Köpt felaktig Mac Pro, är det möjligt att begära en ny icke felaktig vara?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skulle jättegärna uppskatta lite råd inom mitt köp av en ny mac pro som är felaktig. Jag beställde den i december och fick den i slutet på februari! Dag ett fungerade den utan några märkbara problem. Dag två så märkte jag att den stängde av sig helt utan anledning men tänkte att det bara var någon uppdatering eller något då det var min första os x maskin.

Men allt eftersom så startade den om sig vid många tillfällen, den kunde starta om sig 4 gånger på ett par timmar eller köra en hel kväll utan fel! Felsökte själv och testade allt jag hittade på nätet via google och att ominstallera hela operativ systemet två gånger. Den startade t. o m om sig under ominstallation av OS:et. Det gick absolut inte att arbeta på i varje fall så jag ringde upp apples support och det slutade med att jag lämnade in den på ett service ställe i Karlskrona som låg hyffsat nära där jag bor. Men lite senare ringde dem mig och sa att dem inte får röra den innan dem har gått en kurs angående den nya maskinvaran osv! Så dem rådde mig att ta den till närmsta apple store vilket ligger i malmö och kostar 500 kr tur och retur. Men jag kontaktade dem och bestämde tid för att lämna in macen!

Sedan ringde deras tekniker mig och sa att dem hade hittat felet, jag blev glad för ett ögonblick ända tills han sa att det var en mjukvaru bugg och att den funkar nu efter en systemuppdatering som ska ha fixat strömförsörjningen i mac pro:en. Men tänkte att dem kanske hade löst problemet eftersom den hade stått i fyra dagar utan problem. Men detta var inte vid vanligt användade utan bara diagnostik program som pressade datorn.

När jag fick tillbaka den så såg jag att dem inte hade installerat några apps. Jag installerade iMovie och garageband och körde igång garageband lite för att testa när den en halvtimme efter att jag rest hem från malmö för andra gången startade om sig igen. Skärmen blir svart och så hör man uppstarts-ljudet och loggar in så får man upp alla fönster som var öppna innan uppstarten utan några felmeddelanden.

Jag är rätt säker vid denna tidpunkten på att det är något allvarligt fel på hårdvaran, och särskilt efter att ha snackat med apple support och fick kolla om problemet kvarstod även i felsäkert läge. Vilket stämde, den rebootade sig efter en kort stund i felsäkert läge också! Så nu är jag sjukt trött på att åka runt för att fixa apples problem som jag får lida av genom både min tid och mina pengar.

Pratade ännu en gång med en person på apples support och hon ville kolla med service-ställen som ligger nära mig om dem kan fastställa "felet" då det inte räcker med att jag som konsument upplever det tydligen. Läste lite på konsumentverkets hemsida om 'Fel på varan':
Om det är fel på en vara som du har köpt har du i första hand rätt att kräva att varan repareras eller byts ut. Reparation och utbyte ska ske inom rimlig tid och utan kostnad för dig. Om reparation eller utbyte inte är aktuellt kan du ha rätt att kräva ett prisavdrag eller att häva köpet.

Jag undrar bara om det är något jag göra i nuläget som att begära en ny och felfri vara?
Verkligen sjukt tråkigt att behöva lägga ner såhär mycket tid och resurser på en produkt som kostar såhär mycket och inte funkar.

Uppdatering1: Nu ringde applecare mig och dem har fixat en budfirma som ska komma och hämta datorn så ska apple skicka ut en ny mac pro i april vilket känns sjukt skönt. Är fortfarande lite nyfiken om jag kan begära något för resurserna jag lagt för att resa till malmö för reparation eller om jag hade kunnat begära ett utbyte av den felaktiga varan.

Senast redigerat 2014-03-26 16:33
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-26 17:49

Du har rätt till kompensation för omkostnader pga felaktig produkt till viss del.
Börja med att fråga dem och berätta vad för kostnader du haft.
Läs på konsumentverket.se innan är ett tips.

Som exempel kan sägas att jag hade en mobil som strulade gång på gång.
Påpekade för säljaren att det är en kostnad för mig att åka till butiken 3-4 ggr och de hade några formulär man kunde fylla i för att får ersättning för det.
Jag frågade om jag kunde få ett minneskort istället och det gick alldeles utmärkt, de slapp antagligen billigare undan men jag var nöjd.

Ursprungligen av Json_81:

Du har rätt till kompensation för omkostnader pga felaktig produkt till viss del.
Börja med att fråga dem och berätta vad för kostnader du haft.
Läs på konsumentverket.se innan är ett tips.

Som exempel kan sägas att jag hade en mobil som strulade gång på gång.
Påpekade för säljaren att det är en kostnad för mig att åka till butiken 3-4 ggr och de hade några formulär man kunde fylla i för att får ersättning för det.
Jag frågade om jag kunde få ett minneskort istället och det gick alldeles utmärkt, de slapp antagligen billigare undan men jag var nöjd.

Alright! Tack för tipsen!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-28 17:27

Betänk att konsumentköplagen gäller privatpersoner, inte företag. Är datorn köpt till ett företag kan det bli mer problem...

1
Bevaka tråden