Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook air Strömfel och trackpad-fel

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har köpt en beg macbook air från mid 2011. Det är så att den dör direkt stömsladden går ur trots att batteriet visar full-laddat. Dessutom funkar inte trackpaden som den ska. Pekaren hoppar och klickar lite var den själv vill så jag måste ha en magic mouse till den. I övrigt funkar den skitbra, det är bara dessa saker som inte funkar.

Vet någon vad som kan vara fel, och var man i stockholm kan få det avhjälpt till en någorlunda billig peng?

  • Medlem
  • 2014-04-04 12:42

Låter som att ditt batteri har tackat för sig.
Ett vanligt fel på äldre MBP att trackpad slutar fungera när batteriet sväller i datorn. Borde vara likadant på din dator. Byter du batteri så kanske din trackpad fungerar som den ska sen igen.
I Stockholm har du Apple Store i Täby centrum samt Macoteket/Digital Inn att välja på. De senare finns i centrala Stockholm.

Tack för ditt svar. Då ska jag byta batteri alltså. Jag läste någonstans att batteriet sväller och trycker på trackpadden. Det låter som det är det felet som du bekräftade för mig nu. Någon aning om vad det kan kosta?

  • Medlem
  • 2014-04-04 12:52

Har ingen aning, men gissar på upp till 2000:-. Skriv gärna ditt svar här när du vet.

Ursprungligen av Dalle:

Har ingen aning, men gissar på upp till 2000:-. Skriv gärna ditt svar här när du vet.

Å, fan så dyrt? Jag lovar att meddela vad kostnaden blir.

Någonstans kring 1300:- tog de på mStore i Lund för att byta på min.

Ursprungligen av pmarriott:

Någonstans kring 1300:- tog de på mStore i Lund för att byta på min.

Mstore finns i Sthlm med så det bör vara samma priser. Ska kolla upp det.

Tips och info från Apple:
http://www.apple.com/se/batteries/notebooks.h...
http://support.apple.com/kb/HT1446?viewlocale...

Citat:

Ej löstagbara batterier
MacBook-, MacBook Air- och MacBook Pro-datorer med inbyggda batterier bör endast få batterier utbytta av en Apple-auktoriserad servicepartner eller Apple Store-butik. Om du försöker att byta ut ett inbyggt batteri kan det skada utrustningen och sådana skador omfattas inte av garantin.

Bärbara Mac-datorer med inbyggda batterier:

Samtliga MacBook Air-modeller
Samtliga MacBook Pro-datorer med Retina-skärm
MacBook (13 tum, sent 2009 och senare)
MacBook Pro (tidigt 2009 och senare)

Och mStore tog inget betalt för själva arbetet. Gissar att Apple gjort det upplägget när de gick över till fast monterade batterier, att bytet ingår i priset.

Ursprungligen av pmarriott:

Och mStore tog inget betalt för själva arbetet. Gissar att Apple gjort det upplägget när de gick över till fast monterade batterier, att bytet ingår i priset.

Japp. Det skall stämma att priset inkluderar arbete. Batterier går inte att köpa löst från Apple. Fristående sajter kan dock erbjuda enbart batteri att monteras på egen risk och för egen hand/skruvmejsel. Det skall finnas tråd(ar) om detta på forumet. Annars kanske www.iFixit.com stå till tjänst i vanlig ordning.

1
Bevaka tråden