Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anslut till server via Finder (Ubuntu med SMB)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Undrar vad jag gör för fel!??
Jag väljer Gå > Anslut till server i Finder men lyckas endast ansluta som gäst.
Detta duger oftast men när man vill ändra och sortera bland ex bilder så behöver jag
logga in med anv och lösen för att få rättigheter till att göra dessa ändringar.

Jag har skapat konto med lösen på min ubuntu maskin (server) ute i garaget men dessa går inte att använda!
Jag får inga felmeddelanden utan fönstret studsar bara till och jag kommer inte vidare.

Jag skriver in samma adress som fungerar som gäst.

smb://ipnummer

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-05 22:51

Använder du bara vanliga bokstäver och siffror, inga specialtecken (som åäö)?

Ursprungligen av kenjon:

Använder du bara vanliga bokstäver och siffror, inga specialtecken (som åäö)?

Ja, de gör jag.
När jag läser hjälper så verkar det som att loga in med anv och lösen bara är innloggning från en mac till en annan mac. inte mac > ubuntu

På din Ubuntumaskin, öppna en terminal och skriv smbpasswd -a ANVÄNDARNAMN, där användarnamn är den användare som du vill använda.

Det kan räcka med det.

Ursprungligen av keptang:

På din Ubuntumaskin, öppna en terminal och skriv smbpasswd -a ANVÄNDARNAMN, där användarnamn är den användare som du vill använda.

Det kan räcka med det.

Tack! det verkar fungera!
Men nu undrar jag hur jag gör för att logga in som en annan användare eller återgå till att logga in som Gäst!??
Den verkar komma ihåg senaste inloggning och hoppa förbi inloggningsfasen!

Jag löste det på egen hand. Jag kopplade ner via Finder fönstret uppe till höger.
Tack alla igen!

1
Bevaka tråden