Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

säkerhetskopiering - rutiner

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte utfört någon säkerhetskopiering på mycket länge och har glömt bort hur man gör på min "lacie" externhårddisk.
Några frågor:
Nu har jag kopplat den och den håller på att säkerhetskopiera. Ska det verkligen ta cirka 2 timmar? (som det står i dialogrutan)
Kan man ha denna externa hårddisk hela tiden kopplad till datorn och ha den "på" eller ska man utföra en säkerhetskopiering då och då?
Man ska väl radera bort gamla versioner? var hittar man dem, vad har de för filändelse?
Vad är ..airplay ?/ det fanns som alternativ-enhet för säkerhetskopiering

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-06 12:20
Ursprungligen av calinou:

Jag har inte utfört någon säkerhetskopiering på mycket länge och har glömt bort hur man gör på min "lacie" externhårddisk.
Några frågor:
Nu har jag kopplat den och den håller på att säkerhetskopiera. Ska det verkligen ta cirka 2 timmar? (som det står i dialogrutan)

Du svarar dig själv när du säger att du inte säkerhetskopierat på länge då tar det tid.
Sen kan man undra varför du tror att datorn skulle ljuga för dig???

Ursprungligen av calinou:

Kan man ha denna externa hårddisk hela tiden kopplad till datorn och ha den "på" eller ska man utföra en säkerhetskopiering då och då?

Det är helt upp till dig hur du vill göra. Hårddisken ansluten görs en backup varje timme.

Ursprungligen av calinou:

Man ska väl radera bort gamla versioner? var hittar man dem, vad har de för filändelse?

Nej du ska absolut inte göra någonting eftersom du själv sagt att du är teknisk okunnig.
Låt Time Machine sköta detta för det gör det bättre än vad du klarar av.

Ursprungligen av calinou:

Jag Vad är ..airplay ?/ det fanns som alternativ-enhet för säkerhetskopiering

Klarar du inte av att Googla utan måste fråga om varje liten sak?
Nej AirPlay har ingenting att göra med säkerhetskopiering
http://www.apple.com/se/airplay/

Ursprungligen av lappen71:

Du svarar dig själv när du säger att du inte säkerhetskopierat på länge då tar det tid.
Sen kan man undra varför du tror att datorn skulle ljuga för dig???

Det är helt upp till dig hur du vill göra. Hårddisken ansluten görs en backup varje timme.

Nej du ska absolut inte göra någonting eftersom du själv sagt att du är teknisk okunnig.
Låt Time Machine sköta detta för det gör det bättre än vad du klarar av.

Klarar du inte av att Googla utan måste fråga om varje liten sak?
Nej AirPlay har ingenting att göra med säkerhetskopiering
http://www.apple.com/se/airplay/

Tacksam att du svarar men avstår hellre om du ska vara så elak. Varje gång jag ställer en fråga så dyker det upp din "skepnad" och kallar mig för allt möjligt - Är det så att du är tvungen att svara? har du "jouren"?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-06 16:56
Ursprungligen av calinou:

Tacksam att du svarar men avstår hellre om du ska vara så elak. Varje gång jag ställer en fråga så dyker det upp din "skepnad" och kallar mig för allt möjligt - Är det så att du är tvungen att svara? har du "jouren"?

Vad har jag kallat dig för nu? Citera gärna.

Jag har inga problem med dina frågor men många av dina frågor kan du besvara snabbare genom att Googla.
Som tex vad AirPlay är för något. Apple har en väldigt bra hemsida men oerhört mycket information som många gånger förklarar på ett mer pedagogiskt sätt än vad någon på 99mac kan göra.
Att någon hela tiden talar om för dig hur saker fungerar är inte alltid det bästa sättet att lära sig.
Utan ibland måste man forska lite på egen hand och laborera för att se vad som händer.

