Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TV försvinner när den "somnat" - måste startas om..

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare! Jag har haft en aTV2 ganska länge. Den har fungerat ganska felfritt bortsett från en del lagg och frånkopplingar.

Skaffade en aTV3 nyligen och körde båda aTVs på samma nätverk. Till att börja med var det nästan omöjligt att koppla upp aTV3n till nätverket, oavsett om den andra aTVn var inkopplad eller ej. Fick massa felmeddelanden hela tiden. Efter många omstarter av router och aTV så gick det till slut.

Då dök ett nytt problem upp: när aTVn går i viloläge så hittas den inte längre från macbooken, iPaden eller iPhonen. Inte ens när man väcker den med fjärrkontrollen så hittas den, utan man måste start om den samt starta om wifi på datorn/telefonen/ipaden.. aTV2n hittades fortfarande när den var i vila och väcktes upp när man började strömma något till den.

Nu flyttade jag nyligen hemifrån och kopplade då in min aTV3 till det nya nätverket. Samma sak där, massa felmedelanden och krävdes massor av omstarter innan den kom in på nätverket. Problemet med att den måste startas om efter att den gått i vila kvarstår..

Någon som varit med om samma problem eller har förslag på lösning??

Tack på förhand!

Ursprungligen av defeat:

...Problemet med att den måste startas om efter att den gått i vila kvarstår...

...Någon som varit med om samma problem eller har förslag på lösning??

Har du uppdaterat till senaste versionen av programvaran? Om inte, prova det först.

Annars låter det som att den inte är helt frisk och bör lämnas in för reparation eller byte.

Ursprungligen av defeat:

Då dök ett nytt problem upp: när aTVn går i viloläge så hittas den inte längre från macbooken, iPaden eller iPhonen. Inte ens när man väcker den med fjärrkontrollen så hittas den, utan man måste start om den samt starta om wifi på datorn/telefonen/ipaden..

Jo det där har hänt mig ett par gånger också. Vet inte varför.

ATV 3 med software 6.1, iOS 7 på plattan. Routern är en lite "mindre" D-link DIR-300 som har sina egna bekymmer.

Senast redigerat 2014-04-08 20:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du uppdaterat till senaste versionen av programvaran? Om inte, prova det först.

Annars låter det som att den inte är helt frisk och bör lämnas in för reparation eller byte.

Yes, uppdaterad. Känns knappast som ett hårdvarufel eftersom den funkar bra annars, bara att airplay försvinner efter vila/skärmsläckare. Känns snarare som en bug och mjukvarufel?

Ni som har apple TV 3, går den att hitta på iOS/OSX efter att den gått i vila? Kör ni apple-router eller annat märke?

Ursprungligen av defeat:

Yes, uppdaterad. Känns knappast som ett hårdvarufel eftersom den funkar bra annars, bara att airplay försvinner efter vila/skärmsläckare. Känns snarare som en bug och mjukvarufel?

Ni som har apple TV 3, går den att hitta på iOS/OSX efter att den gått i vila? Kör ni apple-router eller annat märke?

Dök "buggen" upp efter att du uppdaterade? Testat att återställa den?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-08 21:58
Ursprungligen av defeat:

Yes, uppdaterad. Känns knappast som ett hårdvarufel eftersom den funkar bra annars, bara att airplay försvinner efter vila/skärmsläckare. Känns snarare som en bug och mjukvarufel?

Ni som har apple TV 3, går den att hitta på iOS/OSX efter att den gått i vila? Kör ni apple-router eller annat märke?

Återkommer efter att jag kommit hem och kan testa

Ursprungligen av defeat:

Ni som har apple TV 3, går den att hitta på iOS/OSX efter att den gått i vila? Kör ni apple-router eller annat märke?

Japp, jag har två st. ATV3 här hemma och bägge dyker upp som Airplay enheter även fast de är avstängda / i viloläge. Väljer man en av dom så startar enheten snyggt & prydligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-08 22:20

@defeay: har du ditt nätverk konfigurerat riktigt? Vilka IPnummer får dina enheter? Har du en Bonjourkompatibel router? Blir det skillnad om du kör trådlöst vs trådbundet?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Dök "buggen" upp efter att du uppdaterade? Testat att återställa den?

