Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem efter installation av 10.9.2.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag har en MacBook Pro som är rätt ny. Uppdaterade till Mavericks när det kom, och gjorde sedan en installation av den senaste uppdateringen för någon dag sedan. Efter det har datorn börjat bete sig mycket konstigt. Kör jag Aktivitetskontroll är det ett antal program som rödmarkerats för att de inte svarar. Vanligast är "Safari svarar inte" men det gäller också program som Mail mm. Det verkar också som om Spotlights indexfil har försvunnit för söker jag på ord som jag vet finns i filer hänvisas jag bara till att söka efter dem på Internet.

Jag har försökt knepet med att göra säker uppstart och sedan fixa behörigheterna, men det ändrar ingenting. Kör jag säker start, blir det mindre antal fel, men skärmen flippar av och på och datorn är väldigt seg. Är det någon annan som råkat ur för detta eller är det bara jag som gjort något dumt?

Jag har funderat på att göra en "ren installation" av Mavericks - men hur gör jag det? (Datorns innehåll finns uppbackat på TimeCapsule)

Om jag vill skapa en helt ny indexfil för Spotlight - hur gör jag det?

Tack på förhand - Crister

Senast redigerat 2014-03-03 09:45
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-03-03 01:02

sudo mdutil -E /sökväg
-tvinga indexering (sökväg)
sudo mdutil -a -i off
-stänga av Spotlightindexering
sudo mdutil -a -i on
-sätta på Spotlightindexering
Skriv fet text i terminalen och tryck enter.
Indexering kan ta ett tag och kräva en del resurser…

Kan du prova att använda ett annat användarkonto och se om det är likadana problem där?

Terminalen är tyvärr utanför min bekvämlighetszon

Ursprungligen av reboot81:

sudo mdutil -E /sökväg
-tvinga indexering (sökväg)
sudo mdutil -a -i off
-stänga av Spotlightindexering
sudo mdutil -a -i on
-sätta på Spotlightindexering
Skriv fet text i terminalen och tryck enter.
Indexering kan ta ett tag och kräva en del resurser…

Finns det inte något program som kan göra samma sak. Har hört talas om ett som heter Cocktail och som en person sa var bra, men jag har ingen aning. Det borde ju finnas program som man kan använda för att slå av och på saker i Macens OS, som Spotlight, eftersom allt man tydligen kan göra via Terminalen borde gå att göra med ett gränssnitt "for dummies".

Jag har ännu inte fått svar på min fråga om hur man gör en "ren installation" av Maverics på bästa sätt. Kan nån tipsa mig?

Senast redigerat 2014-03-07 12:21

Det är inte särskilt svårt att göra en ren installation av Mavericks, men eftersom detta innebär att hårddisken formateras är det viktigt att ha gjort backup på allt som är viktigt och som ska sparas.

1. Starta datorn och håll ner ALT-knappen för att kunna välja startskiva.
2. Starta från Återställnings-partitionen
3. Gå in i Skivverktyg, klicka på den partition som heter Macintosh HD.
4. Välj radera. Nu töms disken.
5. Avsluta skivverktyg, och välj Installera OS X.
6. Vänta tills det är klart och kör igång med att skapa ett nytt konto, eller återställ användarkonto från en Time Machine-backup.

Finns också rätt bra instruktioner här:
http://osxdaily.com/2013/10/26/clean-install-...

1
Bevaka tråden