Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt wifi efter uppgradering av hastighet

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-24 13:37

Gissar att detta kommer bli en monsterlång tråd som vanligt med frågor som inte besvaras och missförstånd som aldrig reds ut

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-24 13:47
Ursprungligen av lappen71:

Och brygga modemet för att stänga av Wifi funktionen (allt för att komplicera det lite)

Om man kopplar in en sladd till en Airport i "uplink" eller vad det kan stå, så spelar det väl ingen roll om modemet/routern bara stöder 2,4 gHz? Då får modemet/routern bara ägna sig åt att vara modem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-24 13:50
Ursprungligen av Konrad:

Om man kopplar in en sladd till en Airport i "uplink" eller vad det kan stå, så spelar det väl ingen roll om modemet/routern bara stöder 2,4 gHz? Då får modemet/routern bara ägna sig åt att vara modem.

Med Telias modem måste man brygga ifall man använda sin egen router.

Ursprungligen av Konrad:

Om man kopplar in en sladd till en Airport i "uplink" eller vad det kan stå, så spelar det väl ingen roll om modemet/routern bara stöder 2,4 gHz? Då får modemet/routern bara ägna sig åt att vara modem.

Nej, man måste gå in och stänga av router-funktionerna i modemet (eller i Airporten). Annars har man två enheter som försöker dela ut IP-adresser, och det blir aldrig bra.

Netgear CG3100 är ingen jättebra router, tycker jag. Jag har en sådan (från Comhem), och har stängt av NAT i den så att den bara agerar modem, och använder i stället en router från Cisco. Den lösningen funkar jättebra.

Jag kan intyga att @Jesper Ohlsson har helt rätt.

Själv har jag gått igenom 3st Netgear CG3100 från Comhem och det är rent ut sagt värdelöst svajigt wifi
Dessutom klarar den max 120-150 simultana anslutningar när NAT (router-funktion) är igång.
Enda korrekta alternativet är att stänga av NAT som du kan göra själv och sedan koppla in en bättre router.

Som testkund hos Comhem trodde jag de skulle ha lärt sig i och med Compal-modemet de använder de nu till hastigheten 500Mbit men kan konstatera att den är lika usel fastän möjligheten till 5GHz.

Våga lägga pengar på en Asus-router eller en från Apple, Extreme eller Time Capsule.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, man måste gå in och stänga av router-funktionerna i modemet (eller i Airporten). Annars har man två enheter som försöker dela ut IP-adresser, och det blir aldrig bra.

Netgear CG3100 är ingen jättebra router, tycker jag. Jag har en sådan (från Comhem), och har stängt av NAT i den så att den bara agerar modem, och använder i stället en router från Cisco. Den lösningen funkar jättebra.

Jag har fått en netgear cg3100. Tidigare hade jag en Cisco. Kanske att jag ska byta tillbaka till den gamla?

Ursprungligen av lappen71:

Gissar att detta kommer bli en monsterlång tråd som vanligt med frågor som inte besvaras och missförstånd som aldrig reds ut

Tyvärr är det inte mycket jag förstår i denna tråd och vill helst inte skapa missförstånd som du antyder. Därför avstår jag ibland att svara på frågorna.
Det är inte bara jag som deltar i diskussionerna så du kan inte anklaga mig att det kan uppstå monsterlånga trådar.
Oavsett är det faktiskt alltid intressant och man har alltid någonting att lära sig. Men kanske inte för dig som tycks kunna mycket......

Ursprungligen av calinou:

Jag har fått en netgear cg3100. Tidigare hade jag en Cisco. Kanske att jag ska byta tillbaka till den gamla?

Nej, det går nog inte. Du behöver nog ha kvar CG3100 som modem.

Vilken leverantör är det? Comhem?

Ett sätt att underlätta för alla som försöker hjälpa dig är att ge ALL information redan i första inlägget. Inklusive utrustning, felsökningsresultat eventuella skärmdumpar o alla följdfrågor du kan komma på.

