Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Induktionshällen fungerar bara med Samsungs mobiler"

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det dags att köpa en induktionshäll? Då kan det vara smart att fråga säljaren om den fungerar tillsammans med Iphone. Enligt en tillverkare fungerar deras spisar bara tillsammans med Samsungs telefoner.

Läs hela artikeln här

Det är ganska skrattretande. Man kan inte bara skylla på frekvenser, man måste också skärma av en produkt så att den går att använda tillsammans med andra föremål som kan förväntas befinna sig i närheten. Känns som ett solklart fall av att man inte klarar EMC-kraven.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är ganska skrattretande. Man kan inte bara skylla på frekvenser, man måste också skärma av en produkt så att den går att använda tillsammans med andra föremål som kan förväntas befinna sig i närheten. Känns som ett solklart fall av att man inte klarar EMC-kraven.

Att man tar med sig mobilen till köket känns ju inte helt ovanligt nej

Det som jag inte fattar är vilken frekvens de menar? Alla telefoner som kör på samma nätverk använder sig av samma frekvens...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-06 16:18

OM spisen stör mobilsamtal så är det bara trams att det är märkesrelaterat. Förresten har ju Gorenje tidigare varit applevänligt
http://www.99mac.se/forum/t/250643-det-digita...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det som jag inte fattar är vilken frekvens de menar? Alla telefoner som kör på samma nätverk använder sig av samma frekvens...

Jag hoppas att Gorenje tar tag i det här snart och kommer med ett uttalande så vi får klarhet, verkar inte så vettigt det där uttalandet från den tekniska supporten.

När min armbandsklocka plötsligt gick 10 min senare än korrekt tid, gick jag till min urmakare. Han kontrollerade batteriet, vilket var ok, så frågande han om jag hade induktionshäll (han nämnde att de ofta påverkar klockorna när man lagar mat med dem). Jag hade bara vanlig häll inte induktionshäll, så det påverkade inte klockan. Nu visade det sig att det var ett annat fel som gick på garantiärende.

MEN induktionshäll KAN även påverka klockor och inte bara mobiltelefoner!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-06 16:38

Men om det nu är så att en iPhone inte fungerar i närheten av en Gorenje ugn så är det ju en förklaring till varför de gett ut appen iChef. Så att iPhone-ägare kan använda deras ugnar virtuellt!

Citat:

iChef is a simple app, that allows users to experience the new UI of the new line of Gorenje ovens, that will arrive in the summer of 2011. The apps main purpose is to allow everyone (salesmen, media, you and me,..) to explore the new UI that will be a first in the industry of white goods, without having to have the actual oven in front of them.

Gissar att det slutar med att dom får dra tillbaka alla sålda spisar om dom inte klarar kraven för utstrålad EMC. Kan bli dyrt för tillverkaren.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-02-06 18:23

Vet väl alla Apple inte har induktiv laddning… än så länge!

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-06 20:29

?Det ska bli intressant att följa utvecklingen av den strålande spisen. Generellt borde spisen inte uppfylla CE-kraven och därmed beläggas med försäljningsförbud, pinsam och kostsam negativ annonsering i flertalet stora tidningar i Europa samt böter som grädde på moset. Telefonen däremot är klassad kommunikationsutrustning och har då en särställning inom EMC-kraven och tillåts att störa annan utrustning i en betydande större omfattning än övrig elektrisk utrustning som CE-märks. Hade förhållandet varit omvänt att telefonen stört spisen så hade telefontillverkaren med största sannolikhet friats helt, om produkten uppfyllt bla sina lägre ställda emissionskrav.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-02-06 21:08

Det kan väl knappast vara lyckat att avskärma en induktionshäll, den lever ju på att skapa magnetfält, inte
mycket funktion kvar om den avskärmas misstänker jag.

Dock kanske man kan filtrera bort vissa frekvenser eller övertoner, länge sedan jag läste sånt här.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-02-07 00:15

Jag har en Gorenje induktions hell.
Och den låter rätt mycket till och från, lite beroende på vad man har på spisen.
Och när man går i närheten med mobilen så brusar det SJUKT mycket. Och då menar jag inte att jag står precis vid spisen för att detta ska hända, utan det räcker med att jag står 2m ifrån för att det ska vara omöjligt att höra vad som sägs på andra sidan linjen. Så när jag får samtal så får jag gå ut ur köket.

