iMac vs PM 4

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var inne på Macotekets butik idag och var fast besluten att köpa iMac Globe 15" för 12448:-. Skulle precis säga att "jag tar den" när jag såg PM 4 1.25 Ghz för en tusing mer. Gick därifår utan dator med hjärtat sägandes iMac och hjärnan skrikandes PM 4 1.25 Ghz. Vad tycker ni?...:confused:

• Medlem
  • 2003-10-04 17:07

Har du en juste skärm redan så är det ju inte så mycket att prata om, annars får du ju räkna till kostnaden för skärm.
Sen beror det ju lite på om du är ute efter en riktigt snygg dator eller en halvsnygg
Hur stort behov har du för att uppgradera datorn i framtiden? Byta grafikkort, sätta i ny hårddisk och så vidare.

/majk

Har en skärm redan, vad jag tänkte på var ju just möjligheten att uppgradera samt att PM har ett vassare grafikkort från start.

Det beror också på hur viktig ljudnivån på datorn är för dig. I hemmamiljö är iMacen ett par resor tystare och ljudet är dessutom av en helt annan karaktär som är betydligt mindre påträngande. Detta trots att modellerna av PowerMac G4 som säljs nu är betydligt tystare än första revisionen.

Det var ju en iMac du var där för att köpa så jag råder dig att köpa en sån. Jag har en iMac 17" 1Ghz och är grymt nöjd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det beror också på hur viktig ljudnivån på datorn är för dig. I hemmamiljö är iMacen ett par resor tystare och ljudet är dessutom av en helt annan karaktär som är betydligt mindre påträngande. Detta trots att modellerna av PowerMac G4 som säljs nu är betydligt tystare än första revisionen.

Det var ju en iMac du var där för att köpa så jag råder dig att köpa en sån. Jag har en iMac 17" 1Ghz och är grymt nöjd.

Rickard A , har du modellen med MX 4 32 Mb - grafikkortet?..känns som om att det kortet är i klenaste laget??

Citat:

Skrevs ursprungligen av MacNörd
Rickard A , har du modellen med MX 4 32 Mb - grafikkortet?..känns som om att det kortet är i klenaste laget??

Jag har 64 Mb GF4MX. Men för mig är spel rätt ointressant. Det här med ljudnivån var betydligt väsäntligare för mig. Den klarar dock spel rätt bra. Medal Of Honor i 1024*768 med en del effekter på är inget större problem. Tror inte 32 el 64mb gör såååå stor skillnad.

Men visst, GF4MX 32 el 64 Mb är ju inget superkort direkt till spel om man ser lite framåt. Till allt annat räcker det mer än väl.

Ok...datorn är inte tänkt att användas till spel , ungarna har en pc till det. Macen skall pappa ha alldeles själv till att leka med digifoton , musikfiler , och ok då en omgång civ 3 ibland:D
Tror att det får bli den...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-04 23:07

Powermacen såklart!

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-05 00:50

Jag röstar också på Power Mac:en. Den är ju bättre på alla punkter.

Den har snabbare systembuss, är enkel att uppgradera och du kan byta skärmen när du vill.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag röstar också på Power Mac:en. Den är ju bättre på alla punkter.

Den har snabbare systembuss, är enkel att uppgradera och du kan byta skärmen när du vill.

Bättre kanske den är men den låter f-n så mycket mer. På jobbet kanske det inte har nån betydelse där (o)ljudet ändå drunkar i det allmänna sorlet men hemma tycker jag det är otroligt viktigt med en tyst dator. Jag har ägt en PowerMac G4 av samma modell (dock lite långsammare processor) och den lät för mycket för vår 2:a så den blev ersatt av en iMac. Ett val jag knappast ångrat. Tvärtom så duger den mer än väl till allt jag vill göra på den. Det som är viktigt är mycket ram-minne men det gäller ju alla datorer idag.

Det här med att uppgradera datorn kanske känns viktigt vid köpet men många som har en uppgraderingsbar dator sätter inte i nåt nytt. De flesta jag känner har enbart pulat i mer minne och satt i en extra hårddisk som när det gäller det senare går att lösa rätt billigt med externa alternativ. När det som sitter i är omodernt kostar det inte så mycket mer att köpa en ny dator. Det enda datorn kan bli omodern till snabbt är spel men det skulle ju inte datorn användas till så det ser jag inte som ett problem.

Och sen är det samma systembus på både iMacen och Powermacen. 167mhz.

Men visst är PowerMacen ändå snabbare pga av snabbare processor bl a. Jag tycker dock inte man ska stirra sig blind på siffror- det finns annat som gör en dator bra.

iMacen har också en väldigt hög "whao"faktor när folk ser den för första gången som är obetalbar. Det har inte PowerMacen...

Min röst går till iMacen.

Macnörd: Du måste berätta sen vad det blev!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-05 10:33

Ja, Power Mac G4 låter ungefär som en testbildston tycker jag. Fruktansvärt irriterande! Ett konstant tjut. Men det kanske var ett måndagsexemplar jag testade.

Det är också santa att iMac är väldigt trevlig. Det är verkligen roligt att använda den och den är jättesnygg. Alla som ser den tycker den är asgrym. PM G4 känns också lite häftig om man har en Apple-skärm till, men inte allts på samma sätt som iMac.

Så jag röstar på iMac.

• Oregistrerad
  • 2003-10-05 10:41

iMacen är snyggare och tystare. Men PowerMacen blir billigare i längden, uppgraderings möjligheterna gör den på sikt till ett smartare köp. Har du däremot "gott" om pengar och tycker om tysta och snygga prylar, så väljer du en iMac.

Nja , gott om pengar har jag inte. Har så jag tänkte casha iMac:en i Lördags men blev tveksam. Har redan en Pc som sagt , och den används ju till ungarnas spelande och sånt. Den nya burken är tänkt att stå i sovrummet för att som jag sa , trycka in hela min vinylsamling och konvertera till cd;s och fylla en iPod. Hantera bilder från digitalkameran och framför allt surfa och allt annat nödvändigt. Därför känns det som om iMac:en räcker gott och väl. Samtidigt så finns ju känslan av att den om ett år är "out of date" ( specifikiationsmässigt alltså ) men va f-n , det spelar ju ingen roll eftersom jag inte skall ha den till Quake3 mm. Anders A , jag lovar att återkomma nästa vecka och gerätta vad det blev. Tanken på att ha globen i sovrummet är ju ganska tilltalande:D

• Oregistrerad
  • 2003-10-05 11:56

I sovrummet skulle du kunna använda iMac som stämningsskapande lampa.

1
Bevaka tråden