Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Investerare: Apple tappar i relevans 2020

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples aktier har klättrat 31 procent det senaste året, men investeraren Fred Wilson varnar för en dyster framtid för företaget. År 2020 är Google och Facebook viktigare, tror han.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-06 11:29

Och hur hade han tänkt att accessa de molntjänster som han pratar om? Människan själv saknar än så länge egna förutsättningar för detta, så vi måste förlita oss på någon annan enhet/lösning för att komma åt molnet. Och vem står för den lösningen? Anyone...

Det är just Apples styrka: dom är både (och mest) ett hårdvaruföretag OCH har molntjänster (säljer väl mest musik, filmer och böcker i världen tror jag).
Att jämföra Apple med reklamfinansierade företag (Google, FaceBook, etc) är absurt. Mannen har inte riktigt alla hemma däruppe

Att Apple kan vara ute 2020 vet jag däremot inget om - det beror isåfall inte på saker som mannen pekar på. Min erfarenhet - var med från internets barndom med BBS'er etc - är dessutom att utvecklingen ofta inte går så snabbt som profeterna säger - om man dubblar deras antal år som dom säger att då är det si och så med IT - så kommer man närmare sanningen. En hel del som profeterna sa om IT och hur vi lever med IT för 15 år sedan skulle ske inom 5 år...och det har inte skett än
Det är som med många amerikanska SciFi-filmer; ett extremt högteknologiskt samhälle däe alla flyger med sina bilar och komminicerar med hologram...och en text som säger: L.A. Year 2034. Det borde givetvis stå: Year 2134...eller om jag sätter pengar på det så säger jag Year 2234.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-05-06 13:24

Klart han är sur som sålde sina för 91 dollar, det visar ju hur mycket han kan förutsäga...;D

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-09 07:39

Apple utan Jobs är lika med Apple under 90-tal. Bara de mest trogna användare tror på deras framgång. Just nu håller Apple på att bli poppis bland alla de som aldrig förr hade med Apple att göra. Därför går det bra. Men bara för tillfället. Om 10 år blir Apple bara klistermärken med Apples logga... Tyvärr.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-09 07:58
Ursprungligen av faker:

Apple utan Jobs är lika med Apple under 90-tal. Bara de mest trogna användare tror på deras framgång. Just nu håller Apple på att bli poppis bland alla de som aldrig förr hade med Apple att göra. Därför går det bra. Men bara för tillfället. Om 10 år blir Apple bara klistermärken med Apples logga... Tyvärr.

Om jag frågar en vän till mig som inte läser på forum vem Steve Jobs är får jag till svar "Ingen aning!!"
Det är så många som inte vet vem han är men ändå köper Apple prylar pga av att dom är bra.
Inte för vem det är som sitter som VD

Senast redigerat 2014-05-09 13:17
Ursprungligen av faker:

Apple utan Jobs är lika med Apple under 90-tal. Bara de mest trogna användare tror på deras framgång. Just nu håller Apple på att bli poppis bland alla de som aldrig förr hade med Apple att göra. Därför går det bra. Men bara för tillfället. Om 10 år blir Apple bara klistermärken med Apples logga... Tyvärr.

Tror tvärtom att Apple kommer vara ännu mer relevanta i framtiden. Om tio år så kommer Apple vara något annat än idag de kommer troligen tillverka massor av energi och hälsoprodukter givetvis integrerade med den tidens Apple OS. Kanske kommer de också tillverka energieffektiva fortskaffningsmedel.

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-09 14:27

$$$

Ursprungligen av Perobous:

Tror tvärtom att Apple kommer vara ännu mer relevanta i framtiden. Om tio år så kommer Apple vara något annat än idag de kommer troligen tillverka massor av energi och hälsoprodukter givetvis integrerade med den tidens Apple OS. Kanske kommer de också tillverka energieffektiva fortskaffningsmedel.

Det är sant; de har så mycket pengar att de kan omorganisera hela firman 100 gånger om. Hoppas bara de gör det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-09 14:39
Ursprungligen av Perobous:

Kanske kommer de också tillverka energieffektiva fortskaffningsmedel.

Apple kommer inte vara först med att tillverka en teleporteringsapparat, men de kommer vara först med att implementera tekniken så att den är tillräckligt bekväm och enkel för att användas i vardagen. Beam me up, Scotty!

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-09 14:42

...

Ursprungligen av lappen71:

Om jag frågar en vän till mig som inte läser på forum vem Steve Jobs är får jag till svar "Ingen aning!!"
Det är så många som inte vet vem han är men ändå köper Apple prylar pga av att dom är bra.
Inte för vem det är som sitter som VD

Själva Jobs har lite med saken att göra; han är död, kommer aldrig tillbaka. Det spelar ingen roll om vi vet vem grundade SONY - det räcker med att PS4 är bra. Saken är: Apple utan Jobs har ingen vision, förutom att tjäna pengar. Och det var ALDRIG Apples ideologi. Jobs lyssnade på sina trogna kunder. Han kunde bygga en speciel anläggning för att testa antenn i iPhone när kunderna klagade att något var fel. Han lyssnade, analyserade och gjorde alla glada. Vi älskade Apple! Än så länge har vi kvar hans iMac, hans iPad och hans iPod. Men vi har inte kvar hans iOS6 utan vi har Ives iOS7 som de flesta hatar. Där ser man de första tecken på att allting håller på att förändras.