Nej, den har hängt med hela tiden. Har för mig att när jag sökte på detta innan så läste jag att aTV2 går att väcka från viloläge genom airplay medan aTV3 inte kan detta, men enligt er andra så ska aTV3 klara detta med?

Ursprungligen av HåkanE:

Japp, jag har två st. ATV3 här hemma och bägge dyker upp som Airplay enheter även fast de är avstängda / i viloläge. Väljer man en av dom så startar enheten snyggt & prydligt.

Har du en Bonjourkompatibel router?

Ursprungligen av kenjon:

@defeay: har du ditt nätverk konfigurerat riktigt? Vilka IPnummer får dina enheter? Har du en Bonjourkompatibel router? Blir det skillnad om du kör trådlöst vs trådbundet?

Hur vet jag om routern är bonjourkompatibel, är det inte bara apples egna som är det? Kan inte säga säkert då vi bytt router hemma nyss, men har för mig att aTV2n inte försvann och gick att väcka medan aTV3 bara försvann när den somnade.

Jag har inte testat med kabel, tror du det blir skillnad?

Hur vet jag om nätverket är konfigurerat riktigt? Hatar nätverk och har inte en aning hur allt funkar med inställningar osv, kopplar oftast bara in det och hoppas att det fungerar. Hur ska allt vara konfigurerat menar du??

Ursprungligen av defeat:

Nej, den har hängt med hela tiden. Har för mig att när jag sökte på detta innan så läste jag att aTV2 går att väcka från viloläge genom airplay medan aTV3 inte kan detta, men enligt er andra så ska aTV3 klara detta med?

Testa då att återställa den.

Ursprungligen av defeat:

Har du en Bonjourkompatibel router?

Ingen aning om min router är "Bonjourkompatibel" eller inte. Jag fick en s.k. Telia Smart Gateway från Thompson när jag skaffade fiber i vintras och innan dess hade jag en Netgear N600 under ett halvår efter det att min Belkin 54G MiMo la av. Samtliga routrar har gett samma beteende med AppleTV, dvs att jag sett den som Airplay enhet även när den varit i viloläge.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-09 10:11

Jag tycker man ska göra det enklaste först, för att sedan "komplicera" det hela när det funkar
Koppla in alla enheter med kabel direkt till routern eller via en switch. Lägg kabeln över golvet bara, det är ju bara för test. Se om det funkar då. Gör det inte det får vi titta på IPadresser, konfiguration av router etc. Funkar det, testa med trådlöst på en enhet i taget, och se om/när det inte funkar.
Du skrev i första inlägget att du fick en massa felmeddelanden, men inte ett ord om vad dessa visade. Där kan ju mycket väl lösningen ligga, det är ju därför felmeddelanden finns. Det är ju klart svårare för oss att gissa oss till orsaken när vi inte ser felmeddelandena...

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker man ska göra det enklaste först, för att sedan "komplicera" det hela när det funkar
Koppla in alla enheter med kabel direkt till routern eller via en switch. Lägg kabeln över golvet bara, det är ju bara för test. Se om det funkar då. Gör det inte det får vi titta på IPadresser, konfiguration av router etc. Funkar det, testa med trådlöst på en enhet i taget, och se om/när det inte funkar.
Du skrev i första inlägget att du fick en massa felmeddelanden, men inte ett ord om vad dessa visade. Där kan ju mycket väl lösningen ligga, det är ju därför felmeddelanden finns. Det är ju klart svårare för oss att gissa oss till orsaken när vi inte ser felmeddelandena…

Har inga kablar hemma för närvarande, ska lösa det. Felmedelandena sa inget speciellt, fick bara en felkod (varierade dessutom).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-15 22:50

Har du Googlat på felkoderna?

Ursprungligen av kenjon:

Har du Googlat på felkoderna?

Ja, det gav inget specifikt. Kom bara till olika forum har jag för mig. Ingen som visste vad de betydde och lösningen var standard "starta om router/aTV" och dylikt.

1
Bevaka tråden