Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intrång i datorn?

Tråden skapades och har fått 149 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dvalfrid:

Har bara snabbt skummat genom tråden.... Lättast och snabbast är att be någon kunnig person om hjälp. Då skulle ni tillsammans gå genom allt och vara på banan inom ett par timmar... med en dator som är ren.

Känner du ingen som du har förtroende för som är Mac kunnig, alternativt fråga någon på forumet som bor i närheten och ni kan träffas på något internet kafé, och göra jobbet tillsammans.

ja..skulle varit nice..men jag känner ingen som kan Mac..utom störden då:)

Ytterligare ett alternativ är att besöka en Apple butik, beställ tid till Genius Bar här. När du kommer dit, så beskriver du bara ditt problem och jag är övertygat att de kommer hjälpa dig att blåsa datorn ren... Det enda du måste göra innan är att kopiera undan allt du vill ha kvar.

Ursprungligen av guzelle87:

Vad är extern hårddisk?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&lb=360#p...

Ursprungligen av dvalfrid:

Ytterligare ett alternativ är att besöka en Apple butik, beställ tid till Genius Bar här. När du kommer dit, så beskriver du bara ditt problem och jag är övertygat att de kommer hjälpa dig att blåsa datorn ren... Det enda du måste göra innan är att kopiera undan allt du vill ha kvar.

vad kan det kosta?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-04 12:50
Ursprungligen av guzelle87:

Jag fattar ingenting...

Inte jag heller... du borde ha fått en lista.

  • Medlem
  • 2014-04-04 12:51
Ursprungligen av guzelle87:

vad kan det kosta?

Genius Bar brukar kosta gratis.

Ursprungligen av juanito:

Inte jag heller... du borde ha fått en lista.

Det är gratis, så länge det inte är ett fel på datorn... dvs om du enbart behöver 'rensa' datorn så kostar det inget.
Viktigt är dock, att du beställer en tid, då de endast tar mot tidsbokningar.

Ursprungligen av guzelle87:

Hej!
Tack för rådet! Hmm..han bor i Oslo, så han borde inte ha kunnat komma in i nätverket. Hur stänger jag uTorrent?

OK, då kan vi nog utesluta att han ansluter via WiFi. Åtminstone en bra sak i allt elände...

Det väl iofs inte uTorrent i sig som är problemet, men om du inte har användning för det kan du ju alltid ta bort det ändå. Jag misstänker att det är installerat i /Applications (har det inte själv så jag vet inte säkert) och därmed finns i Finder under Program (eller Applications om du har engelska). Dra hela programmet till papperskorgen för att bli av med det.

Värre är det om det har gjorts några inställningar i din router. Som @pmarriott föreslår i #82 är nog det bästa att göra en fabriksåterställning av routern.
Innan du gör det ska du ta fram manualen och andra installationsanvisningar du fick med routern så att du kan få igång den igen och göra de nödvändiga inställningarna för wifi etc. Hittar du inte dokumenten kan du säkert hitta dom på nätet om du googlar på din routers namn & modellnummer. Därefter kan du skrida till verket. När du är färdig med återställningen så väljer du inte samma lösenord som du hade innan så har du även säkrat upp möjligheten att komma åt nätverket via WiFi om miffot skulle ta nattåget från Oslo...

Ursprungligen av dvalfrid:

Det är gratis, så länge det inte är ett fel på datorn... dvs om du enbart behöver 'rensa' datorn så koster det inget.

då kör vi genius bar..tack för rådet guys!!

Ursprungligen av HåkanE:

OK, då kan vi nog utesluta att han ansluter via WiFi. Åtminstone en bra sak i allt elände...

Det väl iofs inte uTorrent i sig som är problemet, men om du inte har användning för det kan du ju alltid ta bort det ändå. Jag misstänker att det är installerat i /Applications (har det inte själv så jag vet inte säkert) och därmed finns i Finder under Program (eller Applications om du har engelska). Dra hela programmet till papperskorgen för att bli av med det.

