Ghosting på MBPr - Reklamationsrätt - hur bör jag argumentera?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-27 21:08

Min MBP retina 15 tum beställde jag 2012-06-14. Dess skärm är tillverkad av LG.
På hösten noterade jag en viss "ghosting" (image persistence, burn-in -- olika namn för fenomenet)
Problemet var till en början rätt svagt, så jag klagade inte hos Apple. Men det har ökat med tiden, och nu tycker jag att det är inte bara störande, utan det nästan omöjliggör ju seriös redigering av bilder.

Fenomenet beskrivs bl.a här:
http://www.macrumors.com/2012/09/17/retina-ma...
http://support.apple.com/kb/HT5455?viewlocale...
Och där hävdar Apple att en viss svag ghosting är inom felmarginalen.

En bra test: http://test-retina.appspot.com

På amerikanska sajter har jag läst att många har fått skärmen utbytt (inom garantitiden 1 år och om problemet är kraftigt)
Problemet tycks öka med tiden, och det är främst tidiga LG-skärmar som är felbehäftade.

Nu är min dator 1 år och 10 månader, och i Sverige har vi ju 3 års så kallad reklamationsrätt enligt lag, där det är jag som måste visa att det är ett fel som fanns redan vid tillverkningen, och inte slitage eller liknande.

Jag undrar om jag kan reklamera detta, och i så fall hur bör jag argumentera för att få rätt?
Och jag vill inte betala någon "undersökningsavgift". Jag bor i Stockholm.

Apples standardsvar brukar ju vara frågan: "Har du AppleCare", och om svaret är nej så är det ofta kalla handen.

Har du haft samma problem och fått skärmen utbytt? Även efter 1 år?

/Harald

** Tråden flyttad till Konsumenträtt och rubriken ändrad ** /mod

Senast redigerat 2014-04-27 22:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-27 21:42
Ursprungligen av keptang:

Finns flertalet trådar om det här på forumet, här är 2;
http://www.99mac.se/forum/t/298860-mpbr-brann...
http://www.99mac.se/forum/t/302237-macbook-pr...

Jodå, de har jag redan läst, och de besvarar INTE mina frågor!
Så jag förstår inte varför du ger gamla länkar som inte ens är särskilt relevanta för min mycket detaljerade frågeställning (som ju handlar om 3-års-reklamationsrätten och rekommenderad argumentation/bevisning). Sökning på ett antal varianter (på 99mac) gav tämligen magert resultat, och jag ville därför ställa en seriös fråga i hopp om seriösa svar.

Bra om du skrivit det då.

Det är ett välkänt fel. Du har 3 års reklamationsrätt.

Bara att reklamera till säljaren. Hänvisa till forum och artiklar på nätet.
Apple hävdar inte att en viss ghosting är ok. Det kan hända om man har en statisk bild under längre tid, men försvinner efter ett tag. Det är ett ok beteende.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-28 21:31

Har du ens testat att gå in till en AppleStore?

Ursprungligen av heb:

Min MBP retina 15 tum beställde jag 2012-06-14. Dess skärm är tillverkad av LG.
På hösten noterade jag en viss "ghosting" (image persistence, burn-in -- olika namn för fenomenet)
Problemet var till en början rätt svagt, så jag klagade inte hos Apple. Men det har ökat med tiden, och nu tycker jag att det är inte bara störande, utan det nästan omöjliggör ju seriös redigering av bilder.

Fenomenet beskrivs bl.a här:
http://www.macrumors.com/2012/09/17/retina-ma...
http://support.apple.com/kb/HT5455?viewlocale...
Och där hävdar Apple att en viss svag ghosting är inom felmarginalen.

En bra test: http://test-retina.appspot.com

På amerikanska sajter har jag läst att många har fått skärmen utbytt (inom garantitiden 1 år och om problemet är kraftigt)
Problemet tycks öka med tiden, och det är främst tidiga LG-skärmar som är felbehäftade.

Nu är min dator 1 år och 10 månader, och i Sverige har vi ju 3 års så kallad reklamationsrätt enligt lag, där det är jag som måste visa att det är ett fel som fanns redan vid tillverkningen, och inte slitage eller liknande.

Jag undrar om jag kan reklamera detta, och i så fall hur bör jag argumentera för att få rätt?
Och jag vill inte betala någon "undersökningsavgift". Jag bor i Stockholm.

Apples standardsvar brukar ju vara frågan: "Har du AppleCare", och om svaret är nej så är det ofta kalla handen.

Har du haft samma problem och fått skärmen utbytt? Även efter 1 år?

/Harald

** Tråden flyttad till Konsumenträtt och rubriken ändrad ** /mod

Hävda din reklamationsrätt. Även om själva lagtexten om reklamation ger sken av att det är näringsidkaren som har bevisbördan under de sex första månaderna och konsumenten samma bevisbörda därefter (upp till tre år), så är det i praktiken inte alls så att du ska kunna "bevisa" att felet är ursprungligt.

Om näringsidkaren skulle vägra att acceptera reklamationen finns givetvis risken (för dom) att du går till tingsrätten. En stämning kostar 450:- och så ska du fixa ett registreringsbevis på näringsidkaren från Bolagsverket. Kostar 70-80 spänn om jag inte minns fel. Om skärmen blivit sämre som du beskriver har du mycket goda förutsättningar att att inte bara få ersättning för skärmen (eller en ny) plus dina kostnader för stämningen ersatta av bolaget.

Detta vet varje större företag som arbetar med konsumentprodukter. Om en reklamation därför inte handlar om ett uppenbart bedrägeri och produkten inte har ett konsumentvärde på mer än 3-5.000 så brukar dom backa tillbaka och acceptera, oavsett om du har "bevis" eller inte.

Precis som i all annan civilrätt handlar det om vad som är rimligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-14 23:22
Ursprungligen av Falutjorven:

Hävda din reklamationsrätt. Även om själva lagtexten om reklamation ger sken av att det är näringsidkaren som har bevisbördan under de sex första månaderna och konsumenten samma bevisbörda därefter (upp till tre år), så är det i praktiken inte alls så att du ska kunna "bevisa" att felet är ursprungligt.

Tackar för seriöst svar. Sent om sider tänkte jag nu bara informera om att jag har fått skärmen utbytt. Lämnade in på LAN-Master, och jag visade dem testet, som de dock inte brydde sig särskilt mycket om. De körde senare ett standardtest som Apple har och som resulterade i FAIL för skärmen (MRI test patterns FAIL). Reklamationen gick således bra, men jag var rätt noggrann i min felbeskrivning och när felet uppdagades och att det med tiden förvärrades. De verkar vara rätt noga med att datorn i sig skall vara i fint skick utan åverkan. Lämnade in 19/5 och hämtade ut 23/5.

1
Bevaka tråden