Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cykelintresserade på 99mac?

Tråden skapades och har fått 204 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-04-09 23:13

Har vi några cykelintresserade här på 99mac?
Jag måste komma igång och börja träna igen och har tidigare gillat att cykla. När jag var yngre hade jag en mountainbike som jag snurrade runt på i många många mil, både på vägar och i skogen.
Nu ha jag passerat 30 och lagt på mig både ett och annat kilo för mycket tyvärr. Dags att komma igång igen helt enkelt! Men vad bör jag satsa på om jag har en budget på säg 5-6000:-? Kan jag köpa en MTB igen, eller kollar folk skitkonstigt på mig då, är det bara en hederlig gubbcykel som gäller när man är 30+?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-09 23:30

Visst kan du köpa en MTB men för 5-6000:- får man vad man betalar för.
Är själv inte så intresserad av cykling men har också insett att jag måste röra på mig.
Var och tittade på en MTB för 7000:- men blev rådd av en vän som kan mer än mig att ska jag ha något är det bättre att lägga till några tusen.
Så det blev en Scott Aspect 910 med 29" hjul för 9995:-

  • Medlem
  • 2014-04-09 23:39

Tjusig. Men kanske lite över min budget just nu. Kanske får jag dock skäl att omvärdera hur mycket pengar jag måste vara beredd att lägga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-09 23:45

Här är en dedikerad cyklissa! Vad kul att det finns fler här!

Ut med dej i skogen igen! Jag är betydligt äldre än du och cyklar fortfarande som en tok, både i skogen och på landsväg. Cyklar är som skor, man får aldrig för många.
Är det en instegshoj du ska ha kan du lägga 5-6.000 och få helt ok cykel för pengarna. Men har du, som jag förstår, cyklat tidigare så vill du nog gärna känna på heldämpat och 29'er. Eller 27,5' som är det senaste – beroende på hur du cyklar och din längd. Gör egna matlådor i 3 månader och du har sparat ihop en bra slant till en hoj på MINST 9-10.000 istället. Den har du för livet och galet kul med. Se till att köpa bra komponenter (byt ut o pruta om du köper nytt! kan funka om man är extra trevlig o har tur).
Begagnat kan du hitta på happymtb.org eller begcykel.net också. Kika även på t ex Fredrikshofs hemsida.
Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-09 23:48

PS. Jag cyklar fortfarande på min Bianchi Özti – svindyr då jag köpte den. XT-komponenter all over. Den fyller 10 i år och funkar hur bra som helst. Har däremot sett Altus etc som rasar efter tre 3timmarsturer bland stock och sten …

Vad gäller folk som stirrar-låt dem stirra

Själv har jag en GT talera som inköptes för många år sedan, utan fjädring. Då jag mest kör på asfalt har jag bytt nabb-däcken mot asfaltsdäck som är "punkteringsfria", sadeln är bytt, pedalerna bytta mot clipspedaler, kedja o kugg är bytta några gånger, cantilever bromsarna är bytta mot v-bromsar(eller är det tvärtom?), bytte bakre fälgen i vinter sedan den slitits ned o sidorna var konkava... Förra året(april-nov) blev det 125 mil på den cykeln, det ska jag slå i år :D.

Kort sagt använder jag den väl. Helst skulle jag vilja ha två cyklar till, en mtb o en roadracer men ekonomin är lite ansträngd redan då det är tunnt på jobbfronten så tills den rasar totalt eller jag äntligen får ett jobb så får den räcka.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-04-10 09:46

Håll lite koll på vikten när du är ute och shoppar. Billiga cyklar är tyngre. Tunga cyklar är i längden tråkig att använda och då slutar det kanske med att du låter den stå oanvänd.

  • Medlem
  • 2014-04-10 12:27

Kul att det finns ett par cykelintresserade på 99.

Det är många år sedan jag kikade på cykel nu. Men nu finns det ju något som kallas "crosshybrid". Som en MTB fast med mer gatdäck, en sådan vore ju perfekt för mig som kommer köra kanske 70% på asfalt och 30% i skogen.
Det här med de olika fabrikaten/modellerna på växlarna verkar ju vara en djungel. Får läsa på mer här. Generella tips? Så dyrt som möjligt naturligtvis. Men är det några man absolut ska undvika?
Det får bli en runda på stan ikväll efter jobbet och spana in lite i affärerna.

Ursprungligen av Dalle:

Kul att det finns ett par cykelintresserade på 99.