Jag har dock alltid trott att det berott på att det här ljudet som hällen kan ge ifrån sig ibland, med vissa kokkärl framförallt, på något sätt förstärkts genom micken på mobilen och att det är därför det låtit så mycket.
Har även trott att det kan berott på att det vibrerat smått och det är det som låter, men jag provade hålla min kastrull 1cm ovanför plattan så den fortfarande fick kontakt att värma, men inte stod mot plattan, och ljudet kom ändå.

Så frågan är ju om detta är "säkert", och om det kan förstöra elektronik som man använder i köket.

Jag har tex 9/10ggr på min ipad i köket och har på något tvserie avsnitt eller liknande när jag lagar mat, har ställt iPaden på köksfläkten ofta. Frågan är ju om detta kan vara farligt för den.

Har verkligen inte tänkt i banorna att det är magnetfälten som gjort ljuden, har tagit för givet att magnetfälten varit lokaliserade till en väldigt liten yta precis vid plattorna....

Detta har för övrigt pågått sen jag köpte lägenheten för 3 år sen.
Men som sagt så är det värre med vissa kokkärl framförallt, än att andra. Så har inte tänkt på att det kan vara något "fel" på hällen.

Är ju tur för alla Samsung ägare att deras mobiler duger till något iallafall.
"Samsung, när spisprat är viktigare än allt annat"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-07 08:36

Det här är ju sjukt viktigt. Står i begrepp att köpa en induktionshäll, men om man har sådana här problem kanske jag ska köpa det jag egentligen vill ha istället... en gasspis.

Är det fler som har problem med sina telefoner och induktionshällar? Ange gärna märke på både telefon och häll.

Ursprungligen av mattiL:

Det kan väl knappast vara lyckat att avskärma en induktionshäll, den lever ju på att skapa magnetfält, inte
mycket funktion kvar om den avskärmas misstänker jag.

Dock kanske man kan filtrera bort vissa frekvenser eller övertoner, länge sedan jag läste sånt här.

Man bör ju skärma av den så att det förekommer induktans där så är lämpligt, typ där man ämnar parkera en kastrull. Jag säger inte att man måste kunna ringa med telefonen parkerad på spisplattan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 09:19
Ursprungligen av andas:

Det här är ju sjukt viktigt. Står i begrepp att köpa en induktionshäll, men om man har sådana här problem kanske jag ska köpa det jag egentligen vill ha istället... en gasspis.

Är det fler som har problem med sina telefoner och induktionshällar? Ange gärna märke på både telefon och häll.

IKEA´s hällar är det inga problem med.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2014-02-07 09:20
Ursprungligen av andas:

Det här är ju sjukt viktigt. Står i begrepp att köpa en induktionshäll, men om man har sådana här problem kanske jag ska köpa det jag egentligen vill ha istället... en gasspis.

Är det fler som har problem med sina telefoner och induktionshällar? Ange gärna märke på både telefon och häll.

Har inga problem hos andras induktionshällar. Så det är nog isolerat till detta märke ändå.
Gasol är smidigt att laga mat på, men med tanke på att du har så bra och snabb värme ändring på induktion också, så känns det som en onödig utgift med tanke på att gasolen ändå kostar rätt mycket och vi inte ha något "gasol nät" i Sverige. Så blir ju ett himla bytande av tuber.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-02-07 09:45
Ursprungligen av andas:

Det här är ju sjukt viktigt. Står i begrepp att köpa en induktionshäll, men om man har sådana här problem kanske jag ska köpa det jag egentligen vill ha istället... en gasspis.

Är det fler som har problem med sina telefoner och induktionshällar? Ange gärna märke på både telefon och häll.

Kolla upp vad du köper när du skaffar gasspis, även välkända märken producerar skräp. Ett mobilt gaskök vi har är långt bättre än det skräp som produceras idag för fasta installationer.

