Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett flertal program som inte vill starta

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har två användare på min dator. På det ena användarkontot fungerar alla program. På det andra (det jag brukar använda) fungerar etc texteditor, mail, itunes, ical, adressboken, Endnote referenshantering, SPSS statistikprogram men INTE: Microsoft Office, iPhoto, Keynote, Papers, 1password etc.

Jag har kört skivverktyg och reparerat behörigheter. Jag har startat om datorn tio gånger.
Jag har prövat att från Time Machine kopierat över gamla "preferences-mappen", jag har prövat att slänga "com.apple.finder.plist" och starta om datorn, men programmen jag nämnt ovan är stendöda. Dessutom hänger sig Finder hela tiden.

Vad kan jag göra?
jag har hittills inte vågat öppna terminalen och köra något i still med killall Finder (??), eller något sudo-kommando(?) för det vågar jag inte.
förslag på åtgärd? med vänl hälsn Jonas Ludvigsson
ps. när jag kopplat till min time machine och i menyn väljer "Gå in i time machine" så händer ingenting. Finder hänger sig istället.

Skapa en ny användare. Ta bort den gamla.

Att skapa nytt konto för att få igång program.... Fråga

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skapa en ny användare. Ta bort den gamla.

Hej!
det låter som en bra idé!
bara så att jag inte missuppfattar något eller helt gör bort mig.
a) jag går in under systeminställningar: Konton. Låser upp och klickar på +, skapar sedan ett nytt konto.
b) Men..... FRÅGA: hur gör jag för att mina nuvarande filer - alla mina email etc automatiskt överförs till mitt nya konto? Så att när jag startar mitt nya konto så får jag upp "min adressbok" och mina email och min kalender och inte tomt email, tom adressbok och tom kalender?

med vänl hälsn Jonas

Första steget är att skapa den nya användaren och testa om det fungerar att använda programmet. Dina mail osv tar vi i nästa steg.

Hej!
ok, jag har skapat en ny användare. Programmen som inte funkar med min gamla användare fungerar nu med den nya användaren.
Dags att föra över dokument och se till att rätt email etc öppnas.... I princip vill jag ju att allt i min nya användare ska se ut som det gjorde på min gamla användare [ps jag har också en del dokument som ligger på skrivbordet min gamla användare].
vad gör jag nu?
mvh Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
ok, jag har skapat en ny användare. Programmen som inte funkar med min gamla användare fungerar nu med den nya användaren.
Dags att föra över dokument och se till att rätt email etc öppnas.... I princip vill jag ju att allt i min nya användare ska se ut som det gjorde på min gamla användare [ps jag har också en del dokument som ligger på skrivbordet min gamla användare].
vad gör jag nu?
mvh Jonas

Du menar hur du flyttar dokument och program, eller hur du tar bort den gamla användaren?

Hej!
jag har tillgång till alla program i den nya användaren. Men jag vill ha tillgång till alla dokument, och jag vill när jag öppnar email att "alla mina gamla email [inkl bilagor] ska visas" och att när jag öppnar adressboken i min nya användare så ska "de gamla adressboken" öppnas etc.
med vänl hälsn Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
jag har tillgång till alla program i den nya användaren. Men jag vill ha tillgång till alla dokument, och jag vill när jag öppnar email att "alla mina gamla email [inkl bilagor] ska visas" och att när jag öppnar adressboken i min nya användare så ska "de gamla adressboken" öppnas etc.
med vänl hälsn Jonas

Dokumenten får du isf flytta till den nya användaren. Bör stå på google hur du gör.

Ang din mail och dina kontakter, är ditt mailkonto POP eller IMAP? Är det POP så får du spara dem och importera till din nya användare. Likaså med kontakterna.

Hej!
tack för tips. Det låter onekligen som ett ganska omfattande arbete med filer som väger 100 GB och kanske 30-40 000 email (kanske borde jag rensa, men i alla fall).

det finns inget lättare sätt att laga programmen "i min gamla användare" för att slippa flytta / exportera/importera mellan användare eftersom jag är rädd att saker blir fel. Eller något sätt att "transfer all data from user X to user Y"?
mvh Jonas

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
tack för tips. Det låter onekligen som ett ganska omfattande arbete med filer som väger 100 GB och kanske 30-40 000 email (kanske borde jag rensa, men i alla fall).

det finns inget lättare sätt att laga programmen "i min gamla användare" för att slippa flytta / exportera/importera mellan användare eftersom jag är rädd att saker blir fel. Eller något sätt att "transfer all data from user X to user Y"?
mvh Jonas

En sökning på google gav mig detta:
https://kb.iu.edu/data/amoe.html

Detta sökte jag på:
https://www.google.se/search?q=transfer+files...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2014-02-23 21:27

Mac OS X v10.5: Working with user accounts and ... - Support - Apple
support.apple.com/kb/ht3309 - Översätt den här sidan
You can also easily switch between accounts or move files from one account to another. You can automatically log in as a certain account when Mac OS X starts, ...
‎Fast User Switching - ‎Setting up a user account - ‎Creating and modifying user ...

