Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hantera bildflödet /synka mellan olika enheter

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Det går även utmärkt att köra iPhoto som sin fotohanterare och koppla valfritt bildredigeringsprogram för redigering. Koppla i inställningar, sen när du klicka på Redigera så öppnas bilden i det externa programmet.

Gratisprogrammet PhotoStream2Folder fungerar fint för mig: den kopierar alla bilder från bildströmsmappen på datorn till en mapp jag har på skrivbordet. Sen är det bara att importera då och då in i Lightroom. Det sista steget manuellt förvisso, men jag slipper sladd mellan dator och mina iPrylar.

Det platta mapptänket var ok förr när antalet bilder och mappar var få, men när bildarkivet växer så duger inte det att leta i mappar på datum. Taggar, betyg, samlingar och geodata är det som gör att jag hittar i arkivet.

Alternativt skippar du iPhoto/bildström helt och importerar manuellt med sladd in till ViewNX2.

Fråga om LR: Kan man se hela sin mappstruktur samt sortera bilder mellan olika mappar i LR? Det kan man göra i ViewNX2.
Fråga om PhotoStream2Folder: Eftersom den lägger en mapp på skrivbordet så skulle det vara perfekt. I så fall är det väl inte viktigt att vara beroende av just LR?

Intressant att få veta att det gäller fortfarande med mapp-struktur även när man arbetar i mac-miljö. Jag undrar också vad du använder av dig för program för organisera/sortera/flytta övriga textfiler ifall du inte använder Finder.

Ursprungligen av calinou:

Var hittar man manualen? Det går inte att skapa flera nivåer än 2 st.

Starta iphoto.
gå till menyn Hjälp och där väljer du iPhoto Hjälp

Det finns ingen begränsning för antalet mappar vad jag vet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-20 18:07

Ja i LR kan man se mappstruktur och flytta filer mellan mappar - men det är helt fel sätt att använda sig av LR.
PhotoStream2Folder kan spara bilder vart man än önskar, det ställer man in i programmet. (Ärligt talat ligger inte mappen på mitt skrivbord, det är tomt. Tog det som exempel bara!)
Personligen är jag tungt beroende av LR. Men visst, PhotoStream2Folder kan du använda ihop med valfritt program för att hantera/redigera bilder.

En genomtänkt mappstruktur ligger till grund för var jag sparar filer, men med taggar, metadata och Spotlight (och till viss mån iCloud-lagring) så behöver man inte lägga så mycket energi på vart filen ligger när man vill komma åt den.

För ren text använder jag Anteckningar (som sparar på iCloud) och för lite mer avancerad textsparande (loggbok, dagbok, recept etc) använder jag Evernote.

I Finder använder jag även Smarta mappar i viss mån. Tex kan jag ha en mapp som heter "Senaste word och pdf" som visar alla word och pdf filer jag använt den senaste månaden. Smarta mappar är en sökning som man sparar med en genväg i form av en mapp (med ett kugghjul på).

PS. Svara inte i en citering nästa gång, svårt att se vem som skrivit vad. Skriv under/efter istället. DS

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-20 18:53

I teorin skulle man väl kunna ha ett automator flöde som går igenom iPhoto-mappen och kopierar alla bilder till någon annan stans åt en?

Jag vill inte kritisera ditt sätt att hantera bilder, funkar det för dig så är det bra. Men det är ett förlegat sätt att tänka bilder, i och med det antal vi har idag. Jag vill inte heller påstå att iPhoto-strukturen är unik för Apple, alla med många bilder använder rimligtvis en databas för att organisera dem. Detta för att man vill kunna söka ut bilder på annat än tex datum. Lightroom gör det lite annorlunda än aperture och iphoto, men i grundidén är densamma.

Jag är böjd att hålla med reboot och andas. Mappar kommer bara att ge problem förr eller senare. Jag har slutat med mappar för foton. Det enda vettiga är en bra databas som du kan söka i - om det sedan är Iphoto eller LR är mer en smaksak men jag skulle aldrig gå tillbaka till att sortera foton i en mappstruktur.

