Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa Apples Lion-USB för användning till annat?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-15 20:48

Då jag inte längre har någon användning för Apples Lion-USB skulle jag vilja formatera det. Men jag vet inte hur.

I Skivverktyg beter sig stickan inte som vanliga USB-stickor - för där visas enheten som en installations-CD/DVD och någon partion att radera/formatera finns inte (det som finns är utgråat). Bild

Efter lite googling har jag hittat noll ledtrådar. Eller ja, jag har hittat ett svar, men det svaret var nog egentligen till en annan fråga.

Så, går det att återanvända en sådan här USB-sticka? Isåfall hur?

Edit: Lion ska det såklart vara. Nu ändrat.

Senast redigerat 2014-04-15 23:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-15 22:35
Ursprungligen av filuren:

http://forumbilder.se/DCGDG/lionstickan.png
Då jag inte längre har någon användning för Apples Tiger-USB skulle jag vilja formatera det. Men jag vet inte hur.

I Skivverktyg beter sig stickan inte som vanliga USB-stickor - för där visas enheten som en installations-CD/DVD och någon partion att radera/formatera finns inte (det som finns är utgråat). Bild

Efter lite googling har jag hittat noll ledtrådar. Eller ja, jag har hittat ett svar, men det svaret var nog egentligen till en annan fråga.

Så, går det att återanvända en sådan här USB-sticka? Isåfall hur?

Är det inte så att det är ett "bränt" EPROM på samma sätt som en CD/DVD är bränd och inte skrivbar som en CD-R/DVD-R är?!

Finns ingen anledning för Apple att kopiera över mjukvara på ett dyrare skrivbart minne jämfört med att bränna in det.

De har ju trots allt gjort en "golden-master" på samma sätt som med skivor.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-15 22:44
Ursprungligen av TureB:

Är det inte så att det är ett "bränt" EPROM på samma sätt som en CD/DVD är bränd och inte skrivbar som en CD-R/DVD-R är?!

Finns ingen anledning för Apple att kopiera över mjukvara på ett dyrare skrivbart minne jämfört med att bränna in det.

De har ju trots allt gjort en "golden-master" på samma sätt som med skivor.

Så kan det såklart vara. Det låter tyvärr logiskt.

Har du provat metoden som används i det där svaret du hade hittat?

Det är tydligen ett Windows-program som "låser upp" USB-minnet.

Efter det ska man kunna partitionera och formatera det i Skivverktyg.

Senast redigerat 2014-04-15 23:21
  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-15 23:16

Jag har inte testat då jag inte har tillgång till någon Windowsmaskin. Varken hemma eller på jobbet.

Dessutom ser jag att jag skrivit fel i trådstarten (och rubriken). Det jag har över är Lion-USB, inget annat.
*hjärnsläpp*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-16 06:51

Personligen ser jag mer nytta av att behålla minnet som det är och köpa ett snabbare/större USB minne då de är billiga, men å andra sidan så har jag fortfarande Macintosh System 1.0 disketter som de flesta säkert tycker är fånigt. Man ska ju ha det senaste hela tiden...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-16 09:47
Ursprungligen av TureB:

Personligen ser jag mer nytta av att behålla minnet som det är och köpa ett snabbare/större USB minne då de är billiga, men å andra sidan så har jag fortfarande Macintosh System 1.0 disketter som de flesta säkert tycker är fånigt. Man ska ju ha det senaste hela tiden...

Har du System 1 disketter, har du System 6 eller 7 också?
Jag äger en SE/30 och skulle gärna få tag i de system den kan köra på diskett. 6.0.3-7.5.5. Men 7.5.5 är för stort för den minnes mängd jag har. Så 7.0 eller 7.1, ser jag som max.

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2014-04-16 14:50
Ursprungligen av filuren:

Jag har inte testat då jag inte har tillgång till någon Windowsmaskin. Varken hemma eller på jobbet.

Dessutom ser jag att jag skrivit fel i trådstarten (och rubriken). Det jag har över är Lion-USB, inget annat.
*hjärnsläpp*

Du kan ju köra https://www.virtualbox.org/ och installera en 90 dagars version av windows 8.1 som är gratis att ladda ner som iso fil på technet, köra programmet som låser upp minnespinnen och klart o betalt.

/PES

  • Medlem
  • Cowshitcity
  • 2014-04-16 14:53

hittade förresten ytterligare en beskrivning på hur man gör....och även i den använder man sig av samma program för att "låsa upp" minnespinnen.

http://www.tweaking4all.com/os-tips-and-tricks/macosx-tips-and-tricks/format-apple-restore-usb/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-16 18:43

Hur stort är minnet ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-16 18:44
Ursprungligen av juanito:

Har du System 1 disketter, har du System 6 eller 7 också?
Jag äger en SE/30 och skulle gärna få tag i de system den kan köra på diskett. 6.0.3-7.5.5. Men 7.5.5 är för stort för den minnes mängd jag har. Så 7.0 eller 7.1, ser jag som max.

