Förbindelse mellan 2 fibernät/hemnätverk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag letar efter en bra instruktion hur man skall göra om man skall komma åt ett privat nätverk från ett annat externt nätverk (hemma). Sitter med en fiberlina (Telia) och skall koppla in mig på det närverk jag har i sommarstugan där jag också har en fiber (Telia). Sitter med en Airport extrem hemma och har en AP express i sommarstugan.
Har inte en susning hur jag gör med detta så jag letar information på olika sätt. Alla tips tas tacksamt emot.
PS - nya prylar, inköpta sent 2013.

Ursprungligen av lars-roland:

Hej. Jag letar efter en bra instruktion hur man skall göra om man skall komma åt ett privat nätverk från ett annat externt nätverk (hemma). Sitter med en fiberlina (Telia) och skall koppla in mig på det närverk jag har i sommarstugan där jag också har en fiber (Telia). Sitter med en Airport extrem hemma och har en AP express i sommarstugan.
Har inte en susning hur jag gör med detta så jag letar information på olika sätt. Alla tips tas tacksamt emot.
PS - nya prylar, inköpta sent 2013.

Titta på VPN. Den löser din uppgift att komma åt nätverket. Det är site-to-site VPN nätverk som är intressant. Enda nackdelen med site-to-site nätverk är att man måste ha stöd i båda nätverken, t.ex. att site-to-site stödet finns i routern eller på en server.
Båda nätverken fungerar då som ett stort nätverk. Se dock till att båda dessa zoner har olika subnät, t.ex. 192.168.0.x (hemma nätverket) och 192.168.1.x (stuga nätverket). Vissa saker som t.ex. bonjour kanske inte fungerar, men i övrigt skall allt funka fint.

PS. kör man router site-to-site VPN router kan det vara en god idé att programmera routerna att starta om sig själva varje natt, t.ex. kl. 02.00. Då minskar man risken att man måste åka dit och bota om routern. Detta gäller i för sig även om man inte kör site-to-site VPN. Alla routrar har en benägenhet att förr eller senare hänga sig…

Du behöver en VPN server i sommarstugan/hemma.

Ingen av Apples routrar har stöd för det vad jag vet (kan ha fel).
Så då behöver du något annat som agerar VPN servers, eller byter ut routrarna mot något som har stöd för det.

Det går i för sig att bara ha enkel VPN, dvs icke site-to-site. Då behöver du bara ha en VPN server på ett ställe. Nackdelen är att du måste hela tiden koppla dig upp på VPN, vilket du inte behöver med site-to-site, då de ständigt är uppe, vilket innebär att man han ha t.ex. huvud backup server hemma och extra backup server i stuga.

Senast redigerat 2014-02-03 16:53
Ursprungligen av The Real Viking:

Titta på VPN. Den löser din uppgift att komma åt nätverket. Det är site-to-site VPN nätverk som är intressant. Enda nackdelen med site-to-site nätverk är att man måste ha stöd i båda nätverken, t.ex. att site-to-site stödet finns i routern eller på en server.
Båda nätverken fungerar då som ett stort nätverk. Se dock till att båda dessa zoner har olika subnät, t.ex. 192.168.0.x (hemma nätverket) och 192.168.1.x (stuga nätverket). Vissa saker som t.ex. bonjour kanske inte fungerar, men i övrigt skall allt funka fint.

PS. kör man router site-to-site VPN router kan det vara en god idé att programmera routerna att starta om sig själva varje natt, t.ex. kl. 02.00. Då minskar man risken att man måste åka dit och bota om routern. Detta gäller i för sig även om man inte kör site-to-site VPN. Alla routrar har en benägenhet att förr eller senare hänga sig…

Vet du var man hittar mer info om detta med site-to-site VPN, kan nog vara en möjlighet. Fungerar nog inte med AP utan jag måste väl investera i nya prylar?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2014-02-05 14:44

Site-to site VPN är givetvis det bästa, minst för användarna att tänka på "It just works", kostar några kronor mer men är som tidigare sagts alltid aktiv mellan orterna.
Jag skulle rekommendera dig att titta på Zyxels USG20 brandvägg alternativt 20W som även har inbyggt WiFi. Mycket prisvärda med mycket funktionalitet/krona.
Du skulle kunna använda dina befintliga prylar för att köra det trådlösa via dem, en fråga om tycke och smak och ekonomi såklart

Ursprungligen av lars-roland:

Vet du var man hittar mer info om detta med site-to-site VPN, kan nog vara en möjlighet. Fungerar nog inte med AP utan jag måste väl investera i nya prylar?

Flera av Linksys och Cisco routers har site-to-site VPN. Man köper t.ex. två Linksys routers och placerar dem på varsitt ställe (en i hemmet och en i stugan. OBS! Det är säkrast att ha samma märke och modell i varje nät. (Eller Henkris förslag. Xyxel)

Dina AP prylar har du kvar. Du använder dem som rena Access punkter (dvs. sätter dem i bryggläge) och inte använda WAN porten. Då kan man använda trådlösa prylar i nätverket och också komma åt data som ligger i det andra nätverket.

En enkel skiss som exempel nedan:

<server/NAS> -- <Airport Extreme> -- <Cisco router> -- site-to-site VPN -- <Cisco router> -- <Airport Extreme> -- <server/NAS>

NAS i stugan kan fungera som backup för NASen i hemmet. NAS kan även användas som TimeMachine.

Tänk på att VPN gillar fast IP!!! Om du inte har fast IP kan du använda dig av dynamic DNS (DDNS) t.ex. dyndns eller dnslookup.me

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-02-05 22:58
Ursprungligen av The Real Viking:

och inte använda WAN porten.

WAN-porten blir en LAN-port när man bryggar en AP-router

Ursprungligen av illerG:

WAN-porten blir en LAN-port när man bryggar en AP-router

Givetvis har du rätt, illerG. Jag var lite tankspridd efter lång resa idag…

1
Bevaka tråden