Ursprungligen av hummel:

Starta iphoto.
gå till menyn Hjälp och där väljer du iPhoto Hjälp

Det finns ingen begränsning för antalet mappar vad jag vet.

Är det vanliga mappar eller album som kallas för mappar?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-20 19:51
Ursprungligen av calinou:

Är det vanliga mappar eller album som kallas för mappar?

Vad spelar det för roll vad dom kallas? Du namnger dom precis som du vill.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är böjd att hålla med reboot och andas. Mappar kommer bara att ge problem förr eller senare. Jag har slutat med mappar för foton. Det enda vettiga är en bra databas som du kan söka i - om det sedan är Iphoto eller LR är mer en smaksak men jag skulle aldrig gå tillbaka till att sortera foton i en mappstruktur.

Fotona ligger väl i en huvudmapp i alla fall? Hur många foton handlar det om? förklara hur du sorterar och hur du hittar. Det måste väl finnas sökkriterier för varje bild. Hur blir det när flera ska söka bilder i samma databas? Om någon annan skulle leta bland bilderna då måste denna veta vilka är sökkriterierna? hur vet man vilka det är?

Ursprungligen av lappen71:

Vad spelar det för roll vad dom kallas? Du namnger dom precis som du vill.

Det jag undrar är om man kan flytta och ändra i bildfilerna i dessa mappar även i finder?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-20 20:03
Ursprungligen av calinou:

Det jag undrar är om man kan flytta och ändra i bildfilerna i dessa mappar även i finder?

Du har redan fått den informationen att använder du iPhoto ska du INTE vara i Finder och rota eftersom då kommer iPhoto inte fatta vad du gjort och tappa bilderna.
Antingen använder du iPhoto fullt ut och sätter dig in i hur det fungerar eller så använder du ett annat program och laborera i Finder precis som du vill.

Ursprungligen av calinou:

Det jag undrar är om man kan flytta och ändra i bildfilerna i dessa mappar även i finder?

Varför vill du göra det? Vad är det du inte kan göra med hjälp av iPhoto?

Ursprungligen av calinou:

Fotona ligger väl i en huvudmapp i alla fall? Hur många foton handlar det om? förklara hur du sorterar och hur du hittar. Det måste väl finnas sökkriterier för varje bild. Hur blir det när flera ska söka bilder i samma databas? Om någon annan skulle leta bland bilderna då måste denna veta vilka är sökkriterierna? hur vet man vilka det är?

De sökkriterier som din databas erbjuder dig. Jag kan söka på

GPS data
Datum och tid för när fotot är taget
Vilken kamera som fotot är taget med
Vilket objektiv som är använt
Vilken bländare eller slutartid som är använd
Vilka personer som är med på fotot
Vilket betyg som jag gett foto
Taggar som jag har tilldelat bilderna
EXIF information

Det är inget problem. Programmen hjälper dig ofta med att visa vilka sökkriterier som finns. Det är betydligt enklare än att leta i en katalogstruktur. Det är klart att det finns någon form av dold katalogstruktur i botten men poängen är att den är dold så jag kan ignorera den.

I exemplet nedan så har jag letat fram alla bilder som är tagna med ett ISO värde på 800 eller högre. Det fixar du inte med en katalogstruktur

Sedan så kan du spara sökningar som "smarta projekt" så att du snabbt och enkelt kan återanvända din sökning när du vill.

Min databas är inte så stor - skulle tro att den ligger på 12.000-14.000 bilder men huvuddelen ligger i ett bibliotek på en lös hårddisk eftersom min SSD-disk på MBP:n är för liten för att rymma allt som jag skulle vilja:)

Senast redigerat 2014-02-20 21:07

Intressant att få ta del av era råd och erfarenhet. Jag har en del att fundera över på hur jag ska göra. Verkligen trevligt forum här med kompetenta människor som försöker hjälpa och svara på alla frågor. Tack

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-20 21:42
Ursprungligen av calinou:

Fotona ligger väl i en huvudmapp i alla fall? Hur många foton handlar det om? förklara hur du sorterar och hur du hittar. Det måste väl finnas sökkriterier för varje bild. Hur blir det när flera ska söka bilder i samma databas? Om någon annan skulle leta bland bilderna då måste denna veta vilka är sökkriterierna? hur vet man vilka det är?