Det är många år sedan jag kikade på cykel nu. Men nu finns det ju något som kallas "crosshybrid". Som en MTB fast med mer gatdäck, en sådan vore ju perfekt för mig som kommer köra kanske 70% på asfalt och 30% i skogen.
Det här med de olika fabrikaten/modellerna på växlarna verkar ju vara en djungel. Får läsa på mer här. Generella tips? Så dyrt som möjligt naturligtvis. Men är det några man absolut ska undvika?
Det får bli en runda på stan ikväll efter jobbet och spana in lite i affärerna.

Jag har dessa däcken på min cykel. De är förstås breda så "suget" blir större och därmed motståndet men samtidigt rullar de bra. Jag har inte haft en punktering på tio år och det trots att jag ibland cyklat över "pölar" av krossat glas. Greppet i naturen(stigar) är också hyffsat bra även om det inte är så bra som för nabbade däck.

Nokian Ultra Tour2

Senast redigerat 2014-04-11 11:02
  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-11 10:50

Även jag är 30+ och gör skogarna osäkra på en MTB. Kul sätt att träna och komma ut i skogen även om jag mer och mer börjat gå över till löpning pga att det är så mycket enklare, bara på med skorna och ut.

Hur som helst. 5-6000 är inte mycket men visst går det att hitta en vettig cykel om man kikar på begagnat. Köp en framdämpad cykel av känt märke (scott, specialize, trek, merida etc) dvs skippa helämpade då man måste gå upp i pris rejält. Det finns gott om exemplar av dessa cyklar som mest rullat i städer för att de ser coola ut och alltså har många mil av pinande längs skogsstigar kvar i sig

Kanske något åt det här hållet?
http://www.blocket.se/stockholm/Merida_Matts_...
http://www.blocket.se/stockholm/Mtb_SUNN_Modu...

  • Medlem
  • 2014-04-12 15:43

Hej igen. Jag tar tacksamt emot synpunkter då jag har beslutsångest de luxe!

Jag har varit runt och kikat lite på olika modeller senaste dagarna. Och har precis som @lappen71 sa, upptäckt att man lätt hamnar uppe kring 10 000:-. Och jag kanske får acceptera det ändå. Jag får se det som en investering för hälsan även om det är lite dyrare än vad jag tänkt mig från början.

Så, nu till dilemmat. Jag har nog bestämt mig för en så kallad "crosshybrid" eftersom omkring 80% av turerna kommer gå på vanlig väg och resterande 20% på enklare skogsstigar/grusvägar. Jag har fastnat för speciellt två olika modeller.
Det ena är en Nishiki X-Seven med Shimano Deore för 8000:-.

Och den andra är en Scott Sportster 10 med Shimano XT-växlar för 10 000:-.

Ingen större skillnad i pris alltså när vi ändå är uppe på dessa nivåer. Jag kan lika gärna lägga någon tusenlapp extra. Men vad tycker ni som är mer insatta? Fördelen med X-7an är priset, nackdelen är att de har ett snäpp sämre växlar.
Fördelen med Scotten är de bättre växlarna. Inbillar mig även att jag sitter liiiite bekvämare på den, sitter inte lika framåtlutad och behöver inte sträcka mig efter styret som på X7an. Dessutom får jag med Sportstern "livstids gratis service". Hur mycket är det värt egentligen? Gratis arbete är ju nice, men hur ofta behöver man lämna in för justering och reparation? Självklart mycket svårt att sia om. Men säg att man kör 100 sommarmil per år? (Höftar vilt)

Jag bifogar specsarna på respektive cykel. Och hoppas att ni rutinerade har lust att kika på det och komma med goda råd.
Nishiki: http://www.nishiki.se/kollektion/cross-hybrid...
Scott: http://www.bikes-n-gear.com/trekking/scott-sp...

PS. Framgaffel vet jag ingenting om på någon av modellerna, vad ska man kolla efter här, vad är "bra grejer"? .DS.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-12 19:54

Ta den du sitter bekvämast på. Det är ingen direkt high spec-gaffel på någon av dem men det brukar funka bra ändå om du håller dig på stigarna

Ger du dig ut bland stock och sten är det mer viktigt med gafflar, jag fick gaffelhaveri på en billig RockShox (fjädervarianten) förra sommaren. Ena tuben sköt rakt upp och träffade mig i bröstbenet med en smäll, det blödde en del och blev vackert blågrönt. Hade den träffat i ögat hade jag nog bara haft ett idag Å andra sidan är ingen av de där cyklarna lämpade för den sortens cykling hur som helst.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-04-12 20:35

Jag gillar själv att cykla mycket. Den cykel jag äger idag, en Trek 7.3 FX passar sig utmärkt för asfaltsvägar. Den senaste tiden har jag dock blivit sugen på att skaffa mig en MTB för att köra på stigar och grusvägar. Jag är nyinflyttad i regionen och har sett på mina promenader här att det finns många ställen som skulle passa sig för en MTB.