  • Medlem
  • 2014-04-06 17:28
Ursprungligen av calinou:

Jag har inte utfört någon säkerhetskopiering på mycket länge och har glömt bort hur man gör på min "lacie" externhårddisk.
Några frågor:
Nu har jag kopplat den och den håller på att säkerhetskopiera. Ska det verkligen ta cirka 2 timmar? (som det står i dialogrutan)
Kan man ha denna externa hårddisk hela tiden kopplad till datorn och ha den "på" eller ska man utföra en säkerhetskopiering då och då?
Man ska väl radera bort gamla versioner? var hittar man dem, vad har de för filändelse?
Vad är ..airplay ?/ det fanns som alternativ-enhet för säkerhetskopiering

Hur långt är ett snöre? Beroende på hur mycket data du har att säkerhetskopiera kommer tiden att variera.

Det är upp till dig själv hur ofta den ska vara ikopplad. Ställ dig frågan om hur rädd du är om dina data. Är hårddisken urkopplad kommer självklart ingen säkerhetskopiering att ske. Med stor sannolikhet kommer du att glömma bort att koppla in den, och när den interna hårddisken på datorn kraschar kommer du upptäcka att säkerhetskopiorna på den externa inte innehåller alla dina filer. Ibland kan dock Time Machine påminna en om att koppla i hårddisken, osäker om det gäller för alla versioner av OS X.

Nej, du ska inte radera gamla versioner. Det är bara att instämma i vad som sagts tidigare, låt programmet Time Machine sköta allt. Det enda du ska tänka på är att ha den externa ikopplad, om inte alltid så åtminstone efter ett regelbundet schema. Om du använder Time Machine ska du inte använda Finder (vanliga filhanteraren) för att bläddra bland säkerhetskopior. Använd bara programmet Time Machine.

Ursprungligen av 8645:

Hur långt är ett snöre? Beroende på hur mycket data du har att säkerhetskopiera kommer tiden att variera.

Det är upp till dig själv hur ofta den ska vara ikopplad. Ställ dig frågan om hur rädd du är om dina data. Är hårddisken urkopplad kommer självklart ingen säkerhetskopiering att ske. Med stor sannolikhet kommer du att glömma bort att koppla in den, och när den interna hårddisken på datorn kraschar kommer du upptäcka att säkerhetskopiorna på den externa inte innehåller alla dina filer. Ibland kan dock Time Machine påminna en om att koppla i hårddisken, osäker om det gäller för alla versioner av OS X.

Nej, du ska inte radera gamla versioner. Det är bara att instämma i vad som sagts tidigare, låt programmet Time Machine sköta allt. Det enda du ska tänka på är att ha den externa ikopplad, om inte alltid så åtminstone efter ett regelbundet schema. Om du använder Time Machine ska du inte använda Finder (vanliga filhanteraren) för att bläddra bland säkerhetskopior. Använd bara programmet Time Machine.

1) Tack för svaret. Jag har lite följdfrågor....Då även om den är inkopplad så ska man aktivera "säkerhetskopiera nu"?
2) Vad gäller att ta bort gamla säkerhetskopieringar så råkade jag titta i finder (innan jag läste ditt svar). Det är många mappar där.....
3) Varför är det 2 st enheter som visas (enligt skärmdumpen)? Hur tar man bort dubbletten?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-06 17:52
Ursprungligen av calinou:

1) Tack för svaret. Jag har lite följdfrågor....Då även om den är inkopplad så ska man aktivera "säkerhetskopiera nu"?
2) Vad gäller att ta bort gamla säkerhetskopieringar så råkade jag titta i finder (innan jag läste ditt svar). Det är många mappar där.....
3) Varför är det 2 st enheter som visas (enligt skärmdumpen)? Hur tar man bort dubbletten?

1: Om den är inkopplad hela tiden behöver du inte göra någonting utan låta det sköta sig automatiskt. Vet du om däremot om att du bara ska ha den inkopplad en liten stund kan du starta säkerhetskopieringen.

2: Låt det vara många mappar och rör dom inte. Var inte där och rota utan dessa mappar ska du INTE röra. Finns ingen anledning.