Ja man kommer inte ifrån mappar/strukur på disken. Jag har satt LR till att importera i en filstruktur huvudmapp/år/månad/dag (Bilder/2014/02/20). Bilder från systemkamera, kompakt & iPrylar hamnar där. Men sen när de väl ligger där efter import så ligger de kvar där, jag går inte in där och tittar/öppnar/flyttar etc.
iPhoto sparar allt i en speciell fil - iPhoto-bibliotek. Bilder, justeringar och metadata i ett arkiv/fil.

Varken LR, Aperture eller iPhoto är konstruerade för flera samtidiga användare. Men du kanske syftar på om någon annan person ska sitta i ditt ställe? Har du då ett väl strukturerat system för katalogisering så är det bara för denne att sätta sig och söka (givet att hen kan grunderna i programmen).
Men klart, om man ska leta måste man veta vad man letar efter!
LR kan skapa nyckelordsträd så man enkelt kan bläddra sig fram:

Personer
-Familj
--Pelle
--Lisa
-Vänner
--Anton
--Magnus
Ursprungligen av calinou:

Intressant att få ta del av era råd och erfarenhet. Jag har en del att fundera över på hur jag ska göra. Verkligen trevligt forum här med kompetenta människor som försöker hjälpa och svara på alla frågor. Tack

Vore ännu bättre om du svarade på frågorna som ställs i tråden, du kommer få bättre hjälp då.

En bild kan bara sparas i en enda mapp. Men med databas-baserade program som Lightroom eller iPhoto så kan man själv tilldela en massa sökkriterier till en bild, t.ex. nyckelord och GPS-koordinater. Annat finns redan inbakad i bildfilen från början som t.ex. datum och tid, kamera, slutartid, bländare m.m. Allt detta blir sökbart i LR och iPhoto. DU kan skapa album eller samlingar manuellt eller via automatiska regler. Det skapas inga dublettbilder av detta, utan det blir bara pekare till originalbilderna. Du kan t.ex. skapa ett automatiskt album som innehåller alla bilder med 4 eller 5 stjärnor, och som är tagna i Frankrike, om du skulle vilja. Så fort en bild matchar denna regel så hamnar den automatiskt i det albumet. Och så vidare.

Ursprungligen av hummel:

Varför vill du göra det? Vad är det du inte kan göra med hjälp av iPhoto?

Ang. att jag inte svarar på frågorna är att ibland vet inte vad jag ska svara. Jag tror inte att jag vill lägga för mycket tid på att lära mig iPhoto pga passar inte mina önskemål vad gäller vissa saker. iPhoto är ingen avancerad bildredigerare och då är det bättre att bilderna överförs direkt till en sådan som är både bildredigerare /bildsorterare. Man kan t ex inte rotera flera bilder samtidigt i iPhoto och eftersom många av bilder är upp och ned när det kommer in i datorn så tar det för lång tid att justera detta för varje bild. iPhoto verkar vara intressant om man ska skapa en bok. Jag har bokat mig på en kurs i Photoshop element (har inte programmet) och hoppas kunna lära mig just detta med att tagga bilder och mer om bildredigering. Därför vill jag hellre inte lägga för mycket tid på att lära mig iPhoto.

Ursprungligen av calinou:

Ang. att jag inte svarar på frågorna är att ibland vet inte vad jag ska svara. Jag tror inte att jag vill lägga för mycket tid på att lära mig iPhoto pga passar inte mina önskemål vad gäller vissa saker. iPhoto är ingen avancerad bildredigerare och då är det bättre att bilderna överförs direkt till en sådan som är både bildredigerare /bildsorterare. Man kan t ex inte rotera flera bilder samtidigt i iPhoto och eftersom många av bilder är upp och ned när det kommer in i datorn så tar det för lång tid att justera detta för varje bild. iPhoto verkar vara intressant om man ska skapa en bok. Jag har bokat mig på en kurs i Photoshop element (har inte programmet) och hoppas kunna lära mig just detta med att tagga bilder och mer om bildredigering. Därför vill jag hellre inte lägga för mycket tid på att lära mig iPhoto.