Om man har jobbat med Apple datorer sedan 1988 så kan man i princip hela Apples historia. 80 och 90 talet är de värsta åren för firman och utan Jobs hjälp, utan Bill Gates enorma pengar så hade de gått i konkurs redan då. Apple klarade sig utan Jobs i ca. 10 år. Nu har de mer pengar än de hade då, därför kommer de att klara sig i... max. 15 år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-09 14:50
Ursprungligen av faker:

Men vi har inte kvar hans iOS6 utan vi har Ives iOS7 som de flesta hatar. Där ser man de första tecken på att allting håller på att förändras.

Där ser man, intressant att du har sådan fakta. Skulle du kunna presentera hur du har fått reda på att de flesta, en majoritet av användarna, hatar iOS 7?

Själv älskar jag iOS 7.

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-09 14:52

:-)

Ursprungligen av IngoX:

Apple kommer inte vara först med att tillverka en teleporteringsapparat, men de kommer vara först med att implementera tekniken så att den är tillräckligt bekväm och enkel för att användas i vardagen. Beam me up, Scotty!

Jag pratar om det sedan några år tillbaka: Apple borde investera i att producera en el-bil, el-cykel, ryggsäckar med en inbyggd energi källa, o.s.v. och nu kan de inte ens tillverka iWatch! iWatch bubblan sprack när Sony och Samsung hade visat sina egna modeller. Ingen vill ha de! Och ingen kommer att vilja ha Apples iWatch. De har försovit sig. Så blir det nu hela tiden i deras framtid. Sir Ive är ingen Jobs och mr Cook ser inte DET. Cook tror att Ive kan, men Ive kan bara leverera boxar - inget annat. Apple vakna!

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-09 15:00

:-)

Ursprungligen av zinned:

Där ser man, intressant att du har sådan fakta. Skulle du kunna presentera hur du har fått reda på att de flesta, en majoritet av användarna, hatar iOS 7?

Själv älskar jag iOS 7.

Ja: du älskar iOS7 men gå ut på internet och läs vad andra tycker. Man väljer Android istället för iOS7. Jag själv kommer aldrig mer att köpa en surfplatta där Ive har satt sina fingrar i. Efter update använder jag bara min iPad. Innan update älskade jag den. Och jag är inte den ende som känner så...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-09 15:30

Lugn! Apple är sällan/nästan aldrig först. De gör bättre grejor än konkurrenterna, så iWatch kommer. Och den kommer att slå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-09 15:50
Ursprungligen av faker:

Ja: du älskar iOS7 men gå ut på internet och läs vad andra tycker. Man väljer Android istället för iOS7. Jag själv kommer aldrig mer att köpa en surfplatta där Ive har satt sina fingrar i. Efter update använder jag bara min iPad. Innan update älskade jag den. Och jag är inte den ende som känner så...

Jag kan säga en sanning...du och dina gelikar är grupp användare av försumbar storlek. That's it.

Dessutom, de som gillar iOS 7 har inte som första prioritet att kasta sig ut på så många forum som möjligt och proklamera detta. De använder sin produkt och njuter av det. Det är de som gnäller som hörs och syns. Det är inte ekvivalent med att den gruppen användare är störst.

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-09 16:12

...

Ursprungligen av zinned:

Jag kan säga en sanning...du och dina gelikar är grupp användare av försumbar storlek. That's it.

Dessutom, de som gillar iOS 7 har inte som första prioritet att kasta sig ut på så många forum som möjligt och proklamera detta. De använder sin produkt och njuter av det. Det är de som gnäller som hörs och syns. Det är inte ekvivalent med att den gruppen användare är störst.

Du pratar trender, och jag pratar filosofi bakom Apple. Att alla köper TV apparater borde betyda enligt dig att SONY ska sälja sina TV för alltid - men så är inte fallet. Sony stänger sina fabriker, omorganiserar och lägger all vikt på Playstation och firmor som sysslar med handel av... byggnader. Deras audio/video produkter är för dyra, för att folk väljer det billigaste. Kom också ihåg att du fick din iPhone/iPad för 1 krona. Om du var tvungen att betala 6000 kr för en lur (som i andra länder) så skulle du med all säkerhet välja en Samsung. Jag skriver inte om sådana som du utan om kärnkunder som gjorde Apple till det Apple de är idag. Eller snarare var igår...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-09 16:18
Ursprungligen av faker:

Själva Jobs har lite med saken att göra; han är död, kommer aldrig tillbaka. Det spelar ingen roll om vi vet vem grundade SONY - det räcker med att PS4 är bra. Saken är: Apple utan Jobs har ingen vision, förutom att tjäna pengar. Och det var ALDRIG Apples ideologi. Jobs lyssnade på sina trogna kunder. Han kunde bygga en speciel anläggning för att testa antenn i iPhone när kunderna klagade att något var fel. Han lyssnade, analyserade och gjorde alla glada. Vi älskade Apple! Än så länge har vi kvar hans iMac, hans iPad och hans iPod. Men vi har inte kvar hans iOS6 utan vi har Ives iOS7 som de flesta hatar. Där ser man de första tecken på att allting håller på att förändras.

