till brygga och från bryggan koppla till ytterligare en brygga? Eller ska det vara router med en separat kabel fr LAN 1 till en brygga och en separat kabel fr LAN 2 till den andra bryggan, går det och blir det skillnad i hast el svarstid? Anledningen att jag frågar är att vid parallellkoppling så måste jag pga planlösningen göra ett extra hål i ytterväggen eftersom jag ska dra kabeln på utsidan.

Med vänlig hälsning, gmail

Du bör kunna logga in i CPE:n/DRG:n och kolla.. Du borde kunna hitta någon manual på modellen på internet.

  • Medlem
  • 2014-05-12 00:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du bör kunna logga in i CPE:n/DRG:n och kolla.. Du borde kunna hitta någon manual på modellen på internet.

Varför gå omvägar?
Öppna Airportverktyg, klicka på din TC. Vad får den för IP-adress? Om den får ett IP på 192.168.x.xx eller 10.0.xx så agerar ditt modem router. Och detta bör då stängas av.

Ursprungligen av Dalle:

Varför gå omvägar?
Öppna Airportverktyg, klicka på din TC. Vad får den för IP-adress? Om den får ett IP på 192.168.x.xx eller 10.0.xx så agerar ditt modem router. Och detta bör då stängas av.

Såklart..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-05-12 20:40

Hej, fibermodemet verkar ej vara router, har en annan IP 81.X.X.X
När jag köper extra aiport extreme så ska jag provkoppla i serie och jämföra med att koppla parallellt och mäta på bredbandskollen.

mvh gmail

Du har förmodligen en extern (81.x.x.x) och en intern IP-adress på din router. Vad är det för fiber-router du har?

  • Medlem
  • 2014-05-12 21:28

Vad står det under IP-adress? Det är där du har 81.x.x.x?
Under LAN-IP-adress borde det stå 192.168.x.x eller 10.x.x.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-12 22:51

Varje ethernetsladd i ditt nätverk kan vara upp till 100m lång - dra nytta av den möjligheten och placera din existerande router så bra som möjligt. Räcker inte det får du väl skaffa fler AP, men du behöver ju inte gå till överdrift och köpa dyra Airport Extreme. Fast följ rådet att ansluta dina AP med ethernet och inte trådlöst - du tappar prestanda i nätverket för att även den trunkade trafiken måste dela tid/utrymme med den vanliga (verksamma) trafiken.

Edit: prunkade trafik - det är fina grejer...

Senast redigerat 2014-05-13 19:04
  • Medlem
  • 2014-05-12 23:09

Om du ska dra nätverkskabeln på utsidan av huset bör du nog dra den i ett VP-rör eller liknande. Nätverkskablar och fukt är nog ingen bra kombination.

Ursprungligen av Dalle:

Om du ska dra nätverkskabeln på utsidan av huset bör du nog dra den i ett VP-rör eller liknande. Nätverkskablar och fukt är nog ingen bra kombination.

Det finns nätverkskablar avsedda för utomhusbruk.
T.ex.;
http://www.elbutik.se/product.html?product_id...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-05-13 19:07

Keptang- "Connection technology solution" verkar ha fyra uttag, en går till Wan till min TC

frasse: håller med om att TCn kan vara bättre placerad än den är, den står just nu i källartrappen och den enda som har bra WiFi är dotterns iMac från 2007, 35/80mbit. vilket är lite sjukt. Varför har alla enheter snabbare upload än download när jag testar?
i vardagsrummet har en Macbook Air mid2011 10,5mbit ner, 52,8mbit up 17ms på 2,4-bandet och 5ghz bandet når inte ens dit. Genom att flytta TC med lång nätverkskabel till vardagsrummet så dock halva huset sin hastighet så vi behöver fler och det är ingen stor utgift i sammanhanget när man köpt hus. Vill gärna ha bryggor som klara ac-standarden så man kan uppgradera utan att byta allt.

En fråga ni kanske vet är om bryggor är bäst i serie el parallellt? Svarstiden borde bli längre för varje länk?