Hej alla!

Det verkar som om det jag skulle vilja göra är som nedan. Problemet är väl bara om man vågar, för gör man fel så har man ett riktigt stort problem....
Finns det någon som läser detta som har en privat firma som vet hur man gör allt nedan och som jag kan betala för att fixa detta?
mvh Jonas

Enable the root user. [verkar man kunna göra genom att skriva: "sudo passwd root" i terminalen]
Log in as root.
Navigate to the /Users folder.
Select the Home folder with the short name you want to change, and rename it just like you would rename any folder. Keep in mind that the account name must be all lowercase, with no spaces, contain only letters or contain a mix of letters and numbers, and it cannot be the same as an existing user's Full Name.
Use the Users & Groups pane (Accounts pane in Mac OS X v10.6.8 or earlier) in System Preferences to create a new user with the Account name or Short Name that you used in the previous step.
Click OK when "A folder in the Users folder already has the name 'account name'. Would you like to use that folder as the Home folder for this user account?" appears. Note: This will correct the ownership of all files in the Home folder, and avoid permissions issues with the contents.
Choose Log Out from the Apple menu.
Log in as the newly created user. You should be able to access all of your original files (on the desktop, in Documents, and in the other folders of this Home).
After verifying that your data is as expected, you can delete the original user account via the Users & Groups pane (Accounts pane in Mac OS X v10.6.8 or earlier).
Disable the root user.

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej alla!

Det verkar som om det jag skulle vilja göra är som nedan. Problemet är väl bara om man vågar, för gör man fel så har man ett riktigt stort problem....
Finns det någon som läser detta som har en privat firma som vet hur man gör allt nedan och som jag kan betala för att fixa detta?
mvh Jonas

Enable the root user. [verkar man kunna göra genom att skriva: "sudo passwd root" i terminalen]
Log in as root.
Navigate to the /Users folder.
Select the Home folder with the short name you want to change, and rename it just like you would rename any folder. Keep in mind that the account name must be all lowercase, with no spaces, contain only letters or contain a mix of letters and numbers, and it cannot be the same as an existing user's Full Name.
Use the Users & Groups pane (Accounts pane in Mac OS X v10.6.8 or earlier) in System Preferences to create a new user with the Account name or Short Name that you used in the previous step.
Click OK when "A folder in the Users folder already has the name 'account name'. Would you like to use that folder as the Home folder for this user account?" appears. Note: This will correct the ownership of all files in the Home folder, and avoid permissions issues with the contents.
Choose Log Out from the Apple menu.
Log in as the newly created user. You should be able to access all of your original files (on the desktop, in Documents, and in the other folders of this Home).
After verifying that your data is as expected, you can delete the original user account via the Users & Groups pane (Accounts pane in Mac OS X v10.6.8 or earlier).
Disable the root user.

Kan funka, har inte testat det själv. Det är alltid vettigt att ta backup, då kan man våga sig på att göra saker som detta.

Känner du för att betala istället för att följa en guide så kan nog vilken Apple-certifierad återförsäljare kunna hjälpa dig.

Sedan förstår jag inte riktigt varför du inte vill använda tillvägagångssättet att använda mappen Delat om du nu tycker att Terminalen och guiden är för invecklad. Har du ens läst länken jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg (Dvs, den första länken)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-24 10:09

Att köra sudo i Terminalen funkar väl bara under den sessionen? Så om du loggar ut för att logga in som root är nog den sessionen stängd igen.
Istället i Program - Verktygsmappen kör Katalogverktyg och välj menyn Redigera - Aktivera root-användare (lås upp låset längst ner till vänster först), så kan du sedan logga in som root.
Glöm inte att av-aktivera det igen sedan

Problem -delvis löst.

Hej alla som kommenterat min fråga, tack för hjälpen! jag vill ge litet feedback. Så här kom jag i alla fall tillfälligt runt problemet med program som inte startar (för en användare).

1. När jag direkt efter datorstart loggade in med min vanliga användare (Jonas) så funkade alltså inte ex. Word.
2. När jag loggade in som annan användare först ---> loggade ut ---> loggade in som vanliga användare (Jonas) så funkade inte word.
3. När jag loggade in som annan användare först + startade word ---> loggade ut ---> loggade in som vanliga användare (Jonas) så funkade inte word.
4. MEN: När jag loggade in som annan användare först +startade word ---> "snabb-loggade ut" genom att byta konto i datorns övre högra hörn ---> loggade in som vanliga användare (Jonas) så funkade word. Genom att ta den vägen så kan jag nu jobba med word. Ingen långtidslösning men det funkar!

1
Bevaka tråden