Tyvärr har @lappen71 ganska rätt i sitt antagande. Du har startat många trådar, inget fel i det men de följer ungefär samma mall dvs vi går x-antal varv runt ungefär samma frågeställning om o om igen.

Förr eller senare tröttnar någon på att försöka hjälpa, troligen pga frustration över att man till synes inte verkar komma nån vart då dessutom den inledande frågeställningen byggs på med fler frågeställningar o grundläggande information inte kommer fram förrän väldigt sent i tråden.

Detta forum är fullt av kunniga användare. Vissa är proffs i sitt gebit, andra är glada amatörer men den gemensamma nämnaren är att vi försöker hjälpa när vi kan...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det går nog inte. Du behöver nog ha kvar CG3100 som modem.

Vilken leverantör är det? Comhem?

Jag har comhem.

  • Medlem
  • 2014-04-24 22:47

Går lite OT nu, men bara lite.

Varför kallar comhem sina koaxialkablar för "fiberkoax"? Finns inte en tillstymmelse till fiber i de kablarna! Bara lurendrejeri som vanligt från Buffel och Båg HB.

Ursprungligen av Dalle:

Går lite OT nu, men bara lite.

Varför kallar comhem sina koaxialkablar för "fiberkoax"? Finns inte en tillstymmelse till fiber i de kablarna! Bara lurendrejeri som vanligt från Buffel och Båg HB.

därför att det inte är koax hela vägen.

Men jag kan hålla med dig att det inte borde heta så

Ursprungligen av calinou:

Jag har fått en netgear cg3100. Tidigare hade jag en Cisco. Kanske att jag ska byta tillbaka till den gamla?

nej det skall du inte.

Cisco-modemet ger dig lägre hastigheter på Internet. Dessutom måste du isf ringa Comhem som måste länka serienummer och MAC-adress från modem för att det skall fungera till att börja med.

Enda sättet att veta vilken typ av abonnemang och hastighet kund skall ha.
Eftersom flera lägenheter ofta sitter på samma koax-kabel.

EDIT: bah nu skapade jag två inlägg. Kan mod kanske slå ihop dem?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Ett sätt att underlätta för alla som försöker hjälpa dig är att ge ALL information redan i första inlägget. Inklusive utrustning, felsökningsresultat eventuella skärmdumpar o alla följdfrågor du kan komma på.

Tyvärr har @lappen71 ganska rätt i sitt antagande. Du har startat många trådar, inget fel i det men de följer ungefär samma mall dvs vi går x-antal varv runt ungefär samma frågeställning om o om igen.

Förr eller senare tröttnar någon på att försöka hjälpa, troligen pga frustration över att man till synes inte verkar komma nån vart då dessutom den inledande frågeställningen byggs på med fler frågeställningar o grundläggande information inte kommer fram förrän väldigt sent i tråden.

Detta forum är fullt av kunniga användare. Vissa är proffs i sitt gebit, andra är glada amatörer men den gemensamma nämnaren är att vi försöker hjälpa när vi kan...

På inlägg 3 (vilken är inte "väldigt sent" anser jag) har jag gett den information och bilder som erfordras. Är gärna villigt att ge mer information och bilder om det så behövs. Detta med de trådarna jag har startat så kan det ta olika varv och kan vara olika långa beroende på vilken typ av frågeställning. En diskussion kan ta olika lång tid innan saker reds ut oavsett om det gäller i verkligheten eller på ett forum. Jag förstår inte riktigt varför man är så angelägen med att tråddiskussionerna ska vara korta. Det kanske finns krav från högre instans att det ska vara så???
ps: Det inte bara jag som driver frågorna i en diskussion där jag initialt ställde en fråga. Se som här t ex att flera ansluter sig och ställer egna frågor. Det väcker andra frågor hos de som vill delta vilket berikar hela diskussionen. Det är väl positivt? Du kanske kan lära dig någonting också?
ps: vissa diskussioner behöver ältas och ältas ibland.....och kanske hållas på i oändligheten...... (PC eller MAC tråden på SweClokers.com)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-25 10:27