Dalle: under LANip står det 10.x.x.x
Har ett gårdshus som behöver nät också och dit gräver jag en kabelgrav.
ska absolut köpa den bästa kabeln för ändamålet, till rimligt pris förstås.

gmail

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-05-13 20:23

5ghz hittades med näppe i vardagsrummet: ta emot 6,75Mbit, skicka 17,4Mbit. Står man vid router tar man emot 85Mbit och skickar 96Mbit. Ni förstår varför jag vill bygga ut nätverket.
Ngn som har en förklaring varför mitt nätverk kan skicka mer än den tar emot? Det gäller faktiskt även iPhone-enheterna: 2,4bandet i vardagsrummet, 13 ta emot, 35 skicka. 5-bandet 7,8 ta emot, 29,2 skicka. 2,4 vid routern 16,5/37,7 resp 5-bandet vid routern 21 ta emot, 80,8 skicka.

gmail

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-14 23:34

Att du får lägre download kan bero på IPTV, det tar ca 8-12 Mbps har jag för mej.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-06-25 23:19
Ursprungligen av kenjon:

Att du får lägre download kan bero på IPTV, det tar ca 8-12 Mbps har jag för mej.

Hej igen. Nja har inte IP-TV alls. Tror inte på TV längre!

Hur som, nu har jag en TC som delar ut ett 2 och ett 5 ghz. På övervåningen har jag dragit kabel till en airport extreme. Men i airportverktyget fick jag inte fram möjligheten att AP ska dela ut samma trådlösa nätverk. Så den delar ut ett eget med 85gbit till appleTVn etc. Men hur ställer jag in Aiport Extreme på övervåningen att dela ut samma trådlösa nätverk utan att "förstärka" det befintliga (för TCs nätverk når ej dit och att förstärka 0 blir 0). Det borde väl gå? Är det Airport-verktyget som saknar inställningarna?

Med vänlig hälsning, gmail

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-26 02:33

Den ska inte deka ut samma trådlösa nätverk, den ska skapa ett eget nätverk men med samma SSID (nätverksnamn) som TC har. Och din AE bör stå i bryggläge.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-26 08:13
Ursprungligen av kenjon:

Att du får lägre download kan bero på IPTV, det tar ca 8-12 Mbps har jag för mej.

Något som inte alls tas av den hastighet man betalat för.
Inte då det gäller Telia

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-26 09:33

Helt rätt då det gäller fiber, där man kan få den hastighet man betalar för. Men på ADSL är det inte räkningen som styr hastigheten, utan kvalitéten på förbindelsen till närmaste knutpunkt. Där får man alltså inte vad man betalar för....

Ursprungligen av kenjon:

Helt rätt då det gäller fiber, där man kan få den hastighet man betalar för. Men på ADSL är det inte räkningen som styr hastigheten, utan kvalitéten på förbindelsen till närmaste knutpunkt. Där får man alltså inte vad man betalar för....

Det är en sanning i många fall, dock inte i alla. Hade DSL för länge sedan där jag bodde väldigt nära stationen. Jag fick ut 24Mbit på Bredbandskollen med kabel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-26 10:01

Precis som jag skrev, inte räkningen utan kvalitéten på förbindelsen. Och du hade en bra förbindelse då

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-26 10:15
Ursprungligen av kenjon:

Helt rätt då det gäller fiber, där man kan få den hastighet man betalar för. Men på ADSL är det inte räkningen som styr hastigheten, utan kvalitéten på förbindelsen till närmaste knutpunkt. Där får man alltså inte vad man betalar för....

Och tråden handlar om just fiber så att blanda in ADSL är både onödigt och icke relevant

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-06-30 13:08
Ursprungligen av kenjon:

Den ska inte deka ut samma trådlösa nätverk, den ska skapa ett eget nätverk men med samma SSID (nätverksnamn) som TC har. Och din AE bör stå i bryggläge.

Tackar för alla svar! Verkar flyta på nu

1
Bevaka tråden