3:Det är ingen dublett utan den översta hårddisken visar vilken du valt för att använda med TM. "Tillgängliga skivor" visar att den är tillgänglig för TM. Man kan använda flera hårddiskar för TM tex en hemma och en på jobbet därför står det som det gör.

  • Medlem
  • 2014-04-06 19:07
Ursprungligen av calinou:

2) Vad gäller att ta bort gamla säkerhetskopieringar så råkade jag titta i finder (innan jag läste ditt svar). Det är många mappar där.....

Bry dig inte om det. Det tål att upprepas: Låt Time Machine sköta det där, inte Finder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-06 19:31
Ursprungligen av lappen71:

Vad har jag kallat dig för nu? Citera gärna.

Jag har inga problem med dina frågor men många av dina frågor kan du besvara snabbare genom att Googla.
Som tex vad AirPlay är för något. Apple har en väldigt bra hemsida men oerhört mycket information som många gånger förklarar på ett mer pedagogiskt sätt än vad någon på 99mac kan göra.
Att någon hela tiden talar om för dig hur saker fungerar är inte alltid det bästa sättet att lära sig.
Utan ibland måste man forska lite på egen hand och laborera för att se vad som händer.

Man kan ju undra vad man ska ha ett forum till? Vilka frågor anses okey att ställa? i princip alla sakfrågor går att finna svaret på via nätet. Då skulle enbart bedömningar och åsikter bli kvar för forum. Möjligen kan de som är kunniga se/veta vad som anses vara sådant som man kan få svar på via google och vad man kan få fråga här.

Vi är nog en hel del som tacksamt söker oss till forum för att få hjälp med olika saker. Fördelen med svar via ett forum är att man ofta enkelt kan följa upp med fler frågor och därmed utveckla sin kunskap bättre än via sökningar på nätet. Dessutom brukar det vara ett bra sätt att få korrekta svar. Svarar någon fel här brukar det snabbt bli en diskussion och de felaktiga svaren sorteras effektivt bort.

Du verkar ju besitta stor kunskap. Var glad i att du med den kan hjälpa andra.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-06 19:48
Ursprungligen av xms67:

Man kan ju undra vad man ska ha ett forum till? Vilka frågor anses okey att ställa? i princip alla sakfrågor går att finna svaret på via nätet. Då skulle enbart bedömningar och åsikter bli kvar för forum. Möjligen kan de som är kunniga se/veta vad som anses vara sådant som man kan få svar på via google och vad man kan få fråga här.

Vi är nog en hel del som tacksamt söker oss till forum för att få hjälp med olika saker. Fördelen med svar via ett forum är att man ofta enkelt kan följa upp med fler frågor och därmed utveckla sin kunskap bättre än via sökningar på nätet. Dessutom brukar det vara ett bra sätt att få korrekta svar. Svarar någon fel här brukar det snabbt bli en diskussion och de felaktiga svaren sorteras effektivt bort.

Du verkar ju besitta stor kunskap. Var glad i att du med den kan hjälpa andra.

Vad är iCloud? Vad är AirPlay? Hur gör jag för att kopiera en fil? Hur sätter jag på datorn? (sitter med telefonen för jag får inte på datorn)
Hur öppnar jag kartongen för att få fram min datorn? Hur gör jag när jag köper en Mac?
Fattar du min poäng?

Jag har ingenting emot att det ställs frågor på ett forum för det är det som är poängen.
Men när det gäller baskunkskaper tycker jag det är rena rama latheten från frågeställaren att inte själv ta reda på det.
Nu menar jag inte TS specifikt utan rent allmänt och det gäller dom flesta forum.
Det finns faktiskt en manual men folk är i grund och botten lata i sin natur och vill att andra ska göra jobbet.

Jag är för att skapa en ny sektion på forumet som heter "Nybörjare" där personer som är nya med Mac kan ställa sina frågor.
Flera andra forum har en sådan uppdelning och det fungerar väldigt bra.

Angående rätta svar så kan man inte får mer rätta svar om man konsultera Apple´s hemsida och dess databas.

1
Bevaka tråden