Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Orimliga mängder RAM?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min iMac från 2010, drar enligt mig orimliga mängder RAM för typ ingenting. Kör Safari (max 5 flikar), Spotify, Word och Kalendern samtidigt och det ligger och snurrar på 5,6GB använt av mina 8. Varav 0,6GB är kennel_task - borde kärnan verkligen dra så mycket?

Gustav

Ursprungligen av Stalkale:

Hej!

Min iMac från 2010, drar enligt mig orimliga mängder RAM för typ ingenting. Kör Safari (max 5 flikar), Spotify, Word och Kalendern samtidigt och det ligger och snurrar på 5,6GB använt av mina 8. Varav 0,6GB är kennel_task - borde kärnan verkligen dra så mycket?

Gustav

Kernel task drar en gig för mig, så ja.

Datorn använder det minne du har. Det är väl bättre än att du har oanvänt minne till ingen nytta.

Ursprungligen av Stalkale:

Hej!

Min iMac från 2010, drar enligt mig orimliga mängder RAM för typ ingenting. Kör Safari (max 5 flikar), Spotify, Word och Kalendern samtidigt och det ligger och snurrar på 5,6GB använt av mina 8. Varav 0,6GB är kennel_task - borde kärnan verkligen dra så mycket?

Gustav

Det där är inget du ska bry dig om. Vilken version av OS X kör du? Titta istället på swap used eller pages in/out.

Jag har bara 8GB, men ni menar att datorn blir bättre på att använda det jag har om jag kör mer grejor?

Hade känts rimligt eftersom det finns stunder då jag kör betydligt mer krävande saker och datorn fortfarande snurrar finfint

Jag kör Mavericks

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-12 20:04
Ursprungligen av Stalkale:

Jag har bara 8GB, men ni menar att datorn blir bättre på att använda det jag har om jag kör mer grejor?

Hade känts rimligt eftersom det finns stunder då jag kör betydligt mer krävande saker och datorn fortfarande snurrar finfint

Jag kör Mavericks

Nej. Ju mer man kör, ju mer resurser tar det. Minne är en resurs/tillgång för datorn - att den använder minne är bra. Minneshantering är inget man lär sig över en kopp kaffe, jag har noll koll på hur OS X hanterar minne. Vad jag vet är dock att OS X sköter den saken åt mig. Och att RAM är ”billigt” – 20GB i en iMac 2010 och det flyter bra med ~50 flikar i Firefox och lite annat igång.
kernel_task ligger på 6GB här.

Det enda jag kikar på i aktivitetskontrollen är Processor-använding. -Här kan man hitta program/processer som gått bananas och behöver tvångsavslutas.

Okej, smällde upp två virtuellamaskiner nu så det slog i taket. Känns kanske som om jag borde uppgradera. Någon som har gammalt RAM liggande jag kan få köpa? Sånt som passar i makar från 2010? (204-pin PC3-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-13 09:06
Ursprungligen av Stalkale:

Okej, smällde upp två virtuellamaskiner nu så det slog i taket. Känns kanske som om jag borde uppgradera. Någon som har gammalt RAM liggande jag kan få köpa? Sånt som passar i makar från 2010? (204-pin PC3-10600 (1333 MHz) DDR3 SO-DIMM)

Om du inte får napp här så kan jag rekommendera att köpa direkt från Crucial. Bra priser och snabba leveranser, och framför allt garanterat kompatibla.

http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-13 12:38
Ursprungligen av reboot81:

Minneshantering är inget man lär sig över en kopp kaffe, jag har noll koll på hur OS X hanterar minne. Vad jag vet är dock att OS X sköter den saken åt mig.

Nej, det är inte lätt att förstå sig på hur Mavericks sköter minnet, med nya minneskomprimeringen mm.

Jag menar, hur i allsin dar ska jag bära mig åt att få till en växelfil till hårddisken? Jag kör 10.9.2 på en gammal gammal iMac 2007 med 4 GB RAM och traditionell HD. Öppnade upp en massa program och browerflikar. 7 GB data hanteras men fortfarande ingen växelfil...

