Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till Macbook Air 13" i5 mid 2013(6.2) eller uppa Macbook pro 13" mid-2012

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Sitter och funderar på hur jag ska göra med med min Macbook Pro 13"(9.2). Har möjlighet att byta den till en Macbook Air 13" mid 2013(6.2) 128GB SSD med 8GB RAM.

Alternativet är att uppa den jag har och byta HDD -> SSD 250GB samt uppgradera RAM från 4GB -> 10GB = total kostnad på c:a 1900kr.

- De större fördelarna jag ser med att byta till Air är att jag får bättre batteritid, lite lättare dator och AC wifi(har AC router).
- Fördelen med Macbook pro är att den är mer robust, bättre CPU

Ja, ni märker, en viss obeslutsamhet ligger bakom denna post ... behöver råd och tänktips

/K

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-02 12:54
Ursprungligen av keda82:

Hej,

Sitter och funderar på hur jag ska göra med med min Macbook Pro 13"(9.2). Har möjlighet att byta den till en Macbook Air 13" mid 2013(6.2) 128GB SSD med 8GB RAM.

Alternativet är att uppa den jag har och byta HDD -> SSD 250GB samt uppgradera RAM från 4GB -> 10GB = total kostnad på c:a 1900kr.

- De större fördelarna jag ser med att byta till Air är att jag får bättre batteritid, lite lättare dator och AC wifi(har AC router).
- Fördelen med Macbook pro är att den är mer robust, bättre CPU

Ja, ni märker, en viss obeslutsamhet ligger bakom denna post ... behöver råd och tänktips

/K

Du nämner ju själv viktiga kriterier men för att sammanställa lite.

- Hur stort lagringsutrymme behöver du egentligen internt hos din dator ? 128 GB enbart eller 256 GB eller större måste väl vara en avgörande faktor. Dock finns många smidiga externa backup lösningar nuförtiden inte att förglömma.

- Smidigheten kommer du att transportera datorn mycket ? En helt avgörande faktor för många.

- Robust vet jag inte om det är någon ledtråd men okey lite vassare CPU då hos MBP men mer värme.

- Hur viktig är wifi hastigheten, den är dock viktig för dom flesta dataanvändare, allt fler websidor blir mer komplexa och allt större filer skyfflas runt både internt i hemmen och på nätet .

- Batteritiden kan väl aldrig bli för lång tänker säkert många Mac ägare och iPhone ägare, den är väl ändå ett viktigt kriterie vid val av bärbar mac

Senast redigerat 2014-05-02 17:35
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-02 14:00

Jag skulle säga att enda stora fördelen med MBP'n är att du kan slänga ut superdriven och stoppa in en extra hårddisk/ssd.
Skärmen ska väl ha något bättre färger, men för mig är högre upplösning viktigare.
MBP'n kan ha 16GB ram, men 8GB räcker i de flesta fall.

Ursprungligen av cubeis:

Du nämner ju själv viktiga kriterier men för att sammanställa lite.

- Hur stort lagringsutrymme behöver du egentligen internt hos din dator ? 128 GB enbart eller 256 GB eller större måste väl vara en avgörande faktor. Dock finns många smidiga externa backup lösningar nuförtiden inte att förglömma.

- Smidigheten kommer du att transportera datorn mycket ? En helt avgörande faktor för många.

- Robust vet jag inte om det är någon ledtråd men okey lite vassare CPU då hos MBP.

- Hur viktig är wifi hastigheten, den är dock viktig för dom flesta dataanvändare, allt fler websidor blir mer komplexa och allt större filer skyfflas runt både internt i hemmen och på nätet .

- Batteritiden kan väl aldrig bli för lång tänker säkert många Mac ägare och iPhone ägare, den är väl ändå ett viktigt kriterie vid val av bärbar mac

Bra synpunkter, även det Json skriver. Batteritiden är absolut inte att förglömma... håller helt med. Användningsområdet idag är att jag sitter i soffan och surfar eller jobbar vid ett databord, klart det är störigt om jag måste ladda hela tiden. Tar inte med mig datorn så mycket, ganska sällan faktiskt.

Hur upplever ni MBA när det gäller alstrande av värme? Beror på vad jag gör iofs, men MBP kan bli obekvämt varm om jag surfat ett tag.

/K

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-02 17:37
Ursprungligen av keda82:

Bra synpunkter, även det Json skriver. Batteritiden är absolut inte att förglömma... håller helt med. Användningsområdet idag är att jag sitter i soffan och surfar eller jobbar vid ett databord, klart det är störigt om jag måste ladda hela tiden. Tar inte med mig datorn så mycket, ganska sällan faktiskt.

Hur upplever ni MBA när det gäller alstrande av värme? Beror på vad jag gör iofs, men MBP kan bli obekvämt varm om jag surfat ett tag.

/K

Där har du kanske svaret för dig värmen, värmeutveckling Airen är helt klart svalare nedklockad processor på den nya air modellen men ändå snabb. Jobbigt om datorn blir varm i knät helt klart .

Lycka till i valet och kvalet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-02 18:14

Jag har en MBA 13" mid 12 med standardprocessorn och den blir inte (för)varm alls.

1
Bevaka tråden