Om man har jobbat med Apple datorer sedan 1988 så kan man i princip hela Apples historia. 80 och 90 talet är de värsta åren för firman och utan Jobs hjälp, utan Bill Gates enorma pengar så hade de gått i konkurs redan då. Apple klarade sig utan Jobs i ca. 10 år. Nu har de mer pengar än de hade då, därför kommer de att klara sig i... max. 15 år.

Spännande, kan du berätta mer från styrelserummet?

Ursprungligen av faker:

Ja: du älskar iOS7 men gå ut på internet och läs vad andra tycker. Man väljer Android istället för iOS7. Jag själv kommer aldrig mer att köpa en surfplatta där Ive har satt sina fingrar i. Efter update använder jag bara min iPad. Innan update älskade jag den. Och jag är inte den ende som känner så...

Så du har hittat några inlägg på Internet där folk klagar på iOS7 och får det till att majoriteten hatar det?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-05-09 16:28
Ursprungligen av faker:

Om du var tvungen att betala 6000 kr för en lur (som i andra länder) så skulle du med all säkerhet välja en Samsung..

Vilket svammel, jag brukar betala mina telefoner kontant, aldrig att jag skulle slänga bort 6000 på en Samsung när det finns iPhone, jag skulle inte ta mot skiten för betalning ens, räcker med att kolla när min hustru svär över sin jobbSamsung.
Ja, i dina kretsar köper man säkert telefoner för 1 krona...

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-09 16:30

...

Ursprungligen av zappee:

Spännande, kan du berätta mer från styrelserummet?

Så du har hittat några inlägg på Internet där folk klagar på iOS7 och får det till att majoriteten hatar det?

Om du läste med förståelse det jag skrivit så skulle du uppfatta att om jag behöver köpa min egen iPad så sitter jag INTE i styrelsen. Skämt åsido. Du är säkert runt 20, och utgör målgruppen som Apple just nu sätter sina tänder i... Men du är inte relevant för Apple för att du inte utgör gruppen som har köpkraft och kan köpa ny MacBook Pro varje år. Samma för ny iPod varje år. Och ny lur så fort den kommer på marknaden. Du kommer inte att rädda Apple med din enda Apple pryl du har. Och det är bara fakta! Inga påhopp från min sida.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-09 16:32
Ursprungligen av faker:

Om du läste med förståelse det jag skrivit så skulle du uppfatta att om jag behöver köpa min egen iPad så sitter jag INTE i styrelsen. Skämt åsido. Du är säkert runt 20, och utgör målgruppen som Apple just nu sätter sina tänder i... Men du är inte relevant för Apple för att du inte utgör gruppen som har köpkraft och kan köpa ny MacBook Pro varje år. Samma för ny iPod varje år. Och ny lur så fort den kommer på marknaden. Du kommer inte att rädda Apple med din enda Apple pryl du har. Och det är bara fakta! Inga påhopp från min sida.

Imponerande vilken människokännare du är, men allt var tyvärr fel.

Har du inget annat forum att trolla på?

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-09 16:54

...

Ursprungligen av zappee:

Imponerande vilken människokännare du är, men allt var tyvärr fel.

Har du inget annat forum att trolla på?

Det förvånar mig varje gång att så fort man har rätt (på internet) så blir man kallad för TROLL och så är diskussion slut. Men du vann! Du kallade mig för troll först... Och nästa gång innan du vågar dig på att diskutera någonting så titta på TV3 och lär dig vad troll gör.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-05-09 17:01
Ursprungligen av faker:

Det förvånar mig varje gång att så fort man har rätt (på internet)...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-09 17:05
Ursprungligen av faker:

Du pratar trender, och jag pratar filosofi bakom Apple.

Nej, det du sa och som jag svarade dig på var ditt påstående om att alla hatar iOS 7. För det första är det inte sanning och sedan har du inte den minsta uppfattning om hur många som gillar det och hur många som inte gör det. Därför, dina påståenden väger lätt.

Ursprungligen av faker:

Kom också ihåg att du fick din iPhone/iPad för 1 krona. Om du var tvungen att betala 6000 kr för en lur (som i andra länder) så skulle du med all säkerhet välja en Samsung.

Vad svamlar du om? Är du allvarlig? Jag har inte fått varken min iPhone eller iPad för 1 kr, däremot har jag betalat många tusenlappar för dem. Utöver detta så finns det inga scenarion som skulle få mig att använda en Android-lur.

Ursprungligen av lasselu:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!

Ja, vad säger man...

+1

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-11 21:42
Ursprungligen av faker:

Det förvånar mig varje gång att så fort man har rätt (på internet) så blir man kallad för TROLL och så är diskussion slut. Men du vann! Du kallade mig för troll först... Och nästa gång innan du vågar dig på att diskutera någonting så titta på TV3 och lär dig vad troll gör.

Grattis, du vann internet!

1
Bevaka tråden