Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta Skrivbordet till SSD

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder, jag skulle vilja ändra om så mitt nuvarande skrivbord (i Macintosh HD/Användare) kan istället ligga i SSD.
Anledning är att jag vill kunna lägga vissa filer där är för att importera bilder snabbare från min kamera istället för att dom ska gå genom HDD.

Jag har försökt med olika metoder, bland annat Symlinks, men får inget vidare lyckat resultat. Enligt instruktionerna för Symlinks måste man ta bort den "nuvarande" mappen för att det ska funka. Men vid försökt till detta klagar systemet och säger att Skrivbordet Krävs och kan inte ändras eller raderas.

Så, någon som har en lösning på mitt problem?

Det kommer säkert någon som ska klaga på att det tar upp för mycket plats på SSD eller att det är en dum idé generellt. Men det är min önskade preferens!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-25 03:20

Ingen kamera/minneskortläsare är snabbare än en hårddisk.
Varför inte flytta hela användarkontot till SSD:n?
Eller skapa ett alias till en mapp på SSD:n som du lägger på skrivbordet?

Ursprungligen av Roboman:

...för att importera bilder snabbare från min kamera...

Hur importerar du bilderna? Via USB2? I så fall lär du inte tjäna något på att importera till SSD - jämfört med HDD.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-25 10:16
Ursprungligen av Roboman:

Som rubriken lyder, jag skulle vilja ändra om så mitt nuvarande skrivbord (i Macintosh HD/Användare) kan istället ligga i SSD.

Jag tolkar ovanstående som att du har en SSD som sekundär disk, och en vanlig hårddisk som systemet är installerat på? Det låter lite bakvänt, för att utnyttja fördelarna med SSD ska man ju ha hela systemet installerat på den.

Beskriv gärna hur ditt system ser ut (datormodell, installerad hårdvara, o.s.v.) så kanske vi kan hjälpa dig lättare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-25 10:42
Ursprungligen av Roboman:

Anledning är att jag vill kunna lägga vissa filer där är för att importera bilder snabbare från min kamera istället för att dom ska gå genom HDD.

Vilka filer är det som ska ligga på SSD som ändå inte är de som kommer från din digitalkamera? Här har du lite förklaringsarbete kvar att göra, tror jag de övriga läsarna i tråden håller med om...

1
Bevaka tråden