Apple näst störst på webbhandel

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple ökade sin försäljning över internet med 24 procent förra året, och tar därmed andraplatsen efter Amazon.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple ökade sin försäljning över internet med 24 procent förra året, och tar därmed andraplatsen efter Amazon.

Läs hela artikeln här

Wall Street Journals artikel handlar bara om webbhandeln inom USA, inte över hela världen, vilket är skälet till att listan bara omfattar amerikanska företag. Dessutom saknas förvånansvärt nog eBay i listan - både Amazon och eBay är så kallade "marketplace companies" eftersom en mycket stor del av Amazons omsättning kommer från försäljningsförmedling, precis som eBay, så om den ena ska inkluderas bör även den andra göra det. Och omsättningen för eBays amerikanska moderbolag var 16 miljarder dollar 2013.

Med anledning av att kinesiska Alibaba ska börsintroduceras i USA har amerikanarna rejält chockats av insikten om att de är långtifrån störst, bäst och vackrast. Alibabas omsättning enbart på bolagets kinesiska webbhandelsplatser var 248 miljarder dollar förra året, vilket är mer än den sammanlagda omsättningen för Amazon och eBay. En tröst i bedrövelsen för de amerikanare som inte kan smälta att de inte alltid är störst, kan vara att Yahoo äger 24 % av den kinesiska jätten. Alibaba anses vara värt 245 miljarder dollar, vilket skulle göra det till det nionde största bolaget på New York-börsen.

Ursprungligen av Londongubben:

Wall Street Journals artikel handlar bara om webbhandeln inom USA, inte över hela världen, vilket är skälet till att listan bara omfattar amerikanska företag. Dessutom saknas förvånansvärt nog eBay i listan - både Amazon och eBay är så kallade "marketplace companies" eftersom en mycket stor del av Amazons omsättning kommer från försäljningsförmedling, precis som eBay, så om den ena ska inkluderas bör även den andra göra det. Och omsättningen för eBays amerikanska moderbolag var 16 miljarder dollar 2013.

Den handlar också endast om försäljning via respektives huvudsida. B2B-försäljning finns inte med där t.ex i många fall.
Så konsumenter i USA i stort sett vad jag kan utläsa.

1
Bevaka tråden