Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med bildskärm på Mac Book Pro

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har fått ett problem med min bildskärm på min bärbara mac Book Pro. Den glimrade till och gav upp men när jag nu har försökt starta om den fungerar den inte. Hårdisken är däremot helt intkat och jag har kunnat se att allt material finns kvar på hårddsiken. Eftersom jag arbetar mycket med bilder så har jag min dator ofta sammankopplad med hjälp av en omkopplingskabel till en Nec- skärm. Det var den också då problemet uppstod. Är det någon som råkat ut för något liknande tidigare och i så fall har erfarenhet av var problemet kan ligga?

Tacksam för alla råd och svar.
Irishk

Senast redigerat 2014-03-30 17:03
Ursprungligen av Irishk:

...när jag nu har försökt starta om den fungerar den inte. Hårdisken är däremot helt intkat och jag har kunnat se att allt material finns kvar på hårddsiken...

Hur har du kunnat se att hårddisken är intakt, om datorn inte startar?

Eller är det bara skärmen som inte startar?

Om datorn fungerar, men inte den interna skärmen - fungerar det att köra med den externa skärmen?

Det stämmer datorn startar och man ser äpplet och den lilla solfjädern en stund. Sedan förblir skärmen helt tom men upplyst. Den externa skärmen är helt svart när de är sammankopplade.
Irishk

Ursprungligen av Irishk:

Det stämmer datorn startar och man ser äpplet och den lilla solfjädern en stund. Sedan förblir skärmen helt tom men upplyst. Den externa skärmen är helt svart när de är sammankopplade.
Irishk

Om du ser äpplet och "solfjädern" så är det ju inget fel på själva skärmen.

Du svarade inte på hur du kan veta att hårddisken är intakt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du ser äpplet och "solfjädern" så är det ju inget fel på själva skärmen.

Du svarade inte på hur du kan veta att hårddisken är intakt.

Jag har kollat att hårddsiken är intakt via en annan dator och firewire.

Ok, vad kan felet ligga då om det inte är skärmen det är fel på?

Senast redigerat 2014-04-02 14:44
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-30 21:59

Fel bildskärmsinställningar för den skärmen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-30 22:52

Vilken Macbook Pro är det? Om det är en retinavariant med flera skärmutgångar kan det hända att den försöker köra ut bilden genom fel utgång. Jag har varit med om det på en Mac Mini en gång, då hjälpte det att resetta SMC om jag minns rätt.

http://support.apple.com/kb/ht3964

Ursprungligen av Vassius:

Vilken Macbook Pro är det? Om det är en retinavariant med flera skärmutgångar kan det hända att den försöker köra ut bilden genom fel utgång. Jag har varit med om det på en Mac Mini en gång, då hjälpte det att resetta SMC om jag minns rätt.

http://support.apple.com/kb/ht3964

Den är ganska precis 3 år gammal min Mac Book pro men problemet är att det inte finns några menyer och inga programsymboler på skrivbordet så jag kan inte gör SMC-reset. Men kanske är det ett sådant problem som uppstått. Jag har aldrig råkat ut för något liknande innan. Men det stämmer att jag har olika skärmuppställningar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-31 08:18
Ursprungligen av Irishk:

Den är ganska precis 3 år gammal min Mac Book pro men problemet är att det inte finns några menyer och inga programsymboler på skrivbordet så jag kan inte gör SMC-reset.

Du behöver inte starta upp OS X för att göra en SMC-reset, vilket framgår av länken i mitt förra inlägg.

Citat:

Resetting the SMC on portables with a battery you should not remove on your own

Note: Portable computers that have a battery you should not remove on your own include MacBook Pro (Early 2009) and later, all models of MacBook Air, and MacBook (Late 2009).
1. Shut down the computer.
2. Plug in the MagSafe power adapter to a power source, connecting it to the Mac if its not already connected.
3. On the built-in keyboard, press the (left side) Shift-Control-Option keys and the power button at the same time.
4. Release all the keys and the power button at the same time.
5. Press the power button to turn on the computer.
Note: The LED on the MagSafe power adapter may change states or temporarily turn off when you reset the SMC.