Förklaringar i Aktivitetshanteraren:
Fysiskt minne - Total mängd minne installerat i datorn
Använt minne - Mängd fysiskt mine som används av program eller systemet
Virtuellt minne - Total mängd data som hanteras av VM-systemet, inklusive minne som har komprimerats eller växlats till skiva
Växelfil - Mängd komprimerad data som temporärt flyttats till skiva för att ge utrymme för mer nyligen använda data
Programminne - Fysiskt minne som allokerats av program och systemprocesser
Filcache - Fysiskt minne som används för snabbare åtkomst till senaste använda filer
Resident minne - Fysiskt minne som innehåller data kan inte komprimeras eller växlas till skiva
Komprimerat - Fysiskt minne som används till att lagra en komprimerad version av data som inte används på länge

Visst blir gamla iMacen lite segare här, processorn (2,8 GHz Core2Duo) blir väl upptagen med att komprimera upp och ihop minne när jag växlar mellan program och browserflikar. Men mest ligger den och puttrar runt 90 % overksam och väntar på mer att göra.

Mavericks betydde verkligen ett lyft för denna maskin, förlängde nog livet några år för vanligt vardagsanvändande. Den kan maxas till 6 GB med en 4GB-modul för 100 dollar, men frågan är om det är värt besväret för denna användning. Om någon kan förklara hur trolleritricket går till så gärna, jag orkar inte fundera utan nöjer mig med det som sagts innan:
Minne ska användas och låt OSX 10.9 göra sitt jobb!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-13 13:56

Det var först när jag började stänga ner program och sidor som jag såg att minnestrycket hade växlat över till gul färg. Det slår över till rött när en växelfil på HD används. Detta är väl det enda man behöver ha kontroll över.

OS X Mavericks: Om Aktivitetskontroll
Grön – Det finns RAM-minne tillgängligt.
Gul – RAM-minnet används.
Röd – RAM-minnet är slut och OS X använder hårddisken som minne.

Jag får nog vässa mitt stresstest lite så att jag kommer upp till åtminstone 2 GB komprimerat minne innan en växelfil behövs. (orkade inte efter 1,65 GB förra inlägget) Vad jag förstår ökar minneskompressionen i Mavericks användbart minne med cirka 50%. Jämför denna bild

Mavericks with a heroic 8.54GB of compressed memory, finally dipping its toe into a few megabytes of swap.

Bilden hämtad från John Siracusas läsvärda genomgång av Mavericks
OS X 10.9 Mavericks: The Ars Technica Review - 17 Compressed Memory
Han sammanfattar:

Citat:

Memory compression is a triple play for Mavericks. It’s a performance win; compressing and decompressing data in RAM is much faster than reading from and writing to disk, even an SSD. It’s an energy win; the less time spent moving data between RAM and disk, the more time the system can spend in its idle state. And finally, it’s a capability win; Mavericks can handle much more demanding workloads than previous versions of OS X before crying uncle.

Apple skriver om komprimerat minne i OSX Mavericks Core Technology Overview (pdf)

Citat:

Compressed Memory
Compressed Memory keeps your Mac fast and responsive by freeing up memory when you need it most. When your system’s memory begins to fill up, Compressed Memory automatically compresses the least recently used items in memory, compacting them to about half their original size. When these items are needed again, they can be instantly uncompressed.

Compressed Memory improves total system bandwidth and responsiveness, allowing your Mac to handle large amounts of data more efficiently. Through use of the dictionary- based WKdm algorithm, compression and decompression are faster than reading and writing to disk. If your Mac needs to swap files on disk, compressed objects are stored in full-size segments, which improves read/write efficiency and reduces wear and tear on SSD and flash drives. The advantages of Compressed Memory include the following:

Shrinks memory usage. Compressed Memory reduces the size of items in memory that haven’t been used recently by more than 50 percent, freeing memory for the applications you are currently using.
Improves power efficiency. Compressed Memory reduces the need to read and write virtual memory swap files on disk, improving the power efficiency of your Mac.
Minimizes CPU usage. Compressed Memory is incredibly fast, compressing or decom- pressing a page of memory in just a few millionths of a second.
Is multicore aware. Unlike traditional virtual memory, Compressed Memory can run in parallel on multiple CPU cores, achieving lightning-fast performance for both reclaiming unused memory and accessing seldom-used objects in memory.

1
Bevaka tråden