Slightly OT men Apple har (hade?) dessa för gratis nerladning i .IMG filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-16 21:11
Ursprungligen av TureB:

Hur stort är minnet ?

2 MB tror jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-16 21:12
Ursprungligen av TureB:

Slightly OT men Apple har (hade?) dessa för gratis nerladning i .IMG filer.

Jag har inte hittat annat än 7.5.

Ursprungligen av juanito:

2 MB tror jag.

Du menar nog GB, inte MB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-16 22:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du menar nog GB, inte MB.

Knappast värt att förstöra ett sådant minne för det lilla utrymmet IMO

8 GB är minnet, enligt bilderna i länkarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-16 23:52
Ursprungligen av TureB:

Knappast värt att förstöra ett sådant minne för det lilla utrymmet IMO

Nej inte med 7.5 men 7.0 borde gå fint på 2MB.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-16 23:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du menar nog GB, inte MB.

Nej, jag menar 2 MB inte två GB. Max minnet i en SE/30 är 128MB, har en hårdvarubugg som begränsar de till 32MB, men man kan kringå det med ett system tillägg.

Problemet var att jag svarade på en fråga som inte var riktat till mig ;D

Ursprungligen av juanito:

Nej, jag menar 2 MB inte två GB....

Ok, jag trodde att vi pratade om USB-minnet - som den här tråden handlar om!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-17 13:55

Jo, jag förivrade mig, då jag så en eventuell möjlighet att kunna få tag på några system disketter.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-17 20:33
Ursprungligen av TureB:

Personligen ser jag mer nytta av att behålla minnet som det är och köpa ett snabbare/större USB minne då de är billiga, men å andra sidan så har jag fortfarande Macintosh System 1.0 disketter som de flesta säkert tycker är fånigt. Man ska ju ha det senaste hela tiden...

Jag håller med dig, det finns ett värde i att ha tillgång till äldre system. Såväl jätteantika som de näst-näst senaste.
Nu har jag fler än bara en USB-sticka (även om det ver en jag i trådstarten ville testa med), och jag tänkte använda några av dessa som annat än dammsamlare.

Ursprungligen av pererikk:

Du kan ju köra https://www.virtualbox.org/ och installera en 90 dagars version av windows 8.1 som är gratis att ladda ner som iso fil på technet, köra programmet som låser upp minnespinnen och klart o betalt.

/PES

Tack för tipset. Men det blir nog mycket skrik för lite ull. Stickorna är små (4-5 GB?) och jag ids inte hålla på med Windows för sakens skull.

Något större värde på annonsmarknaden lär de inte heller ha, så det får kanske bli att lämna dem i återvinningsstationen för elektronik. Synd, då de istället kunde återanvänts.

Tack alla som försökt hjälpa mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-17 20:38
Ursprungligen av filuren:

Jag håller med dig, det finns ett värde i att ha tillgång till äldre system. Såväl jätteantika som de näst-näst senaste.
Nu har jag fler än bara en USB-sticka (även om det ver en jag i trådstarten ville testa med), och jag tänkte använda några av dessa som annat än dammsamlare.

Tack för tipset. Men det blir nog mycket skrik för lite ull. Stickorna är små (4-5 GB?) och jag ids inte hålla på med Windows för sakens skull.

Något större värde på annonsmarknaden lär de inte heller ha, så det får kanske bli att lämna dem i återvinningsstationen för elektronik. Synd, då de istället kunde återanvänts.

Tack alla som försökt hjälpa mig.

I så fall skicka den till mig, jag betalar frakten. Jag har en dator som Apple inte stöder mer än lion på och kunde därför vara bra med en sådan.

Jag har inga planer än på att skaffa ny dator, däremot tänker jag hacka in Mavericks på den, kanske under semester.

Senast redigerat 2014-04-17 21:51
  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-17 20:42

To late. Redan kastat.

Näärå. Såklart du ska ha en Lion-sticka. PM:a en adress så postar jag. Du behöver inte göra några utlägg, jag står för portot. Kul att det kommer till användning.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-17 22:04
Ursprungligen av filuren:

To late. Redan kastat.

Näärå. Såklart du ska ha en Lion-sticka. PM:a en adress så postar jag. Du behöver inte göra några utlägg, jag står för portot. Kul att det kommer till användning.

Tackar för det, du har fått PM.

1
Bevaka tråden