Läskvitto

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Undrar om det finns funktionen läskvitto, kvitto för mejlleverans. Jag vill se om mina mejl öppnas och läses.
Tacksam för hjälp med denna lilla fråga. Jag har IMac,s egna mejl….

Karin

Senast redigerat 2014-02-24 15:35

Beror på din mailleverantör och vad den du skickar till använder.

http://en.wikipedia.org/wiki/Email_tracking

Jag har Imac:s egna mejl…

Om du skickar ett mail till mig så beror det alltså på hur jag hanterar "begäran om läskvitton".

Inom t.ex. ett företag som använder ett eget mailsystem så funkar detta med läskvitton. Men så fort mail hamnar ute på Internet så kan man inte veta hur andra system hanterar det, eller hur andra användare väljer att hantera det.

Kort och gott: skippa tanken med läskvitton såvida det inte rör sig om att göra det internt på ett företag.

• Medlem
  • 2014-02-24 16:12

I Apples Mail-program (som installeras med Mac OS X) går det inte att begära läskvitto (*), och dessutom totalignorerar programmet eventuella "begäran om läskvitto" som finns i mail du får.

Andra mailprogram kanske stöder det, men oftast får läsaren en fråga om hen vill skicka tillbaka ett kvitto när ett sånt mail öppnats, och de flesta verkar svara "Nej" på en sån fråga.

(*) Nåja det kanske går, men det är meckigt, och eftersom du inte kan vara säker på att du får några kvitton ändå är det knappt någon ide att försöka.

Ursprungligen av rsmustang:

Jag har Imac:s egna mejl…

Han frågade efter mail-leverantör, inte vilket program du använder.

1
Bevaka tråden