Lite mysko att dina bilder inte importeras korrekt. Från vilken enhet sker det?
Det är inget problem att rotera en eller flera bilder samtidigt i iPhoto. Markera bilderna och högerklicka på någon av det markerade bilderna och välj rotera.
Du kan använda iPhoto som "bildsorterare" och sedan använda valfritt program för redigering om du önskar mer avancerade funktioner.

Ursprungligen av hummel:

Lite mysko att dina bilder inte importeras korrekt. Från vilken enhet sker det?
Det är inget problem att rotera en eller flera bilder samtidigt i iPhoto. Markera bilderna och högerklicka på någon av det markerade bilderna och välj rotera.
Du kan använda iPhoto som "bildsorterare" och sedan använda valfritt program för redigering om du önskar mer avancerade funktioner.

Jag importerar manuellt via kabel för min iPhone och iPad och då kommer man automatiskt i iTunes. Den frågar om jag vill importera i Dropbox och om jag svarar nej så importeras bilderna i iPhoto. Kan man ändra någonstans så att man kan välja att importera i en viss mapp i finder?
Ang. rotera: Jag menade att man inte kan utföra det i redigera-menyn. Jag tänkte inte på att man kunde höger-klicka……

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-02-21 10:31
Ursprungligen av calinou:

Jag importerar manuellt via kabel för min iPhone och iPad och då kommer man automatiskt i iTunes. Den frågar om jag vill importera i Dropbox och om jag svarar nej så importeras bilderna i iPhoto. Kan man ändra någonstans så att man kan välja att importera i en viss mapp i finder?
Ang. rotera: Jag menade att man inte kan utföra det i redigera-menyn. Jag tänkte inte på att man kunde höger-klicka……

Import av bilder sker inte med iTunes. Starta Bildinsamling så kan du importera till valfri mapp. Det är även i Bildinsamling man ställer in vilket program som skall sköta importeringen av bilder när man kopplar in en kamera/mobil/iPad.

Rotera flera bilder: markera bilderna, tryck ⌘R eller ⌥⌘R. Eller i Bilder-menyn.

Ursprungligen av reboot81:

Import av bilder sker inte med iTunes. Starta Bildinsamling så kan du importera till valfri mapp. Det är även i Bildinsamling man ställer in vilket program som skall sköta importeringen av bilder när man kopplar in en kamera/mobil/iPad.

Rotera flera bilder: markera bilderna, tryck ⌘R eller ⌥⌘R. Eller i Bilder-menyn.

Det var något nytt! Visste inte ens att jag hade "bildinsamling" också….. Det ska jag prova. Mao stänger man iPhoto och öppnar bildsamling / kopplar upp enheten /iPhone/iPad/kameran och då ska bilderna överföras där automatiskt i en bestämd mapp? Jag trodde att iTunes var som en plattform för alla enheter.
Optimalt skulle vara att Bildström och Bildinsamling skulle fungera ihop.
Tack för kommando-tipset för att rotera bilderna.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-21 12:41
Ursprungligen av calinou:

Det var något nytt! Visste inte ens att jag hade "bildinsamling" också….. Det ska jag prova. Mao stänger man iPhoto och öppnar bildsamling / kopplar upp enheten /iPhone/iPad/kameran och då ska bilderna överföras där automatiskt i en bestämd mapp? Jag trodde att iTunes var som en plattform för alla enheter.
Optimalt skulle vara att Bildström och Bildinsamling skulle fungera ihop.
Tack för kommando-tipset för att rotera bilderna.

Jag har redan skrivit att iTunes används inte för bildimport!!!

Bevaka tråden