Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari kan inte hitta servern - Ständigt felmeddelande

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredrikwa:

Byter jag till Chrome funkar bägge. Så är det med många sidor, och enbart i safari och mail på mac och iphone.

Precis, byter jag från Safari till Chrome fungerar sidorna. Det är det jag inte förstår. På min iPhone har jag inte lagt in någon annan webbläsare så jag vet inte om problemen är detsamma, men det känns ju så. Vad det nu än är.

Ursprungligen av uppnerupp:

Ändrat till Google DNS för några timmar sedan och hittills kunnat surfa helt problemfritt. Hoppas detta har löst problemet. Kunnat surfa på alla sidor jag brukar (få problem på) samt att alla bilder på sidorna laddas nu, vilket de ej gjort 50% av gångerna jag kunnat komma åt sidorna tidigare.

Kan meddela att allt fortfarande fungerar prima efter byte av DNS. Bytte även på iPad nyss och nu fungerar den med, vilket den inte gjorde precis innan jag bytte. Så hoppas hoppas det håller i sig.

Fler som prövat 8.8.8.8 och 8.8.4.4?

Ps.. För mig fungerade det självklart INTE att byta till Chrome...

Ursprungligen av koffas:

Hej,
ända sedan jag köpte min första Mac för snart tre år sedan har jag kört Google Chrome, men bestämde mig för att steg för steg flytta helt till Safari. Men tyvärr har det inte varit helt smärtfritt. En sak som dyker upp gång efter annan och jag kan inte förstå varför. Jag besöker olika hemsidor, det är allt från att jag klickar på länkar, googlar till att jag går direkt in på hemsidan via URL:en.

Det som händer är att jag får upp felmeddelandet, skickar med en screenshot. Som sagt så är det väldigt oregelbundet och till olika hemsidor. Är det fler med samma problem, är det något känt problem hos Safari? För som det är just nu är det inte långt borta att jag flyttar tillbaka till Google Chrome.

Jag kör:
Safari 7.0.1
Mac OS X 10.9.1
Processor 2.4 GHZ intel Core i5
8 GB 1333 MHz DDR3
Late 2011
13"

Det kanske funkar att stänga av precaching i Safari?
I Terminalen:

defaults write com.apple.safari WebKitDNSPrefetchingEnabled -boolean false

Läs mer hos Apple: Safari 5.0.1 or later: Slow or partial webpage loading, or webpage cannot be found

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-19 16:56

Två datorer och ett flertal iOS-enheter :/

Ursprungligen av suddgummi:

Det kanske funkar att stänga av precaching i Safari?
I Terminalen:

defaults write com.apple.safari WebKitDNSPrefetchingEnabled -boolean false

Läs mer hos Apple: Safari 5.0.1 or later: Slow or partial webpage loading, or webpage cannot be found

Spontant blev safari bra mycket snabbare, men återkommer om problemen kommer tillbaka.

  • Medlem
  • 2014-02-19 19:45

På Macworlds forum finns följande citerade uttalande från Telia:
"Vi har uppmärksammat felet och det verkar vara ett DNS-fel hos oss. Våra tekniker arbetar med att lösa problemet men just nu har jag tyvärr ingen klartid."

Se: http://forum.macworld.se/topic/164953-safari/...

Ursprungligen av kladda:

Två datorer och ett flertal iOS-enheter :/

Skulle svara att det är samma här.
Men det gick inte för Safari kunde inte hitta sidan, så jag använder chrome istället och allt funkar bra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-02-19 22:52

Det är underligt, det här. För jag har en MBA Mid 2011 med 10.9.1, iPhone 5S 7.0.4, iPad 2 7.0.4 och en iPad Mini 7.0.4. Allt kört på en AE 3:e gen och Sollentuna Stadsnät med Bredband2 som ISP. Har inte upplevt något av de problem som beskrivs tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-19 23:03
Ursprungligen av Fredrikwa:

Skulle svara att det är samma här.
Men det gick inte för Safari kunde inte hitta sidan, så jag använder chrome istället och allt funkar bra.

