Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2 dropboxmappar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
(Macbook pro OS 10.8.5)
Jag har tydligen lyckats få till 2 dropboxmappar som förvirrar mej fullständigt. De ligger i var sin användare, men det konstiga är att den som jag använder ligger egentligen i den användare jag inte är inloggad på. Jag har alltså en gammal användare som heter xxx och en ny som heter xxx1. Det har blivit två nån gång när jag köpte en ny macbook och skulle flytta över saker. i Finder ligger dropboxen som en dropboxmapp, men tittar man på filens sökväg så ligger den i användare xxx. Det här blir bekymmer när jag sparar filer från parallells för det söker automatiskt i användare xxx1. Och sparar jag i den mappen så vet jag inte riktigt vart de försvinner.... Det kan vara så att jag har två dropboxkonton med två olika mailadresser slår det mej nu. Finns det nån som har nåt bra tips på hur jag får en vettig struktur på det här. Hur får jag rätt dropbox till den användare jag använder???

Kollade nu och det är samma mailadress - jag bytte namn på den som ligger i användare xxx1 och då har den inte längre en dropboxsymbol - är det bara en vanlig mapp alltså?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-13 12:46

Byta namn på mappen ska du inte göra. Den ska ligga under din användare, och heta Dropbox.
Kolla under Dropboxikonen i menyraden, där står namnet du är inloggad på. Kolla även så du har rätt lösenord.
Att samma konto finns på två olika användare spelar ingen roll, bara de är inloggade till samma Dropboxkonto. Det är ju så man delar filer mellan sina enheter.
Varför tar du inte bort den användaren du inte använder längre?

Jag har inte tagit bort den användaren jag inte använder för att jag inte vet om det finns något där jag bhöver spara. kan man på något sätt spara ner hela användaren?

Det märkliga är att innehållet i dropboxarna är inte det samma - jag glömde att det är själva grundproblemet. Sparar jag i den som finns i den användare jag använder, så sparas det bara lokalt tror jag, kommer i alla fall inte till dropboxen på nätet och på andra enheter jag har. Det gör det däremot när jag sparar i den gamla användaren. Tror dock att jag har sparat en del som behövs vara kvar i den mappen som inte sparara till nätet, jag måste försöka spara ner den någonstans. men, jag undrar hur jag sen gör för att få rätt mapp i den nya användaren. Under dropboxikonen står det inte vem jag är inloggad som.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-04-14 08:38

Det är inte värre än att när du är i användare xxx1 går du till Dropbox inställningar/advanced. Där kan du välja vart du vill ha din dropbox. Lämpligtvis då någonstans direkt under din användare. Den kan givetvis läggas vart som helst. När dropbox synkat klart dvs flyttat innehållet till den nya platsen kan du ju logga in på den gamla användaren (xxx) och kolla vad som ligger kvar i den användarens dropboxmapp.

En fråga till, vart hittar jag dropbox inställningarna??

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-04-14 09:19

Dropboxgenvägen ligger vanligtvis i menyraden.

1
Bevaka tråden