Lexmark X3550 skannar inte

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-04-26 10:28

Har någon erfarenhet av skanningproblem med X3550?
Jag har uppdaterat fasta programvaran, skrivardrivrutinen och "Scan Image Capture...." men det enda som händer är att den meddelar: "Downloading Application List" följt av "Cannot retrieve Application List".
Bildinsamling hittar inte heller skannern. Behöver jag ytterligare programvara?

En lustig detalj - se bifogade bild.

Vad göra?

Ursprungligen av Stig R:

Har någon erfarenhet av skanningproblem med X3550?
Jag har uppdaterat fasta programvaran, skrivardrivrutinen och "Scan Image Capture...." men det enda som händer är att den meddelar: "Downloading Application List" följt av "Cannot retrieve Application List".
Bildinsamling hittar inte heller skannern. Behöver jag ytterligare programvara?

En lustig detalj - se bifogade bild.

Vad göra?

Och du har uppdaterat till din (vilken?) version av OS X? Hur ansluter du till skrivaren?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-04-27 02:25

OSX 10.9.2. Ansluter via USB.
Utskrifter fungerar.

Och scanning har fungerat tidigare?

Och slutade fungera i samband med vadå?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-04-27 10:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och scanning har fungerat tidigare?

Och slutade fungera i samband med vadå?

Jag köpte den begagnad av en bekant som köpte en ny Canon. Han har sannolikt aldrig skannat. Har haft den i min sommarstuga i två år nu utan att skanna, men så dök det upp ett gammalt fotografi som jag tänkte föreviga innan det gulnar för mycket.

Jag har inte den ursprungliga installationsskivan, men det bör väl räcka att ladda ner drivrutinerna som finns på Lexmarks hemsida?

Det gäller nog att hitta rätt drivisar o efter viss sökning har jag kunnat konstatera att detta är lite knökigt. Fick fram dessa tre alternativ dock där möjligen den sista är bäst, eller iaf nyast;

http://support.lexmark.com/index?page=drivers...

http://support.lexmark.com/index?page=product...

http://support.lexmark.com/index?docLocale=fr...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-04-28 13:34
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det gäller nog att hitta rätt drivisar o efter viss sökning har jag kunnat konstatera att detta är lite knökigt. Fick fram dessa tre alternativ dock där möjligen den sista är bäst, eller iaf nyast;

http://support.lexmark.com/index?page=drivers...

http://support.lexmark.com/index?page=product...

http://support.lexmark.com/index?docLocale=fr...

Tack för tipset, men det är dessa jag har installerat om och om igen. Antar att det behövs något specialprogram som fanns med på den ursprungliga CD-n. Skannern verkar ju söka efter något program i datorn.

Ursprungligen av Stig R:

Tack för tipset, men det är dessa jag har installerat om och om igen. Antar att det behövs något specialprogram som fanns med på den ursprungliga CD-n. Skannern verkar ju söka efter något program i datorn.

Testa Vuescan. Enligt denna sida ska det funka med din skanner: http://www.hamrick.com/

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-04-28 16:00
Ursprungligen av Mymac4ever:

Testa Vuescan. Enligt denna sida ska det funka med din skanner: http://www.hamrick.com/

Nu börjar jag på allvar tro att det är något fel på skrivaren/skannern. Vuescan verkade vara ett bra förslag, men se bif. bild.

1
Bevaka tråden