Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst tangentbord kopplar ner

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-23 20:03

Utan förvarning kan mitt wireless keyboard koppla ner. Ibland kan det ha berott på batterierna och jag har då bytt till nya.

När jag trycker på knappen på högersidan börjar den gröna lampan blinka. Vad jag än gör med datorn händer ingenting med tangentborder förutom att lampan slutar blinka efter någon minut. På datorn har jag provat allt(!) med musen men ingenting kan återkoppla tangentbordet. I bluetoothrutan växlar det mellan anslutet och inte anslutet så länge lampan blinkar. Det enda sättet att få ett fungerbart tangentbord är att starta om datorn.

De futila försöken innan omstart av datorn är mycket provocerande och tidsödande. Att behöva starta om datorn för att tangentbordet inte vill vara med ibland känns inte OK. Det beror inte på något runt omkring, det var likadant för ett år sedan och vi flyttade i somras. Jag har inga andra blutetoothenheter här förutom min iPhone.

Den som löser detta är duktig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-23 22:23

Tack för svar. Jag blir alltså länkad till den här sidan http://support.apple.com/kb/HT3964 och blir instruerad att för att reseta SMC ska jag:

Shut down the computer.
Unplug the computer's power cord.
Wait fifteen seconds.
Attach the computer's power cord.
Wait five seconds, then press the power button to turn on the computer.

Detta gjorde (inte med flit) några gånger i höstas. Alltså är det ingen permanent lösning utan problemet kommer tillbaka, som idag. Men jag provat, bookmarkar denna tråd och bumpar om det händer igen. Det tråkiga mde intermittenta fel är just att de är svåra att framkalla och därmed tröttsamma att felsöka. Och hjälpa till med.

Jag är hur som helst tacksam för hjälpen.

Jag loggade in idag för att skriva en tråd om exakt samma problem! Detta är väldigt frustrerande och har även hänt med min BT wireless trackpad men det är mestadels tangentbordet. testat resets både PRAM och SMC inget har hjälpt. Vet inte om detta fel krupit med någon uppdatering men det är ingenting jag har haft problem med tidigare. För mig händer detta (hittills) uteslutande när datorn väcks från vila.

Ursprungligen av jonmannen:

Jag loggade in idag för att skriva en tråd om exakt samma problem! Detta är väldigt frustrerande och har även hänt med min BT wireless trackpad men det är mestadels tangentbordet. testat resets både PRAM och SMC inget har hjälpt. Vet inte om detta fel krupit med någon uppdatering men det är ingenting jag har haft problem med tidigare. För mig händer detta (hittills) uteslutande när datorn väcks från vila.

Dator och version på OSX?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2014-03-24 21:32

Jag kör en imac 24" från 2008 med 2,8 Ghz Core Duo. Tyvärr endast 2G RAM för det lirar inte riktigt med mitt OSX 10.9 (13A603).

Jag har en iMac mid 2007 med senaste versionen av Mavericks

1
Bevaka tråden