CG3100 är kasst. Har det genom Comhem (200 Mbit/s). Kom upp i 23-24 Mbit/s via trådlöst, körde jag kabel fick jag hastigheten jag betalar för. Köpte en Airport Extreme (senaste med ac-standard) som får agera router, Netgear CG3100 agerar bara modem, kommer upp i cirkus 190 mbit/s på mitt trådlösa nu (kollat via bredbandskollen på min gamla MBP som inte stödjer ac).

Ursprungligen av Borttaget:

nej det skall du inte.

Cisco-modemet ger dig lägre hastigheter på Internet. Dessutom måste du isf ringa Comhem som måste länka serienummer och MAC-adress från modem för att det skall fungera till att börja med.

Enda sättet att veta vilken typ av abonnemang och hastighet kund skall ha.
Eftersom flera lägenheter ofta sitter på samma koax-kabel.

Jag har lite frågor ang. stycke 2......tacksam om du kan besvara dem. ...
1)Är det Comhem som ska veta typ av abonnemang och hastighet utifrån sådan omständigheter som tex hur många är det som delar på Koax-kabeln?.
2)Är det Comhem som vet hur många som sitter på samma koaxkabeln?
3)En del har telia bredband också......Har telia egen Koax-kabeln?

Senast redigerat 2018-07-23 10:12
Ursprungligen av calinou:

... Jag förstår inte riktigt varför man är så angelägen med att tråddiskussionerna ska vara korta. Det kanske finns krav från högre instans att det ska vara så???...
ps: vissa diskussioner behöver ältas och ältas ibland.....och kanske hållas på i oändligheten...... (PC eller MAC tråden på SweClokers.com)

Jag trodde i min enfald att syftet med denna tråd var att lösa ditt problem med svajigt wifi men det var tydligen fel...Vad gäller PC vs Mac eller Android vs iPhone eller andra vs-trådar så finns sådana i en oändlighet, även här men då är de inte problemlösningstrådar utan snarare övriga diskussioner av vilka det finns en hel del här på 99mac: http://www.99mac.se/forum/129?p=1.

Jag menade inte att en tråd nödvändigtvis ska hållas kort men jag trodde liksom att du var i behov av en lösning och du kan då få denna lösning fortare om du i det inledande inlägget hade lagt in sådan info som att Comhem är leverantör, datorn du har, vilka felsökningslösningar du testat, hur modemet/routern är inställd etc. Tyvärr bidrar du själv till att skapa missförstånd e-som du väljer att inte svara på vissa frågor i rädsla att skapa just missförstånd. Man kan väl kalla det ett moment 22...

Ursprungligen av calinou:

Jag har lite frågor ang. stycke 2......tacksam om du kan besvara dem. ...
1)Är det Comhem som ska veta typ av abonnemang och hastighet utifrån sådan omständigheter som tex hur många är det som delar på Koax-kabeln?.
2)Är det Comhem som vet hur många som sitter på samma koaxkabeln?
3)En del har telia bredband också......Har telia egen Koax-kabeln?

Om du är osäker på själva abonnemanget och vilken hastighet det ger, så är det enkelt att kontrollera. Koppla in datorn med kabel till modemet. Kör Bredbandskollen. Berätta för oss vilken hastighet det blev.

Sen kan vi väga den siffran mot hastigheten du fick via wifi, och fortsätta mot en lösning av wifi-problemet.

Ursprungligen av calinou:

...där jag initialt ställde en fråga. Se som här t ex att flera ansluter sig och ställer egna frågor. Det väcker andra frågor hos de som vill delta vilket berikar hela diskussionen. Det är väl positivt?...

