Hu använder jag Itunes?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-04-20 17:21

Frågan är kanske korkad för er som är insatta, men faktum är att jag inte haft behov av alla program som finns i datorn. Men ibland ändrar sig behoven.
En av mina datorer PPC G5 körs med 10.5.8 den har 8 GB i minne. Använder den datorn mest till att se på DVD-film, kolla på Youtube och har nu upptäckt att jag kan spela musik med hyfsat resultat i den tack vara 2 externa högtalare.
Matade på skoj in fyra olika musikcd och dessa kopierades till datorn. Det verkade som om datorn bestämde vad för sorts musik detta var. Jag kunde till och med se låtens namn etc. Men inte på en skiva som jag fått kopierad av en kompis, den visade bara spår 1 osv.
Nu till min fråga.
Kan jag få datorn att automatiskt skapa slumpmässig musik av det jag laddat in? Det skulle ju bli mer varierat då.

Nästa fråga. Skulle jag i framtiden kunna tanka över musiken så att jag kan lyssna på den ex. vis i min Samsung Android?

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-20 18:02

Finns absolut ingen anledning att använda iTunes eftersom du inte har en iPhone.
Använd valfritt musikspelare som fungerar med ditt OS.
För att få över musiken till din Android är det bara att plugga in den och dra över musiken till rätt mapp.

Ursprungligen av lappen71:

Finns absolut ingen anledning att använda iTunes eftersom du inte har en iPhone.
Använd valfritt musikspelare som fungerar med ditt OS.
För att få över musiken till din Android är det bara att plugga in den och dra över musiken till rätt mapp.

Vad har du för Androidlur som funkar så med din Mac? Jag var tvungen att installera en applikation (Android File Transfer) för att det skulle gå att kopiera till telefonen.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-20 19:59
Ursprungligen av suddgummi:

Vad har du för Androidlur som funkar så med din Mac? Jag var tvungen att installera en applikation (Android File Transfer) för att det skulle gå att kopiera till telefonen.

Detta gjorde jag när jag hade en Samsung Galaxy S2 mini för ett kort ögonblick.

http://webcazine.com/6180/how-to-transfer-mus...

Edit: Ska stå S2 Mini

Senast redigerat 2014-04-20 23:27

Detta gjorde jag när jag hade en Samsung Galaxy S3 mini för ett kort ögonblick.

http://webcazine.com/6180/how-to-transfer-mus...

Med Windows är det bara att dra-och-släppa... Inte så på Macen.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-20 20:51
Ursprungligen av suddgummi:

Med Windows är det bara att dra-och-släppa... Inte så på Macen.

Nej jag behövde inte det.

"Unlike with the iPhone, transferring files is as easy as dragging and dropping. The way you do this, however, will depend on what version of Android your phone runs. "

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-20 23:15

"Unlike with the iPhone, transferring files is as easy as dragging and dropping. The way you do this, however, will depend on what version of Android your phone runs. "

Precis. Det var ju ett fåtal enkla och självklara grepp för att använda din Android för att använda den som musikspelare...

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-20 23:29
Ursprungligen av frazze:

Precis. Det var ju ett fåtal enkla och självklara grepp för att använda din Android för att använda den som musikspelare...

Mycket annat med den som inte var så självklart så att det var enkelt att föra över musik är av underordnad betydelse.

Ok. Men länken du postade visade bilder från Windows... Oavsett vilket, anledningen till varför jag lyfter fram frågan är för att det inte verkar finnas Android File Transfer för Power PC, längre. Det är av betydelse för trådskaparen eftersom han har en äldre maskin.

Kanske finns det bättre överföringsverktyg, som är lättanvända också. Det är väl Samsungs Kies i så fall, men då får man få tag i en gammal version. Kanske kan @torin berätta vilken Samsungtelefon och Androidversion som han har på den, så kan det vara lite lättare att tipsa om lämpliga verktyg.

Ursprungligen av torin:

Nu till min fråga.
Kan jag få datorn att automatiskt skapa slumpmässig musik av det jag laddat in? Det skulle ju bli mer varierat då.

Absolut, du kan välja att spela upp låtar i slumpmässig ordning. Jag vet inte vilken version av iTunes du har så det kan skilja sig lite åt, men i grund och botten så ska du leta efter en symbol/knapp som har två korsande pilar. Den används för att slå på/av slumpmässig uppspelning.

När du börjar få in lite låtar i biblioteket kan det dessutom vara på plats att testa en av iTunes bästa funktioner (åtminstone enligt mig): Smarta spellistor. Du kan t.ex. skapa en spellista som slumpar fram ett antal låtar ur en viss genre som du inte lyssnat på den senaste månaden. Så fort du lyssnat på en låt platsar den inte längre i listan och byts därför ut mot en ny och återkommer tidigast om en månad. Ett bra sätt att undvika att alltid lyssna på samma låtar.

Du skriver att du ibland får spårens namn & ibland inte. Det hela beror på om skivan finns registrerad i en onlinedatabas (använder man fortfarande CDDB, någon?). Om skivan inte finns med där så får låtarna namnen "Spår 1" osv. Av förklarliga skäl finns inte din kompis ihopbrända skiva med i CDDB...
Du kan själv ändra låtnamn, artist, mm. genom att välja menyalternativet "Visa Info..." från högerknappsmenyn.

Ursprungligen av torin:

Nästa fråga. Skulle jag i framtiden kunna tanka över musiken så att jag kan lyssna på den ex. vis i min Samsung Android?

Du har ju redan fått en del svar på denna frågan, men samtliga verkar missa delen av frågan som rör hur man får ut låtarna från iTunes...
I min version av iTunes (11.1.5) är det bara att markera en eller flera låtar och dra ut dom till skrivbordet eller en mapp i ett Finderfönster så kopieras dom till den mappen.
Hur du sedan får in musiken i en Android har jag noll koll på, men det verkar ju de andra debattera desto bättre...

• Medlem
  • Skattungbyn
  • 2014-04-21 10:06

Tack för svar det är till stor hjälp för mig som trots min ålder är relativt okunnig om detta.

1
Bevaka tråden