Har du Telia?

Ursprungligen av koffas:

Hej,
ända sedan jag köpte min första Mac för snart tre år sedan har jag kört Google Chrome, men bestämde mig för att steg för steg flytta helt till Safari. Men tyvärr har det inte varit helt smärtfritt. En sak som dyker upp gång efter annan och jag kan inte förstå varför. Jag besöker olika hemsidor, det är allt från att jag klickar på länkar, googlar till att jag går direkt in på hemsidan via URL:en.

Det som händer är att jag får upp felmeddelandet, skickar med en screenshot. Som sagt så är det väldigt oregelbundet och till olika hemsidor. Är det fler med samma problem, är det något känt problem hos Safari? För som det är just nu är det inte långt borta att jag flyttar tillbaka till Google Chrome.

Jag kör:
Safari 7.0.1
Mac OS X 10.9.1
Processor 2.4 GHZ intel Core i5
8 GB 1333 MHz DDR3
Late 2011
13"

Exakt samma problem här. Börjat för någon vecka sedan. Telia.

Jag tycker det har blivit bättre sen jag skrev in kommandot i terminalen men tyvärr får jag även nu upp felmeddelandet då och då.

Är Telia gemensam nämnare månntro?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-20 22:01
Ursprungligen av pmarriott:

Är Telia gemensam nämnare månntro?

Måste det va! Skönt att dom är medvetna om det och att dom kikar på det

Ursprungligen av koffas:

Jag tycker det har blivit bättre sen jag skrev in kommandot i terminalen men tyvärr får jag även nu upp felmeddelandet då och då.

Och för mig har allt fungerat 100% felfritt sedan jag bytte dns.

Mac, ipad, telia fiber.

Ursprungligen av uppnerupp:

Och för mig har allt fungerat 100% felfritt sedan jag bytte dns.

Mac, ipad, telia fiber.

Oj vad kul, vilken DNS bytte du till?

Ursprungligen av koffas:

Oj vad kul, vilken DNS bytte du till?

Testat googles? 8.8.8.8

Är namebench något ni rekommenderar för att få den bästa DNS-servern?

Ursprungligen av koffas:

Är namebench något ni rekommenderar för att få den bästa DNS-servern?

Testa den.

Ursprungligen av koffas:

Oj vad kul, vilken DNS bytte du till?

Att kunna surfa problemfritt är alltid kul

Dessa använder jag:

8.8.8.8
8.8.4.4

http://www.howtogeek.com/howto/38793/how-to-s...

Spontant så känns namebench seriöst och ger ett bra urval. Men tvivlar på att det jag får fram är mycket bättre än googles egna men i alla fall bättre än min vanliga DNS-server

EDIT: Ska man välja sin primära webbläsare på Query data source?

EDIT2: Den visar olika varje gång så jag vet inte hur trovärdig den är.

Senast redigerat 2014-02-22 16:46

Woho, inget safari kan inte hitta servern än så länge, hoppas det varar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-03-10 15:11

Har fiber från Telia, upplever samma problem fast enbart på min iPad. Har bytt till Googles DNS-servrar och det blev marginellt bättre, men alltför ofta är det samma problem.

Några andra konkreta tips?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-03-27 14:11

Jag har fortsatta problem med min iPad 2 (Wifi) och detta. Har testat både Googles och OpenDNS:s servrar men ändå händer det alltför ofta att Safari bara står och tuggar och sen får jag meddelande om att den antingen inte är ansluten till internet eller att servern inte svarar. Testade att byta kanal på min Time Capsule och även lägga in de föreslagna DNS:en direkt där, men samma problem. Och bara på min iPad.

Någon som varit i kontakt med Telia och fått rätsida på det?

Bevaka tråden