Det stör mer än det berikar, tycker jag. En problemlösningstråd som den här ska vara inriktad mot att lösa just det problemet, tycker jag.

Det är möjligt att du tycker det är trevligt med dessa sidodiskussioner, men de som försöker hjälpa till med trådens huvudfråga, och som kanske sitter och väntar på svar på sina motfrågor/kontrollfrågor, är kanske inte så intresserade av att det dyker upp nya ämnen i tråden.

Ursprungligen av bjorsi:

CG3100 är kasst. Har det genom Comhem (200 Mbit/s). Kom upp i 23-24 Mbit/s via trådlöst, körde jag kabel fick jag hastigheten jag betalar för. Köpte en Airport Extreme (senaste med ac-standard) som får agera router, Netgear CG3100 agerar bara modem, kommer upp i cirkus 190 mbit/s på mitt trådlösa nu (kollat via bredbandskollen på min gamla MBP som inte stödjer ac).

Ifall jag skulle köpa en sådan Airport Extreme; med ac-standard..... Hur vet man att ens MBP stödjer ac? Var ska man ställa denna Airport Extreme i lägenheten? Det är väl inga problem att man har en samsung tv när man ska använda sig av Airport Extrem?

Ursprungligen av calinou:

Hur vet man att ens MBP stödjer ac?

Stöd för wifi-standarden 802.11ac kom på "Late 2013"-modellen (dvs MacBookPro11,1 / 11,2 / 11,3)

Vilken modell har du? (Se alla modeller här)

Ursprungligen av calinou:

Var ska man ställa denna Airport Extreme i lägenheten?

Omöjligt för oss att svara på, eftersom vi inte känner till hur din lägenhet ser ut, och var i lägenheten du har behov av bäst wifi-mottagning.

Ursprungligen av calinou:

Det är väl inga problem att man har en samsung tv när man ska använda sig av Airport Extrem?

Nej. (Och den frågan har du egentligen redan fått svar på i inlägg 30)

Senast redigerat 2014-04-25 12:14
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-25 11:05
Ursprungligen av calinou:

Ifall jag skulle köpa en sådan Airport Extreme; med ac-standard..... Hur vet man att ens MBP stödjer ac? Var ska man ställa denna Airport Extreme i lägenheten? Det är väl inga problem att man har en samsung tv när man ska använda sig av Airport Extrem?

En Airport Extreme med ac-standard har även n och b/g.
Min fyra år gamla macbook pro stödjer inte ac men kommer upp i "rätt" hastighet ändå. Tror att stöd för ac-standard finns på ett år gamla macbook pro, macbook air (någon får gärna rätta mig om jag har fel). Jag har en Panasonic TV uppkopplad mot 5 Ghz-bandet på min Airport Extreme, funkar riktigt bra med exempelvis Viaplay.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du är osäker på själva abonnemanget och vilken hastighet det ger, så är det enkelt att kontrollera. Koppla in datorn med kabel till modemet. Kör Bredbandskollen. Berätta för oss vilken hastighet det blev.

Sen kan vi väga den siffran mot hastigheten du fick via wifi, och fortsätta mot en lösning av wifi-problemet.

Det stör mer än det berikar, tycker jag. En problemlösningstråd som den här ska vara inriktad mot att lösa just det problemet, tycker jag.

Det är möjligt att du tycker det är trevligt med dessa sidodiskussioner, men de som försöker hjälpa till med trådens huvudfråga, och som kanske sitter och väntar på svar på sina motfrågor/kontrollfrågor, är kanske inte så intresserade av att det dyker upp nya ämnen i tråden.

i Köket:
När jag kopplade kabeln mellan datorn och modemet så fick jag cirka 110 Mbits:s.
Utan att koppla med kabeln hade jag cirka <20 Mbits. Nu efter jag ringde flera gånger till Comhem så uppnår den ca 80 Mbits. Vilket jag är nöjd.
I vardagsrummet/trådlöst: 20 Mbits:s just nu.....
ps: att jag inte nämnde från början att Comhem är min leverantör är att jag inte vill kritisera dem eftersom det har levererat som de ska eftersom det fungerar utmärkt dock att jag hade inte räknat med att jag skulle koppla mig via en kabeln.