Blandannat se till att vreden fungerar som de ska, ibland är det mest bara on/off och inte så värst ställbara. Se till att också kolla att tändsystemet fungerar klanderfritt. När de strular kan det bli ganska mycket gas på hällen innan det tänder. Är man pyroman till läggningen eller gillar lukten av bränt arm hår kan det ju vara kul.

Problemet är väl att flaska har högre tryck än fasta gas installationer (USA, GB etc), och även om det går att ställa in spisen för bruk med flaska så fungerar det inte riktigt och gasen får inte rätt blanding för att antändas väl. Så se till att du får en demonstration av produkten.

Ursprungligen av lappen71:

IKEA´s hällar är det inga problem med.

Kanske inte den senaste generationen. Jag har den förra generationen och om jag pratar i mobilen och samtidigt rör i grytorna så hör jag oftast den jag pratar med bra, men inte tvärtom. Det blir bara oljud för den jag pratar med. Lite irriterande. Om jag går ifrån spisen en meter så försvinner störningarna.

Ska testa om det gäller alla "plattorna". Kanske bara gäller de två som kan reglera storleken på magnetfälten automatiskt beroende på kastrullernas storlek? Eller kan olika kokkärl ge olika magnetfält? Kastrullen blir ju en del i spolen så att säga...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-02-07 11:02

Har en Siemens och det har inte varit några problem.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-02-07 11:12

Gas är helt klart föredra och helst vill man ju ha en AGA-spis!

Börjar på 70 kkr för en "vanlig" 60 bred, de "riktiga" sk varma modellerna mer än dubbelt upp och inget för svaga bjälklag:
http://agaliving.se

  • Medlem
  • ?
  • 2014-02-07 11:52

?Spisarnas Mac Pro! En AGA-spis ger i alla fall ifrån sig en riktigt go värmestrålning i motsats till induktionsstrålningen. Försiktighetsprincipen borde råda i större omfattning vid val av ny teknik. Det klagas på att telefonen inte fungerar med den nya spisen, men hur många tänker på hur den enda hälsan man har klarar sig i längden i dessa magnetfält som nu även ska finnas i köket? Det uppstår en mängd nyheter i gränssnittet spis/kokkärl där all köksutrustning som inte innehåller magnetiskt material plötsligt blir obrukbar och måste ersättas. Det kräver en större list om man vill bränna sig på spisen, uppvärmningstiden och energin minskar etc. Vi användare tror oss veta och vill gärna ha något nytt. Våra forskare på området är inte överrens utan resultaten skiftar diplomatiskt mellan de senaste slutsatserna. Jag älskar ny teknik men har medvetet valt bort induktionsspis i köket och elektrisk värmefilt i sängen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-07 13:10
Ursprungligen av jas:

Gas är helt klart föredra och helst vill man ju ha en AGA-spis!

Börjar på 70 kkr för en "vanlig" 60 bred, de "riktiga" sk varma modellerna mer än dubbelt upp och inget för svaga bjälklag:
http://agaliving.se

Man kanske ska strunta i ny bil och köpa ny spis istället

Har alltid trott att induktion är det jag vill ha när jag skaffar egen lya. Har nog ändrat mig nu... Men som tur är kan jag nog bo kvar med min gasspis (och resten av familjen, tyvärr...) 2 år till. Och dessutom så är det med gasledningar i huset! Inga tuber här inte.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 15:58

Löjligt i-lands problem. Står jag och lagar mat vill jag inte ens prata i telefon utan då får dom ringa upp igen.

Ursprungligen av lappen71:

Löjligt i-lands problem. Står jag och lagar mat vill jag inte ens prata i telefon utan då får dom ringa upp igen.

Jag har en hoper kunder som på något sätt lyckas ringa mig precis när jag står vid spisen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-07 16:18
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har en hoper kunder som på något sätt lyckas ringa mig precis när jag står vid spisen.

Är du kock?

Ursprungligen av lappen71:

Är du kock?

Haha, nej. Men jag är en jäkel på att göra pekinganka.

Om man stör ut någon annan elektronisk utrustning med en spis så är man en klant. Antecknar att inte köpa Gorenje whatever till hemmet eller några projekt överhuvudtaget. Hej då Gorenje!

1
Bevaka tråden