Du kan passa på att resetta PRAM också när du ändå är i farten. Instruktioner finns här: http://support.apple.com/kb/ht1379

Ursprungligen av Vassius:

Du behöver inte starta upp OS X för att göra en SMC-reset, vilket framgår av länken i mitt förra inlägg.

Du kan passa på att resetta PRAM också när du ändå är i farten. Instruktioner finns här: http://support.apple.com/kb/ht1379

Tack!! Jag provar och återkommer.
/H

Ursprungligen av Irishk:

Tack!! Jag provar och återkommer.
/H

En Smc-reset fungerade inte. Skärmen ser ut som innan!
Irishk

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-31 10:25
Ursprungligen av Irishk:

En Smc-reset fungerade inte. Skärmen ser ut som innan!
Irishk

PRAM-reset då?

Ursprungligen av Vassius:

PRAM-reset då?

Pram-reset är det jag gör titt som tätt förstod jag efter ett tag. Har bara inte haft ett namn på det. Det gav inget det heller. Jag har faktiskt lämnat in den nu och de sa att det inte var något stort fel. Hade tänkt försöka reparera den själv, för det känns som vi varit och nosat på problemet. Men jag är så tacksam för allas engagemang i alla fall.
Irishk

Ursprungligen av Irishk:

Pram-reset är det jag gör titt som tätt...

Varför gör du det titt som tätt? Vilket problem är det som du försöker lösa då?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför gör du det titt som tätt? Vilket problem är det som du försöker lösa då?

Jag gör det för att hålla datorn i gott skick rent allmänt!
Irishk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-31 11:48
Ursprungligen av Irishk:

Jag gör det för att hålla datorn i gott skick rent allmänt!
Irishk

Ja, jag brukar också ta mig en rejäl minnesblackout varje fredagkväll - för hälsans skull!

(Med ironin menar jag alltså att jag inte tror att regelbundet raderande av inställningarna för startskiva, volym, skärmupplösning m.m. ger en bättre fungerande dator. Men något man kan pröva om man misstänker att inställningarna blivit korrupta. Skål och Vær gang!)

Ursprungligen av IngoX:

Ja, jag brukar också ta mig en rejäl minnesblackout varje fredagkväll - för hälsans skull!

(Med ironin menar jag alltså att jag inte tror att regelbundet raderande av inställningarna för startskiva, volym, skärmupplösning m.m. ger en bättre fungerande dator. Men något man kan pröva om man misstänker att inställningarna blivit korrupta. Skål och Vær gang!)

Ha, ha! Jag ska tänka på det i framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-31 13:44

Rapportera gärna tillbaks när (om) du får tillbaks datorn, vad felet var.
Som jag förstår det på din felbeskrivning så är det en "grå skärm" vi talar om, datorn tokhänger sig ganska snart efter start. Man kan få lite ledtrådar om man startar med kommando-v nertryckt (verbose mode), då ser man i startloggen (som vanligtvis döljs av det fina gråa äpplet) hur långt datorn kommer innan hängning. Det kan vara något enkelt och billigt fel som kan åtgärdas. Men förbered dig mentalt på att det lika gärna kan vara något enkelt men väldigt dyrt fel. Enkelt eftersom standardåtgärd vid de felen är "nytt moderkort". Vi hoppas på det billigare

Ursprungligen av IngoX:

Rapportera gärna tillbaks när (om) du får tillbaks datorn, vad felet var.
Som jag förstår det på din felbeskrivning så är det en "grå skärm" vi talar om, datorn tokhänger sig ganska snart efter start. Man kan få lite ledtrådar om man startar med kommando-v nertryckt (verbose mode), då ser man i startloggen (som vanligtvis döljs av det fina gråa äpplet) hur långt datorn kommer innan hängning. Det kan vara något enkelt och billigt fel som kan åtgärdas. Men förbered dig mentalt på att det lika gärna kan vara något enkelt men väldigt dyrt fel. Enkelt eftersom standardåtgärd vid de felen är "nytt moderkort". Vi hoppas på det billigare

Hej igen! Du hade rätt, de byter moderkortet. Det blev alltså den dyrare varianten. Har du någon aning om varför sådant händer?
Irishk

1
Bevaka tråden