Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Drive sänker priserna rejält

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sökjätten Google fortsätter priskriget och sänker priserna för sin molntjänst Google Drive rejält. Användare kan nu få 100 gigabyte för bara någon guldtia i månaden.

Läs hela artikeln här

Fantastiskt bra!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2014-03-14 12:50

Önskar Apple kunde ha någon snyggt integrerad generell molnlagring. iCloud finns ju där för infrastrukturen, men den är ju liksom app-baserad, inte generell som en enhet som dyker upp i Finder och där det finns inbyggd åtkomst från iPhone och iPad. Men nu i och med iOS 8 ryktas det ju om en Preview-app för iOS, och kanske kan det vara nyckeln? Den är ju generell för dokument, bilder, PDF:er, filmer och används flitigt i Finder. Om Preview för iOS kan bläddra ens iCloud-konto och detsamma dyker upp i Finder i OS X 10.10, så kan vi nog vara där.

Faktum är att om det INTE kommer att fungera ungefär så här med Preview för iOS, undrar jag hur det ska fungera. Det känns som det uppenbara syftet. Ja, om man nu inte ska behöva importera dokument till appen och böka, usch.

Men när det gäller just Google Drive, så visst är det lockande att skaffa 1 TB för offsite-backup av mina + flickvännens nu ca 50 GB foton och filmer vardera. Google kraschar ju helt enkelt inte, eller tappar data bara sådär. Mycket bra skydd särskilt för foton som representerar oersättliga minnen vid t.ex. brand eller inbrott. Ingen avancerad hemmabackuplösning i världen kan ju hjälpa där.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-03-14 12:52

Känns som att Dropbox fortfarande är ganska unika sett till gratisutrymmet där jag idag har 35 GB genom att tipsa några vänner, ladda upp någon bild från mobilen, etc. Skulle jag få större behov på sikt så vore dock Google Drive det troliga alternativet tack vare sitt pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-14 12:57
Ursprungligen av ducedo:

Känns som att Dropbox fortfarande är ganska unika sett till gratisutrymmet där jag idag har 35 GB genom att tipsa några vänner, ladda upp någon bild från mobilen, etc. Skulle jag få större behov på sikt så vore dock Google Drive det troliga alternativet tack vare sitt pris.

Box har 50 GB gratis utrymme.

Lite OT men det utrymme man får via iCloud hos Apple är skrattretande. Jag tycker att det automatiskt borde ingå i alla fall 5GB per device man köper/registrerar hos Apple. I övrigt så är det lysande att Google Drive sänker sina priser.

Ursprungligen av primu[s]®:

...automatiskt borde ingå i alla fall 5GB per device...

Den logiken har jag svårt att se.

En person producerar väl inte automatiskt fler bilder och dokument bara för att han äger flera enheter?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den logiken har jag svårt att se.

En person producerar väl inte automatiskt fler bilder och dokument bara för att han äger flera enheter?

Jasså? Jag tror du missar poängen. Jag har en iPhone privat, en iPhone i jobbet och sedan så har vi två iPad's familjen som är kopplade till samma AppleID och alla enheter är inköpta och betalade av mig. Det är väl inte bara foton som behöver backas upp för den delen heller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-14 17:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den logiken har jag svårt att se.

En person producerar väl inte automatiskt fler bilder och dokument bara för att han äger flera enheter?

Ganska exakt just det som sker iom iCloud backup

Jag vill ha en smidig offsite TimeMachine-integrerad lösning. Sitter nu på 100GB Google Drive offsite backup, men tradigt att copy/paste

Ursprungligen av primu[s]®:

Jasså? Jag tror du missar poängen. Jag har en iPhone privat, en iPhone i jobbet och sedan så har vi två iPad's familjen som är kopplade till samma AppleID och alla enheter är inköpta och betalade av mig. Det är väl inte bara foton som behöver backas upp för den delen heller?

Ja ja, om det är flera personer med flera enheter som delar på samma konto, så är det klart att mängden dokument ökar.

Men det sa du inte. Du sa bara "per device man köper". Du sa ingenting om att det handlade om flera personers dokument.

Men det scenariot är nog inte tillräckligt vanligt för att en sådan idé (5 GB per enhet) någonsin ska bli verklighet.

Ursprungligen av primu[s]®:

...Det är väl inte bara foton som behöver backas upp för den delen heller?

Jag sa bilder och dokument.

  • Medlem
  • Lund
  • 2014-03-14 18:50
Ursprungligen av timofej:

Box har 50 GB gratis utrymme.

