Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN tjänsterna Ighost & Ighost XL

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alltele erbjuder denna vpntjänst. Vad jag förstår så skiljer sig krypteringen åt. Ighost använder sig av MS-CHAPv2 128 bit kryptering medan XL använder sig av Blowfish 2048 bit.
Ighost är gratis medan XL kostar 49 kr per månad.

Min fråga är nu om den vanliga gratis versionen av ighost är ett tillräckligt skydd?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-02 11:00

Tillräckligt skydd mot vad? Det beror ju på vad du vill dölja.
För en vanlig Svensson skulle jag svara ja, men för militären, nej.

Jag är bara nyfiken på de olika alternativen. De här tjänsterna syftar väl på att vara anonym vid fildelning så skydd mot
fildelning blir mitt svar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-03 22:50

Det duger alldeles utmärkt med vanliga iGhost.

Ok vanliga ighost räcker alltså. Om du har lust får du gärna förklara lite mer kring det här då jag tycker det är intressant men jag fattar inte så mycket av det.

Ursprungligen av Mac Jonson:

Ok vanliga ighost räcker alltså. Om du har lust får du gärna förklara lite mer kring det här då jag tycker det är intressant men jag fattar inte så mycket av det.

Ighost använder PPTP-protokollet vilket är knäckbart, och då öppet knäckbart sedan 2012 med MS-CHAPv2. Ighost XL använder OpenVPN som inte ska vara knäckt och därav mycket säkrare.

För att svara på frågan om Ighost räcker för just dig kommer jag att behöva gå in i en gråzon kring forumreglerna.

Ger Ighost dig ett skydd i ett fildelningsärende? Ja det gör det. Detta då lagen om dataintrång skyddar dig om du krypterat data som de sedan avlyssnat. Informationen blir alltså inte giltig som bevismaterial, förutsatt förstås att någon har fysisk access till den (okrypterade) enhet datat lagras på.

1
Bevaka tråden