Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Struktur över Time Machine-backups?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Det är så att jag köpte en 1TB stor extern hårddisk för ett par år sedan för att kunna ta backups på mina filer. Nu har jag använt backupen då och då, senast var slutet på 2013 och minnet börjar ta slut på hårddisken. Jag hade tidigare en 500gb hårddisk i Macen men idag har jag en 256gb SSD. Det finns oerhört mycket skit på den externa hårddisken och jag skulle vilja få struktur på den så att jag har det viktigaste som jag kan behöva i framtiden. Finns det något smidigt sätt att få en överblick över vad man har på sin externa hårddisk?

Tacksam för svar

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-24 12:34

Utrymmet ska inte ta helt slut på den externa utan TM kommer att rensa efterhand så att det alltid ska finna nog plats.
För att lösa ditt problem kan du formatera den och börja om från början och skapa en ny TM-backup men se till att du har allt på din dator som du vill spara. Att manuellt gå in och radera delar av din backup är inte att rekommendera.

Ursprungligen av lappen71:

Utrymmet ska inte ta helt slut på den externa utan TM kommer att rensa efterhand så att det alltid ska finna nog plats.
För att lösa ditt problem kan du formatera den och börja om från början och skapa en ny TM-backup men se till att du har allt på din dator som du vill spara. Att manuellt gå in och radera delar av din backup är inte att rekommendera.

Tack, men det finns en del gamla grejer som jag kan behöva. Finns det något sätt att få en översikt över alla tidigare backuper som jag kan kopiera till min Mac?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-24 13:42
Ursprungligen av koffas:

Tack, men det finns en del gamla grejer som jag kan behöva. Finns det något sätt att få en översikt över alla tidigare backuper som jag kan kopiera till min Mac?

Gå in i Time Machine och bläddra dig tillbaka och välj de filer som du vill återställa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-24 13:45
Ursprungligen av koffas:

Tack, men det finns en del gamla grejer som jag kan behöva. Finns det något sätt att få en översikt över alla tidigare backuper som jag kan kopiera till min Mac?

Och dom grejerna tar du och för över till din dator och sen börjar om från början.
Det går mig veterligen inte att kopiera manuellt valfria bakuper och använda dom och samtidigt veta vad som finns i dom.
TM är byggt på det sättet att man ska inte hålla på och röra i dom utan att det ska arbeta i bakgrunden.

Nu när jag tänker efter så fungerar TM på det sättet att om du tar bort något på din dator så ligger det inte kvar på din TM backup för alltid. Utan när utrymmet börjar ta slut så rensas dom äldsta bakupen bort och då finns det risk att dom filer du trodde fanns försvinner.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-04-24 13:58

Att använda TM för att behålla gamla filer är inte att rekommendera, eftersom TM vid behov tar bort de äldsta filerna. TM bör användas för backup av det du vill ha kvar på datorn, och som ett praktiskt sätt att få tillbaka en fil man raderat av misstag för ett tag sedan eller återställa någon del av ett program som slutat fungera.

Allt som inte får plats på din dator bör ligga på en annan hårddisk, som du sedan tar backup på till en eller helst två andra hårdiskar.

När det gäller att plocka hem filer du inte vill slänga så får du via TM gå in och återställa de mappar du är intresserad av och lägga dem på en extern disk så länga. Du riskerar att få återställa samma mapp från flera tidpunkter om du tagit bort material som vid olika tillfällen, men jag kan inte komma på någon annan lösning... att försöka rota i filstrukturen är förenat med stor fara.

Man lär sig något nytt varje dag. Tack för all hjälp, får bli att gå igenom mapp efter mapp och dra det viktigaste till datorn. Tack "andas" för tipsen, ska absolut tänka på det i framtiden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-24 21:33

Kika in BackupLoupe.

1
Bevaka tråden