Låter värt att överväga men en snabb titt visar att gratiskonton har 10 GB med filbegränsning på 250 MB. Det går alltså att kraftigt öka utrymmet? Gäller detta även för filstorleken? Har filer på flera GB i dagsläget.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-03-14 18:53

Jag fick 50GB hos Box då jag hade en Sony Ericsson Xperia X10.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-14 21:36
Ursprungligen av ducedo:

Låter värt att överväga men en snabb titt visar att gratiskonton har 10 GB med filbegränsning på 250 MB. Det går alltså att kraftigt öka utrymmet? Gäller detta även för filstorleken? Har filer på flera GB i dagsläget.

Oh, jag vet inte. Jag fick 50 GB en gång när jag öppnade kontot. Konstigt att de sänkt kvoten. Jag använder inte tjänsten därför vet jag inte vilken max filstorlek den tillåter. Jag antar att 250 MB gäller för ett gratiskonto om det står så på deras hemsida. Det passar kanske inte om man tänkt att lagra video men det borde duga för allt annat.

Även Mega (mega.co.nz) erbjuder 50 GB gratis.
Går ju att samla på sig ganska rejält med gratisutrymme om man är villig att ha flera olika tjänster fr det

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2014-03-15 16:49
Ursprungligen av Weedberg:

Även Mega (mega.co.nz) erbjuder 50 GB gratis.
Går ju att samla på sig ganska rejält med gratisutrymme om man är villig att ha flera olika tjänster fr det

Eller så kan man använda samma tjänst med ett gäng olika emailadresser.

Ursprungligen av onnyt:

Eller så kan man använda samma tjänst med ett gäng olika emailadresser.

Så långt tänkte jag inte...

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2014-03-15 19:21
Ursprungligen av Aiwi:

Ganska exakt just det som sker iom iCloud backup

Jag vill ha en smidig offsite TimeMachine-integrerad lösning. Sitter nu på 100GB Google Drive offsite backup, men tradigt att copy/paste

Skapa ett alias för de mappar du vill säkerhetskopiera istället, då slipper du copy/paste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-16 11:27
Ursprungligen av kajonas:

Skapa ett alias för de mappar du vill säkerhetskopiera istället, då slipper du copy/paste.

Hur menar du? Om jag gör ett alias till t.ex. "bilder" och flyttar in den i min "Google Drive"-mapp, kommer mappen "bilder" då att laddas upp på Google drive?! Det vore ju perfekt!

  • Medlem
  • Storvreta
  • 2014-03-16 11:33
Ursprungligen av Aiwi:

Hur menar du? Om jag gör ett alias till t.ex. "bilder" och flyttar in den i min "Google Drive"-mapp, kommer mappen "bilder" då att laddas upp på Google drive?! Det vore ju perfekt!

Nu var det ett tag sedan jag hade Google Drive installerat på min dator - men jag antar att du via inställningar i programmet kan välja mappar i datorn som automatiskt synkroniserar med Driven när du ändrar innehållet. Jag har en likadan lösning med min dokumentmapp fast med Dropbox. Om någon som använder Drive vet exakt hur det fungerar får ni gärna rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-16 11:59

Det verkar tyvärr som att det inte går i dagsläget. Ej heller symbolik links funkar. Eventuellt fungerar s.k. hard links, men jag vågar mig inte på det.

Ska prova 1TB, 10 dollar är helt ok pris. Fick skriva ett US adress för att slipa löjliga skatten som jag inte ens vet vart det går.
Ni kan köpa från https://www.google.com/settings/storage?hl=en...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-24 11:20

"löjliga skatten", är det moms det?

Ursprungligen av kenjon:

"löjliga skatten", är det moms det?

Ja, moms brukar man betala.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-24 11:37

Jag tycker snarare det är löjligt att kalla den "löjliga skatten". Samhället skulle vara betydligt sämre om alla struntade i att betala moms...

Finns det någon smart lösning för 'Camera Upload' som drive saknar? Dvs ens bilder blir automatiskt uppladdade?

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker snarare det är löjligt att kalla den "löjliga skatten". Samhället skulle vara betydligt sämre om alla struntade i att betala moms...

Ju jag håller med om det hade varit ett svenskt bolag men är du säker att de pengarna (moms) du betalar utomlands kommer tillbaks till Sverige? Verkligen nyfiken hur det fungerar i verkligheten. Jag har svårt och tro det om jag ska vara ärlig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-25 08:57

Mejla dem och fråga
Har de skatteavtal med Sverige, vilket är rätt vanligt idag, så borde de göra så.
Och "värre" blir det
http://www.99mac.se/artikel/5027-hogre-priser...

1
Bevaka tråden