Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro - Musikdator - Audiodisk i raid med 2xSSD

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja!

Har en Mac Pro 2010.
Idag kör jag med denna setup i hårddiskplatserna:

Disk 1 = OSX/system med en 1TB SSD
Disk 2 = Samplingar WD - 1TB HDD
Disk 3 = Audiodisk/Logicprojekt, WD 1TB HDD
Disk 4 = Bootcamp Windows 7, 500GB HDD (som ska skrotas, och denna plats blir ledig)

Burken börjar bli lite trött då diskarna har rullat i 3.5 år. Läser som bäst 80 MB/s
Bytte systemdisken via återskapa i diskverktyg till en Samsung SSD och direkt kom jag upp i 290 MB/s. Stor skillnad.

Funderar nu på att köpa två eller tre nya Samsung SSD på 1TB och skrämma upp systemet rejält.
Visst det blir dyrt, men det är oxå största flaskhalsen i maskinen som fö är rejält kraftig och snabb.

Min idé:
Disk 2 köra ljudsamplingar med en 1TB SSD
Sen raida Disk 3 & 4 med två st 1TB SSD's så det blir totalt 2 TB.
Min nuvarande audiodisk börjar bli tjock och behöver mer diskutrymme.

Så då funderar jag på att köra raid med två SSD's på plats 3 & 4.
Nu vet jag inte vilken konfiguration det blir? Men köra så att dom delar kapaciteten.

MAO, 1TB SSD i varje hårddiskplats, dvs totalt 4 stycken SSD

Vad tror ni? Är det korkat? Hur funkar Logic med raidade diskar?

Jag har dessutom precis beställ en 4TB HDD som jag ska montera under optiska där jag har en ledig plats där jag kör backup på allt viktigt!

Sen en fråga ang Timemachine. Jag vet att efter några uppdateringar så kan man nu köra flera diskar till TM.
MEN... går det i TM att specifikt välja var sin disk vad den ska spara? Klarar TM det?

Tacksam för hjälp!
Mvh// KWS

Mac Pro 5.1 (2010)
12-core - 2.93GHz
12 GB ram
OSX 10.9.1 Mavericks

  • Medlem
  • norrland
  • 2014-02-20 04:59
Ursprungligen av KillwithSkill:

Tja!

Har en Mac Pro 2010.
Idag kör jag med denna setup i hårddiskplatserna:

Disk 1 = OSX/system med en 1TB SSD
Disk 2 = Samplingar WD - 1TB HDD
Disk 3 = Audiodisk/Logicprojekt, WD 1TB HDD
Disk 4 = Bootcamp Windows 7, 500GB HDD (som ska skrotas, och denna plats blir ledig)

Burken börjar bli lite trött då diskarna har rullat i 3.5 år. Läser som bäst 80 MB/s
Bytte systemdisken via återskapa i diskverktyg till en Samsung SSD och direkt kom jag upp i 290 MB/s. Stor skillnad.

Funderar nu på att köpa två eller tre nya Samsung SSD på 1TB och skrämma upp systemet rejält.
Visst det blir dyrt, men det är oxå största flaskhalsen i maskinen som fö är rejält kraftig och snabb.

Min idé:
Disk 2 köra ljudsamplingar med en 1TB SSD
Sen raida Disk 3 & 4 med två st 1TB SSD's så det blir totalt 2 TB.
Min nuvarande audiodisk börjar bli tjock och behöver mer diskutrymme.

Så då funderar jag på att köra raid med två SSD's på plats 3 & 4.
Nu vet jag inte vilken konfiguration det blir? Men köra så att dom delar kapaciteten.

MAO, 1TB SSD i varje hårddiskplats, dvs totalt 4 stycken SSD

Vad tror ni? Är det korkat? Hur funkar Logic med raidade diskar?

Jag har dessutom precis beställ en 4TB HDD som jag ska montera under optiska där jag har en ledig plats där jag kör backup på allt viktigt!

Sen en fråga ang Timemachine. Jag vet att efter några uppdateringar så kan man nu köra flera diskar till TM.
MEN... går det i TM att specifikt välja var sin disk vad den ska spara? Klarar TM det?

Tacksam för hjälp!
Mvh// KWS

Mac Pro 5.1 (2010)
12-core - 2.93GHz
12 GB ram
OSX 10.9.1 Mavericks

ska du bygga en raid med 4 diskar och få ut halva lagringsmängden med prestanda blir det raid 1+0
(http://eshop.macsales.com/shop/hard-drives/sa...)
tänk dock på att det inte är rekommenderat att blanda diskar av olika fabrikat, storlekar eller typ, likadana nya diskar i dom befintliga hdd-platserna är nog det smidigaste.

om din nuvarande systemdisk är sata3 så använder du bara drygt hälften av läshastigheten då 2010 bara har sata2, isåfall finns det rätt billiga pci-e sata3-kort med antingen direkt montering av ssdn eller med extra portar.
allting fungerar precis som "vanligt", bara det att dina 4 diskar blir 1 enhet.
korkat beror helt på om du verkligen har användning för hastigheten, 4st vanliga mekaniska diskar i raid0 ger rätt bra hastighet hur som helst och kostar en hel del mindre (varför ha säkerhet i raiden om du ändå backar upp till en till mekanisk disk?)
med timemachine kan du utesluta mappar och diskar från att sparas, så det blir väl lite tvärt om, du får välja vad du inte vill ha med i backupen.

mer ram känns inte som en så jäkla dum idé det heller.
min 2010 med 12-core 2.8Ghz och 48GB ram ligger och gottar i sig runt 13GB i skrivbordsmiljö med några tabbar i firefox, nått terminalfönster, itunes och sakerna som flyter på i bakgrunden.

Senast redigerat 2014-02-20 05:15
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-02-21 11:01
Ursprungligen av KillwithSkill:

Sen en fråga ang Timemachine. Jag vet att efter några uppdateringar så kan man nu köra flera diskar till TM.
MEN... går det i TM att specifikt välja var sin disk vad den ska spara? Klarar TM det?

Nej, du kan inte ha olika backup-sets i TM, om det inte finns något tredjepartsprogram som kan lösa det. Bara olika diskar med samma backup-set.

1
Bevaka tråden