Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Fokus på OS X under WWDC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Årets utvecklarkonferens i San Francisco fokuserar på nästa version av OS X enligt insatta källor. Operativsystemet får stora designförändringar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-02 23:16

Kul att presentera en artikeln där ni säger att ryktet gör gällande att det blir fokus på OS X under WWDC.

Varför det är kul? Jo, för att det är alltid fokus på OS X under WWDC - varje år.

Ursprungligen av zinned:

Kul att presentera en artikeln där ni säger att ryktet gör gällande att det blir fokus på OS X under WWDC.

Varför det är kul? Jo, för att det är alltid fokus på OS X under WWDC - varje år.

Konstigt så minns jag inte. De två sista WWDC var ju mest fokus på iOS. Men visst nämns OS X alltid på WWDC.

Om vi ändå diskuterar rykten och fokus för WWDC 2014 så passar jag på att ge mina förutsägelser om vad som visas upp vid keynoten:

Mjukvara:
- OS X 10.10.
- iOS 8.
- Något kring iCloud och tjänster (vet inte riktigt vad, men någon form av satsning. Kanske mer utrymme, fler tjänster, bättre kartor, finns tusen saker att förbättra).

Hårdvara:
- 4K-skärm från Apple, 24 eller 27 tum som blir Apples första externa skärm med Retina. (Idé om namn: "Apple Retina Display".) Kör 1920 x 1080 som optimal upplösning (4x pixlar) men fungera i andra flera lägen likt MBP Retina.

Utöver det ser jag inga givna gissningar, men här är några med lite högre odds:
- Apple skulle kunna lansera en iMac Retina med exakt samma 4K-skärm.
- Den omtalade MacBook Air Retina 12 tum skulle kunna göra debut. Däremot tror jag inte MBA i nuvarande modeller får Retina.

iPhone 6 tror jag är en produkt för hösten, lika så nya iPad-modeller (och iPad 12 tum känns bara udda fortfarande). MacBook Pro dröjer också (Intels "Broadwell" kommer innan jul, lämpligt för nästan MBP-uppdatering). Nästa Mac mini har tagit evigheter på sig, men känns som för liten grej för WWDC. Mac Pro är fortfarande för färsk. iWatch känns som vaporware nästan, speciellt som smarta klockor inte tagit värden med storm ännu, kan komma nu eller kanske aldrig.

En produkt jag drömmer om på är ny Apple TV med App Store och en SDK för utvecklare att för att skapa appar. Om Apple skulle lansera det vore WWDC det givna tillfället eftersom en SDK är riktad mot utvecklare i första hand. Men rykten kring detta är nästan dött, så det känns väldigt tveksamt i dagsläget.

Sen vill jag ha Aperture 4 någon gång, men det är inte ett ämne för WWDC och ärligt talat tror jag att Golfströmmen hinner vända innan Aperture 4 släpps...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 10:56

@Adrian B

Jag tror du har väldigt mycket rätt i allt du säger. Gällande just Aperture 4 så är det så in i bänken pinsamt hur Apple agerar mot sina användare, fullständigt skiter i dem. Att inte ha släppt en ny version på snart 4,5 år (!!!) är fullständigt bedrövligt. Ska de ha ha en mjukvara inom detta segmentet så får de bannemig se till att hänga med i svängarna, annars kan de lika gärna skrota den helt.

Ja, jag tycker ofta folk har orealistiska förväntningar och klagar oförtjänt mycket på Apple, men i fallet med Aperture är kritiken befogad.

Företagets hemlighetsmakeri fungerar så länge man vet att det kommer nya versioner och nya produkter någorlunda regelbundet. Vi vet att det kommer en ny bättre iPhone i år till exempel och vi vet att OS X utvecklas stadigt. Men det fungerar inte bra när det går så lång tid utan att något händer och utan att någon information ges som i fallet med Aperture. Vi vet inte om Apple i hemlighet jobbar på en revolutionerande bra version av Aperture eller om de för två år sedan lade ner hela teamet och bara fixar kritiska buggar framöver. Då behövs det någon form av plan eller ärligt besked till slut.

Det är illa för vanliga konsumenter och det är ännu värre för proffs som bygger upp sitt arbetsflöde kring produkten. Det vore rimligt att ge besked av något slag om hur de ser på produktens framtid (lite som när Tim Cook i mejl försäkrade någon om att Mac Pro inte var bortglömd, innan de visade upp den nya modellen).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 15:29
Ursprungligen av Adrian B:

Det är illa för vanliga konsumenter och det är ännu värre för proffs som bygger upp sitt arbetsflöde kring produkten. Det vore rimligt att ge besked av något slag om hur de ser på produktens framtid (lite som när Tim Cook i mejl försäkrade någon om att Mac Pro inte var bortglömd, innan de visade upp den nya modellen).

Absolut och absolut.

För egen del har jag helt skrotat Apertureför ett tag sedan till förmån för Adobe och deras Lightroom och jag har absolut inte saknat det, tvärt om. Aperture 3.x är helt värdelöst i jämförelse med Lightroom 5.x.

Skulle vara sjukt nice med en "Apple Retina Display". Har letat efter en skärm med I/O-egenskaperna som dagens Apples display, fast med bättre skärm = finns inte. Har vägrat att köpa en Apple Display pga det höga priset och den mindre bra skärm den har, plus så finns endast thunderbolt i 27":aren vad jag vet.

1
Bevaka tråden