Ursprungligen av calinou:

...När jag kopplade kabeln mellan datorn och modemet så fick jag cirka 110 Mbits:s...

Bra, då vet vi att det inte är något fel på själva abonnemanget.

Då handlar det ju om att CG3100 inte är så bra på wifi.

Synd att det tar över 50 inlägg att komma hit.

Lösningsförslag:
1) Ställ CG3100 någon annanstans i lägenheten, så att täckningen blir bättre i de rum där den nu är dålig.
eller
2) Skaffa en annan router, t.ex Apple, Linksys eller Asus. Stäng av "NAT" i CG3100, så att den bara är modem och inte router. Koppla en nätverkskabel från CG3100 till den nya routern.

Senast redigerat 2014-04-25 11:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Stöd för wifi-standarden 802.11ac kom på "Late 2013"-modellen (dvs MacBookPro11,1 / 11,2 / 11,3)

Vilken modell har du? (Se alla modeller här)

Omöjligt för oss att svara på, eftersom vi inte känner till hur din lägenhet ser ut, och var i lägenheten du har behov av bäst wifi-mottagning.

Nej.

Jag har tror jag denna modell....
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ursprungligen av calinou:

Jag har tror jag denna modell....
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ok, då har du "n", inte "ac".

Men det spelar ingen större roll. Nya routers som har "ac", de klarar ju även "n" och "b/g".

Bättre att köpa en router som har "ac", för nästa gång du köper en dator, telefon eller platta, så har de förmodligen "ac".

Här kan du läsa mer om de olika wifi-standarderna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/802.11
http://en.wikipedia.org/wiki/802.11

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bra, då vet vi att det inte är något fel på själva abonnemanget.

Då handlar det ju om att CG3100 inte är så bra på wifi.

Synd att det tar över 50 inlägg att komma hit.

Lösningsförslag:
1) Ställ CG3100 någon annanstans i lägenheten, så att täckningen blir bättre i de rum där den nu är dålig.
eller
2) Skaffa en annan router, t.ex Apple, Linksys eller Asus. Stäng av "NAT" i CG3100, så att den bara är modem och inte router. Koppla en nätverkskabel från CG3100 till den nya routern.

Tack, då vet jag vad jag ska göra konkret.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, då har du "n", inte "ac".

Men det spelar ingen större roll. Nya routers som har "ac", de klarar ju även "n" och "b/g".

Bättre att köpa en router som har "ac", för nästa gång du köper en dator, telefon eller platta, så har de förmodligen "ac".

Här kan du läsa mer om de olika wifi-standarderna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/802.11
http://en.wikipedia.org/wiki/802.11

Tack för ditt råd. Det var väldigt avancerat läsning.
Jag hittade även denna länk om fler vill förkovra sig i ämnet....
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hur-funkar-d...

Ett ok pris just nu på Airport Extreme om någon vill köpa, http://www.dustinhome.se/product/5010789172/a...

Kostar 1795 hos Apple, 1490 från Dustinhome.

Ursprungligen av keptang:

Ett ok pris just nu på Airport Extreme om någon vill köpa, http://www.dustinhome.se/product/5010789172/a...

Kostar 1795 hos Apple, 1490 från Dustinhome.

tack för tipset! ifall man skulle ev köpa......Hoppas man inte behöver något mer förutom denna? t ex diverse kabblar och switch?

Ursprungligen av calinou:

tack för tipset! ifall man skulle ev köpa......Hoppas man inte behöver något mer förutom denna? t ex diverse kabblar och switch?

Du behöver en nätverkskabel från modemet till den nya routern. Det är allt.

Bevaka tråden