Flera iPad Air 128 GB 4G annonser på Blocket i Göteborg

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-02-02 21:39

Har noterat att under de senaste dagarna har det kommit ut flera liknande annonser på iPad Air 128 GB 4G på Blocket i Göteborg.

Alla iPadarna är oöppnade. Det sägs att det finns kvitto. Priserna ligger på 6500. Alla har "BVSA" i annonstexten.

Kanske det plötsligt finns en rad människor i Göteborg som vill sälja sina helt nya toppmodeller av den senaste modellen av iPad till fyndpris. Det kan dock vara läge att vara aktsam.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-03 09:25

Även om det är legitimt så skulle jag då inte köpt en "ny" pryl för 6500 privat för att spara 900 kr. Garanti behöver inte gälla när varan är vidaresåld och det står inte var de är köpta så det är inte säkert att det är ett svenskt köp så att konsumentlagen gäller mellan butik och den som säljer på blocket.

Besparingen ligger väl på 1800 kr? Men trots det, som du säger, så skulle jag hellre köpt direkt av Apple.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-03 22:44
Ursprungligen av Weedberg:

Besparingen ligger väl på 1800 kr? Men trots det, som du säger, så skulle jag hellre köpt direkt av Apple.

Sorry, har varit så insöad på mini att det var det priset jag kom i håg. Men jag tror ändå inte att jag skulle satsa på detta.

Låter det inte mer som privatimport från t.ex. USA där den kostar ca 6100 kr. Ingen vidare förtjänst för att släpa hem dom kanske men...

• Medlem
  • International user
  • 2014-02-04 00:17
Ursprungligen av beh:

Även om det är legitimt så skulle jag då inte köpt en "ny" pryl för 6500 privat för att spara 900 kr. Garanti behöver inte gälla när varan är vidaresåld och det står inte var de är köpta så det är inte säkert att det är ett svenskt köp så att konsumentlagen gäller mellan butik och den som säljer på blocket.

Apples garantier är väl världsvida. Alltså gäller oberoende var du köpt varan.

Ursprungligen av juanito:

Apples garantier är väl världsvida. Alltså gäller oberoende var du köpt varan.

Inte direkt...

Citat:

VIKTIGA BEGRÄNSNINGAR I SERVICEN FÖR iPHONE OCH iPAD.
Apple kan begränsa service för iPad och iPhone till EES och Schweiz. Endast Apple eller en AASP bör utföra service på iPhone- eller iPad-produkter.

Samt i USA (http://www.apple.com/legal/warranty/products/...)

Citat:

IMPORTANT RESTRICTION FOR iPHONE AND iPAD SERVICE.
Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device.

Dessutom så talade BEH om konsumentköplagen som går utanför garantin

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-04 08:14
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Låter det inte mer som privatimport från t.ex. USA där den kostar ca 6100 kr. Ingen vidare förtjänst för att släpa hem dom kanske men...

Då ska man skriva att det är import. Det var några som gick bet på 5s och 5c och inte fick det berömda "LTE band 7". Nu är det väl ingen skillnad på iPad, men i alla fall det påverkar prisvärdheten.

Ursprungligen av beh:

Då ska man skriva att det är import. Det var några som gick bet på 5s och 5c och inte fick det berömda "LTE band 7". Nu är det väl ingen skillnad på iPad, men i alla fall det påverkar prisvärdheten.

Om varan är identisk ser jag inte någon anledning till att nämna varans ursprung. Om det däremot är en USA-import är ju laddaren till exempel inte EU-modell. I fallet iPhone där det de facto är en annan modell som säljs i USA är det snudd på bedrägeri att inte nämna detta i annonsen. Laddare kan man enkelt och billigt ordna i efterhand. Det är värre att peta in LTE-band 7 i en telefon i efterhand.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-04 09:48

Jo så kan man se det och man har ju ingen rätt att reklamera en vara man köpt i andra hand till den ursprungliga försäljaren. Men det ligger en viss trygghet i att man, genom att gå via mellanhanden, reklamera den i sverige.

1
Bevaka tråden