Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återinstallation

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, min iMac har blivit trög och uppför sig konstigt, hänger sig då och då. Jag har beslutat mig för att göra en totalt återinstallation men får det inte att funka. Jag har försökt att starta från CD eller via cmd R. I båda fallen får jag bara en grå skärm som inte försvinner, ingenting händer. Några tips? Har 10.6.8 i maskinen. Mina skivor är dock 10.5.

  • Medlem
  • 2014-04-25 10:05

Ska du starta från DVD så är det C du ska hålla nere vid start.

Ursprungligen av johanldh:

...eller via cmd R... ...Har 10.6.8 i maskinen...

Recovery-funktionen finns inte i 10.6. Den kom i 10.7.

Ursprungligen av johanldh:

...Mina skivor är dock 10.5.

Är du säker på att det är rätt skivor, som funkar på just din modell?

Vilken iMac-modell är det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Recovery-funktionen finns inte i 10.6. Den kom i 10.7.

Är du säker på att det är rätt skivor, som funkar på just din modell?

Vilken iMac-modell är det?

Det är en Imac 10,1

Ursprungligen av johanldh:

Det är en Imac 10,1

Du svarade inte direkt på frågan om du var säker på att det var rätt skivor till den modellen.

Men om det är en iMac10,1 så är frågan indirekt besvarad.

Den modellen levererades med 10.6.1, och kräver alltså minst 10.6.1, så det funkar inte att starta den med dina 10.5-skivor.

Om du kör 10.6.8 idag, varför inte gå in i AppStore och ladda ner Mavericks och installera det i stället? Om du vill radera allt och installera "från scratch" så kan du lägga Mavericks-installationsfilen på en USB-pinne, och starta från den.

Senast redigerat 2014-04-25 22:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du svarade inte direkt på frågan om du var säker på att det var rätt skivor till den modellen.

Men om det är en iMac10,1 så är frågan indirekt besvarad.

Den modellen levererades med 10.6.1, och kräver alltså minst 10.6.1, så det funkar inte att starta den med dina 10.5-skivor.

Om du kör 10.6.8 idag, varför inte gå in i AppStore och ladda ner Mavericks och installera det i stället? Om du vill radera allt och installera "från scratch" så kan du lägga Mavericks-installationsfilen på en USB-pinne, och starta från den.

Tack för tipset, har inte testat Mavericks öht, det kanske är den genialiska lösningen? Ska testa detta!

Ursprungligen av johanldh:

...har inte testat Mavericks öht...

Hur mycket minne har du i din iMac?

10.6 klarar sig nog på lite mindre minne, men med 10.7, 10.8 och 10.9 bör man nog ha minst 4 GB, gärna 8 GB.

Senast redigerat 2014-04-26 16:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur mycket minne har du i din iMac?

10.6 klarar sig nog på lite mindre minne, men med 10.7, 10.8 och 10.9 bör man nog ha minst 4 GB, gärna 8 GB.

Det visade sig att hårddisken hade S.M.A.R.T-fel o måste bytas ut. Tack ändå för bra tips!

Ursprungligen av johanldh:

Det visade sig att hårddisken hade S.M.A.R.T-fel o måste bytas ut...

Men du måste ju ändå installera ett system på den nya disken. Och hur ska du göra det, om du bara har 10.5-skivor?

Då är tipset att köpa den här:
http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/ma...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men du måste ju ändå installera ett system på den nya disken. Och hur ska du göra det, om du bara har 10.5-skivor?

Då är tipset att köpa den här:
http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/ma...

Hej, jag drog ner Mavericks och la över på ett usb-minne, men datorn låter mig inte installera något OS överhuvud taget på grund av SMART-felet. Ny hårddisk krävs, tänker mig att lägga in Mavericks på den. La in Mavericks på min andra dator och det är hittills en trevlig bekantskap.

1
Bevaka tråden