Hoppas att läsa fler bra tips på cyklar i tråden, gärna begagnat.

  • Medlem
  • 2014-04-12 21:13
Ursprungligen av rhesus:

jag fick gaffelhaveri på en billig RockShox (fjädervarianten) förra sommaren. Ena tuben sköt rakt upp och träffade mig i bröstbenet med en smäll, det blödde en del och blev vackert blågrönt. Hade den träffat i ögat hade jag nog bara haft ett idag

Ajaj!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-12 22:08

Har en 15 år gammal Scott MTB i förrådet. Dyraste modellen på den tiden med specialram lättvikt. Betalade 7000 kr i slutet av 90-talet. Väger ingenting eftersom den saknar fjädring samt dämpning i framgaffeln. Underbart i branta backer man bara tuggar upp för värsta motluten.
Fortfarande lika fin och stabila växlar men jag förmodar att det hänt lite på cykelfrontens utveckling dom senaste 15 åren.
Bromsarna lämnar ju mycket att önska inga skivbromsar på den tiden tyvärr. utan gummiklossar på fälgen...

Så kanske värt att byta upp sig till dämpande framgaffel och skivbromsar ? Man får väl punga ut med 10000 kr för att få en hyfsad trampcykel av märket Scott Lappens Scott Aspect 910 med 29" tums hjul verkade nice indeed.

Har 28 tums hjul på min nuvarande är det stor skillnad med 29 tums hjul, rullar den smidigare ?

psss. Dalle du förstår att jag förespråkar Scott

Senast redigerat 2014-04-12 22:19
  • Medlem
  • 2014-04-12 23:09
Ursprungligen av cubeis:

men jag förmodar att det hänt lite på cykelfrontens utveckling dom senaste 15 åren.

Troligtvis.

Ursprungligen av cubeis:

Bromsarna lämnar ju mycket att önska inga skivbromsar på den tiden tyvärr. utan gummiklossar på fälgen...

Cykeln jag hade tidigare hade ju såna här v-bromsar. Dålig bromsverkan och fälgarna var risiga på slutet tyvärr. Skivbromsar känns som ett krav idag. På mina provturer på firmorna har jag inte kunnat testa bromsarna fullt ut (man vill gärna att gruset försvinner från vägarna innan man nyper åt fullt med frambromsen) men den skillnad jag har känt skulle jag vilja beskriva som enorm mot de gamla v-bromsarna.

Ursprungligen av cubeis:

Har 28 tums hjul på min nuvarande är det stor skillnad med 29 tums hjul, rullar den smidigare ?

Jag är fel person att uttala mig om detta eftersom det inte är 29" på de cyklar jag kollar på. Men hela grejen med 29 istället för 28" är ju att det ska rulla lättare.

Ursprungligen av cubeis:

psss. Dalle du förstår att jag förespråkar Scott

Jo det har framgått med önskad tydlighet.

Kolla även från hos bike-discount i tyskland!
Här är deras: http://www.bike-discount.de/en/shop/crossbike...
Personligen skulle jag köpt en cyclocross istället om jag var du! Vilket är betydligt mer mångsidig.
Men jag förstår hur du känner, återtog också mitt cykelintresse genom att köpa en crosshybrid för några år sen, nu idag tycker jag det känns som en ganska tråkig cykeltyp.
Men av dem två du nämner tycker jag det är lite overkill att köra XT komponenter på en crosshybrid, deore kommer du vara mer än nöjd med!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-13 07:14
Ursprungligen av cubeis:

Har en 15 år gammal Scott MTB i förrådet. Dyraste modellen på den tiden med specialram lättvikt. Betalade 7000 kr i slutet av 90-talet. Väger ingenting eftersom den saknar fjädring samt dämpning i framgaffeln. Underbart i branta backer man bara tuggar upp för värsta motluten.
Fortfarande lika fin och stabila växlar men jag förmodar att det hänt lite på cykelfrontens utveckling dom senaste 15 åren.
Bromsarna lämnar ju mycket att önska inga skivbromsar på den tiden tyvärr. utan gummiklossar på fälgen...

Så kanske värt att byta upp sig till dämpande framgaffel och skivbromsar ? Man får väl punga ut med 10000 kr för att få en hyfsad trampcykel av märket Scott Lappens Scott Aspect 910 med 29" tums hjul verkade nice indeed.