Värre är det om det har gjorts några inställningar i din router. Som @pmarriott föreslår i #82 är nog det bästa att göra en fabriksåterställning av routern.
Innan du gör det ska du ta fram manualen och andra installationsanvisningar du fick med routern så att du kan få igång den igen och göra de nödvändiga inställningarna för wifi etc. Hittar du inte dokumenten kan du säkert hitta dom på nätet om du googlar på din routers namn & modellnummer. Därefter kan du skrida till verket. När du är färdig med återställningen så väljer du inte samma lösenord som du hade innan så har du även säkrat upp möjligheten att komma åt nätverket via WiFi om miffot skulle ta nattåget från Oslo...

hahahaha..nattåget fr Oslo..där dog jag!
Ok, så jag tar bort uTorrent ändå, men hur gör man en fabriksåterställning av routern?
..vad skulle jag har gjort utan sådana smarta killar som ni!?????

Ursprungligen av guzelle87:

hahahaha..nattåget fr Oslo..där dog jag!
Ok, så jag tar bort uTorrent ändå, men hur gör man en fabriksåterställning av routern?
..vad skulle jag har gjort utan sådana smarta killar som ni!?????

Snarare gamla gubbar som hållit på med datorer alldeles för länge

Ursprungligen av HåkanE:

OK, då kan vi nog utesluta att han ansluter via WiFi. Åtminstone en bra sak i allt elände...

Det väl iofs inte uTorrent i sig som är problemet, men om du inte har användning för det kan du ju alltid ta bort det ändå. Jag misstänker att det är installerat i /Applications (har det inte själv så jag vet inte säkert) och därmed finns i Finder under Program (eller Applications om du har engelska). Dra hela programmet till papperskorgen för att bli av med det.

Värre är det om det har gjorts några inställningar i din router. Som @pmarriott föreslår i #82 är nog det bästa att göra en fabriksåterställning av routern.
Innan du gör det ska du ta fram manualen och andra installationsanvisningar du fick med routern så att du kan få igång den igen och göra de nödvändiga inställningarna för wifi etc. Hittar du inte dokumenten kan du säkert hitta dom på nätet om du googlar på din routers namn & modellnummer. Därefter kan du skrida till verket. När du är färdig med återställningen så väljer du inte samma lösenord som du hade innan så har du även säkrat upp möjligheten att komma åt nätverket via WiFi om miffot skulle ta nattåget från Oslo...

Ok..då väntar jag tills min bror kmr så kan vi fixa routern.

Ursprungligen av guzelle87:

hahahaha..nattåget fr Oslo..där dog jag!
Ok, så jag tar bort uTorrent ändå, men hur gör man en fabriksåterställning av routern?
..vad skulle jag har gjort utan sådana smarta killar som ni!?????

så där...nu har jag gjort en fabrikåterställning av routern och bytt nätverks lösenord. Får se hur åsnan reagerar nu...ska boka tid hos Genius bar nästa vecka, får se vad de kan hjälpa mig med..
TACK TACK TACK till ALLA som hade medverkat i detta störda problemet!
Trevlig helg på er alla!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-04 14:06
Ursprungligen av guzelle87:

så där...nu har jag gjort en fabrikåterställning av routern och bytt nätverks lösenord. Får se hur åsnan reagerar nu...ska boka tid hos Genius bar nästa vecka, får se vad de kan hjälpa mig med..
TACK TACK TACK till ALLA som hade medverkat i detta störda problemet!
Trevlig helg på er alla!!!

Innan du låter dem blåsa datorn ta en backup på din hemkatalog. Eller ha dem att göra det, möjligtvis vill de ha betalt för det. På såvis kan du få tillbaka t.ex. mail ifall du använder sådant mail system som bara har dem kvar på din dator.

Ursprungligen av juanito:

Innan du låter dem blåsa datorn ta en backup på din hemkatalog. Eller ha dem att göra det, möjligtvis vill de ha betalt för det. På såvis kan du få tillbaka t.ex. mail ifall du använder sådant mail system som bara har dem kvar på din dator.

hmm..jag använder vanlig hotmail..:S

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-04 14:14

Använder du HotMail är det inget problem.
Har du bilder, musik, andra dokument på din dator?

Ursprungligen av kenjon:

Använder du HotMail är det inget problem.
Har du bilder, musik, andra dokument på din dator?

musik, bilder..de kan jag överföra till ett USB

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-04 20:06

Med utgångspunkten att du råkat ut för någon som vill snoka, och dessutom vet vad han gör, så är mitt råd:
- Spara dina viktiga filer (filmer, musik, dokument etc) manuellt någon annanstans än i din vanliga backup.
- Återställ din dator och passa samtidigt på att uppgradera den till senaste OS X.
– Lägg därefter tillbaka de filer du sparade i första uppmaningen.

