Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån som provat Wifi USB sticka med 802.11ac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har efter en flytt bestämt mig för att uppgradera mitt trådlösa nätverk så att det körs via 802.11ac router.
Har dock ingen lust att byta ut min nuvarande Macbook Pro (tidigt 2011), tänkte därför kolla om någon har någon erfarenhet av att använda USB wifi adaptrar som klarar den standarden eller andra liknande uppgraderingsmöjligheter.

Efter att ha googlat runt lite så verkar extremt många av testerna vara gjorda i windows miljö. Edimax ska uttryckligen fungera med Mac på ett bra sätt men olika tester säger olika om huruvida man faktiskt behöver USB 3 eller inte får att få ut en nämnvärd snabbare uppkoppling än USB 2.

Senast redigerat 2014-05-10 05:18
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-11 08:29

Ingen erfarenhet av det, men över USB2 brukar man kunna komma upp i runt 35Mbyte/s med en extern disk, dvs runt 280Mbit (teoretiskt ska USB2 klara 480Mbit).

Jag skulle inte vilja ha en wifi-adapter stickades ut ur datorn för jämnan dock.
Med en bra router kommer du över 100Mbit med N-nät om det inte är stora avstånd, det räcker ganska långt.

Bara för att kolla; du vet väl att 802.11ac är bakåtkompatibelt med din äldre utrustning? Du behöver inte byta ut den bara för att du byter ut basstationen.

Ursprungligen av Json_81:

Ingen erfarenhet av det, men över USB2 brukar man kunna komma upp i runt 35Mbyte/s med en extern disk, dvs runt 280Mbit (teoretiskt ska USB2 klara 480Mbit).

Jag skulle inte vilja ha en wifi-adapter stickades ut ur datorn för jämnan dock.
Med en bra router kommer du över 100Mbit med N-nät om det inte är stora avstånd, det räcker ganska långt.

Håller med men kan stå ut med det om jag får snabbare wifi uppkoppling hemmavid.

Ursprungligen av kthreadd:

Bara för att kolla; du vet väl att 802.11ac är bakåtkompatibelt med din äldre utrustning? Du behöver inte byta ut den bara för att du byter ut basstationen.

Absolut. Min fråga är om jag kan höja min wifi hastighet genom att surfa via en 11ac wifi adapter istället för att köra med macbookens inbyggda långsammare wifi.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-12 10:03
Ursprungligen av JoelBurman:

Absolut. Min fråga är om jag kan höja min wifi hastighet genom att surfa via en 11ac wifi adapter istället för att köra med macbookens inbyggda långsammare wifi.

Det är ju svaret ett ja på iaf.
Sen hur mycket är ju svårt att svara på.
Vad jag sett av AC-tester kan man komma upp i 2-300Mbit beroende på utrustning och avstånd.

Som jag skrev, personligen tycker jag är ovärt med en pinne som sticker ut för för kanske 100Mbit extra, men skickar du stora filer fram och tillbaka ofta och inte kan ha sladd så är det väl värt det kanske.

1
Bevaka tråden