Har 28 tums hjul på min nuvarande är det stor skillnad med 29 tums hjul, rullar den smidigare ?

psss. Dalle du förstår att jag förespråkar Scott

Det både rullar lättare och går bättre över knölar och ojämnheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-13 10:08
Ursprungligen av cubeis:

Har en 15 år gammal Scott MTB i förrådet. Dyraste modellen på den tiden med specialram lättvikt. Betalade 7000 kr i slutet av 90-talet. Väger ingenting eftersom den saknar fjädring samt dämpning i framgaffeln. Underbart i branta backer man bara tuggar upp för värsta motluten.

Är du väldigt fäst vid din gamla scott går det ju att byta gaffeln mot en dämpad med fäste för ett skivbromsok samt köpa en ny framfälg och en hydraulisk skivbroms. Då får du dämpning fram och skivbroms fram, bak kan man klara sig rätt långt på v-broms så länge det är hyfsat torrt ute. Lär väl kosta en del dock så det är högst tveksamt om det är värt det

  • Medlem
  • 2014-04-13 10:35

Det finns ju redan en tråd om cykeldatorer här på sidan. Men kan vi bara köra en handuppräckning här i tråden?
Använder du en cykeldator för att hålla koll, och använder du i så fall en traditionell eller en iPhone-app typ Runkeeper?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-13 10:37
Ursprungligen av Dalle:

Det finns ju redan en tråd om cykeldatorer här på sidan. Men kan vi bara köra en handuppräckning här i tråden?
Använder du en cykeldator för att hålla koll, och använder du i så fall en traditionell eller en iPhone-app typ Runkeeper?

Runkeeper med ett batteribooster till iPhone:en
Är lite av en statistiknörd och man får mycket statistik med Runkeeper

Senast redigerat 2014-04-13 14:19
Ursprungligen av Dalle:

Det finns ju redan en tråd om cykeldatorer här på sidan. Men kan vi bara köra en handuppräckning här i tråden?
Använder du en cykeldator för att hålla koll, och använder du i så fall en traditionell eller en iPhone-app typ Runkeeper?

Än så länge en traditionell e-som jag inte kunnat bestämma mig för vad jag ska ha istället. Jag startade ju den andra tråden men just det där m att fatta ett beslut har jag svårt för

Vad gäller bromsar så har jag efter bildsökning kommit fram till att jag bytte cantilever mot v-broms men behöll de gamla handtagen. De främre är ställda så att de inte tar direkt o därmed skickar mig över styret om jag skulle panikgreppa dem.

På de bakre har jag satt extra långa klossar, Ritchey, som jag köpte i bulk (8 par ) från bike24 i Tyskland.

  • Medlem
  • 2014-04-13 10:44
Ursprungligen av Mymac4ever:

Än så länge en traditionell e-som jag inte kunnat bestämma mig för vad jag ska ha istället. Jag startade ju den andra tråden men just det där m att fatta ett beslut har jag svårt för

Visst, men det blir knepigt att hålla koll på tex total körsträcka under en säsong om man inte vill sitta och addera 500 separata sträckor?

  • Medlem
  • 2014-04-13 10:49
Ursprungligen av Mymac4ever:

De främre är ställda så att de inte tar direkt o därmed skickar mig över styret om jag skulle panikgreppa dem.

Hur funkar det med hydrauliska bromsar? De cyklar jag har provat tycker jag att man får trycka ned väldigt långt med handlagen innan det händer något? När jag hade v-bromsar så hade jag en liknande inställning som Mymac4ever, dvs väldigt kort spel, men tycker att det var mer känsla i det och det var lättare att dosera bromstrycket. Kanske en vanesak bara.

Ursprungligen av Dalle:

Visst, men det blir knepigt att hålla koll på tex total körsträcka under en säsong om man inte vill sitta och addera 500 separata sträckor?

Jag brukar nollställa den efter varje säsong o skriva ner totalen, jo jag vet att det är väldigt "analogt"

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-04-13 10:50
Ursprungligen av Dalle:

Använder du en cykeldator för att hålla koll, och använder du i så fall en traditionell eller en iPhone-app typ Runkeeper?

Garmin Edge 800 (byter snart till 1000).

  • Medlem
  • 2014-04-13 10:58
Ursprungligen av Mija:

Garmin Edge 800 (byter snart till 1000).

Vi lirar inte i samma liga du och jag rent prismässigt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-04-13 11:06

Ska du bara cykla lite (någon/några timmar) så duger det med en iPhone och app som Strava, Runkeeper eller Endomondo. Sätt igång och lägg den i ryggfickan och trampa iväg.

Jag funderar på att köpa nt slags paket m pulsband, kadens o mätare. Bike24 har flera sådana, gäller bara att hitta ett som passar min plånbok

Bevaka tråden