Nu vet jag inte var du bor, men jag hade gärna hjälpt dig om vi fanns på samma ställe.

Senast redigerat 2014-04-04 20:19
Ursprungligen av filuren:

Med utgångspunkten att du råkat ut för någon som vill snoka, och dessutom vet vad han gör, så är mitt råd:
- Spara dina viktiga filer (filmer, musik, dokument etc) manuellt någon annanstans än i din vanliga backup.
- Återställ din dator och passa samtidigt på att uppgradera den till senaste OS X.
– Lägg därefter tillbaka de filer du sparade i första uppmaningen.

Nu vet jag inte var du bor, men jag hade gärna hjälpt dig om vi fanns på samma ställe.

Hej!! Jag bor i Sthlm.

Jag tror han är inne på mina Äpplen igen..min mobil är konstig..jag trycker på en sak men det händer helt annat...FAAAAAAN!! tror ni jag borde ha ominstallerat min mac redan nu och inte vänta på Genius bar?? Snälla help!!!!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-04 20:49

Vänta, ta det lugnt. Tag inte på dig en foliehatt du inte behöver.

Tala om vad som händer. Detaljer.

Ursprungligen av filuren:

Vänta, ta det lugnt. Tag inte på dig en foliehatt du inte behöver.

Tala om vad som händer. Detaljer.

Jag skriver..det raderas...text formaten ändras

Senast redigerat 2014-04-05 11:47

Det går oftast att få tid fort på Genius bar, troligen kan du få en tid redan i morgon typ.... så logga in och boka en tid... och gå dit.

Jag kan knappt skriva..han raderar allt

Ursprungligen av dvalfrid:

Det går oftast att få tid fort på Genius bar, troligen kan du få en tid redan i morgon typ.... så logga in och boka en tid... och gå dit.

Skriver HP hela jävla dagen imorgon. Kan inte

Ursprungligen av filuren:

Vänta, ta det lugnt. Tag inte på dig en foliehatt du inte behöver.

Tala om vad som händer. Detaljer.

Hur kan han fortfarande ha tillgång till mina äpplen när jag har bytt AppleID och lösenordet på datorn???

Ursprungligen av filuren:

Vänta, ta det lugnt. Tag inte på dig en foliehatt du inte behöver.

Tala om vad som händer. Detaljer.

Han hade skrivit till mig på iMess för inte så lång tid innan jag loggade in här. Så fort jag började kommentera då började han jävlas..ändra platsen på musen..ändra text formaten. Ändra allt..uppdatera sidan..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-04 21:28

Ja du, jag vet inte.

Om det är som du säger, att han har koll på allt och även ditt nya lösenord, så så kanske där finns en keytracker installerad. Jag har läst att sådana finns för OS X men jag har inte kollat hur de funkar.

Men det är ett kanske.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-04 21:36

Men för fan, finns här ingen 99mac:are i 08-området som kan hjälpa en OS X:are i nöd?

Här handlar det inte om drivrutiner till en jävla mus. Det handlar istället om en människa som eventuellt är övervakad och fått sin integritet jävligt störd.

Om jag funnits i närheten och inte erbjudit mitt stöd på plats hade jag skämts.

Ursprungligen av filuren:

Men för fan, finns här ingen 99mac:are i 08-området som kan hjälpa en OS X:are i nöd?

Här handlar det inte om drivrutiner till en jävla mus. Det handlar istället om en människa som eventuellt är övervakad och fått sin integritet jävligt störd.

Om jag funnits i närheten och inte erbjudit mitt stöd på plats hade jag skämts.

Det är 100% på att han har alla mina nya lösenord nu. Jag försökte skriva till honom här..typ i form av en kommentar..och han raderade det han inte gillade..bytte plats på musen..ändrade formaten..klistrade in konstiga saker..tecken ovh skit. Jaaa!! Snälla!! Någon!! Som bor i Sthlm!! Jag bor i Hässelby Strand. Help!!

Bevaka tråden