Värdering iPad 4

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-31 21:53

Har lite svårt att få min iPad 4 såld. Det är modell svart 16GB Wifi+4G. Den är i näst intill nyskick. Ingen garanti kvar dock reklamationsrätt 3 år. Har två smart covers ett rött och ett svart som kan följa med. Vad skulle ni betala för den om ni var ute efter att köpa en?

2000-2300 kanske. Vad försöker du få för den?

Ja, keptangs värdering är nog bra.

Men vad jag undrar mest är:
Varför nämner du reklamationsrätten? Det är väl inget som påverkar värdet det minsta?

Senast redigerat 2014-01-31 22:41

Vad är det som gör att den inte är i nyskick om du nu har covers till den? Repig skärm, baksida eller kanske tappad? Tror nog att 2000 är relativt rimligt, finns ju obegränsat medpaddor till salu idag så jag tror om du behöver bli av med den får du nog lägga dig där nånstans. Snart kommer det ju en uppföljare till air och då tror jag att de gamla med retina blir trögsålda. Letar själv efter en 4:a i mint condition.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-01 11:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, keptangs värdering är nog bra.

Men vad jag undrar mest är:
Varför nämner du reklamationsrätten? Det är väl inget som påverkar värdet det minsta?

Ok det är ju en bra nivå under vad jag begärt för den. Hmm får se om det är värt att sälja den då. Kanske har kvar den några generationer. Betalade ju ändå 5600 för den för typ ett år sedan. Jag nämnde reklamationsrätten för att många inte har koll på det och det till viss del täcker samma sak som garantin, vilket gör det relevant eftersom garantin gått ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-01 11:49
Ursprungligen av Spindrift:

Vad är det som gör att den inte är i nyskick om du nu har covers till den? Repig skärm, baksida eller kanske tappad? Tror nog att 2000 är relativt rimligt, finns ju obegränsat medpaddor till salu idag så jag tror om du behöver bli av med den får du nog lägga dig där nånstans. Snart kommer det ju en uppföljare till air och då tror jag att de gamla med retina blir trögsålda. Letar själv efter en 4:a i mint condition.

Mikroskopiska repor på baksidan som man bara ser i "rätt" ljus. Aldrig tappad. Skärmen är perfekt vad jag kan se.

Med tanke på att m-Torget erbjuder mig 2500 för den + 20% eventuell bonus, så känns det som jag borde få mer om jag säljer privat? Men jag kanske har fel...

Behåll den du.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-01 11:56

M-torgets erbjudande är riktigt bra alltså låter det som på er?

Reklamationsrätten följer den med till nya köparen eller gäller den enbart första köparen?

Tror jag fann svaret själv:
Köpa begagnat av en privatperson
Om du köper en begagnad vara av en privatperson, gäller inte konsumentköplagen.

Ursprungligen av tooobe:

M-torgets erbjudande är riktigt bra alltså låter det som på er?

Ja, det låter som ett bra erbjudande.

Personligen så tycker jag att 16 GB är alldeles för lite. Ska man köpa en sådan så måste priset vara riktigt bra. Och det verkar som att fler tänker så, eftersom du har svårt att sälja den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-01 12:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det låter som ett bra erbjudande.

Personligen så tycker jag att 16 GB är alldeles för lite. Ska man köpa en sådan så måste priset vara riktigt bra. Och det verkar som att fler tänker så, eftersom du har svårt att sälja den.

Den teorin tror jag inte riktigt på. Har inte haft bristande intresse men ingen har velat köpa den till det priset jag vill ha för den...

Tack för alla svar iaf!

Ursprungligen av tooobe:

Den teorin tror jag inte riktigt på. Har inte haft bristande intresse men ingen har velat köpa den till det priset jag vill ha för den...

Jag påstod inte att det skulle finnas bristande intresse.

Utan jag påstod att det skulle finnas bristande intresse till det priset – dvs om man ska köpa 16 GB, så ska det vara billigt.

Så jag tror nog fortfarande att en stor del av svårigheten att sälja ligger där.

Senast redigerat 2014-02-01 12:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-01 12:29
Ursprungligen av hummel:

Reklamationsrätten följer den med till nya köparen eller gäller den enbart första köparen?

Tror jag fann svaret själv:
Köpa begagnat av en privatperson
Om du köper en begagnad vara av en privatperson, gäller inte konsumentköplagen.

Det svaret du fann gäller inte din fråga. Ev reklamation kan såklart gå via mig, den ursprungliga köparen.

Ursprungligen av tooobe:

Det svaret du fann gäller inte din fråga. Ev reklamation kan såklart gå via mig, den ursprungliga köparen.

Jag är inte så insatt i det juridiska men är inte det att tänja på reglerna?
Har vi någon kunnig på forumet?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-02-01 14:25

Säljargaranti gäller bara den som köpt varan i butiken. Dessutom lätt för butiken att styrka om man köpt med kort i butik eller beställt per post.

Tillverkargaranti gäller varan oberoende vem/var/hur den är köpt.

Reklamera vara kan man bara göra om man är ursprungsköparen.

Nu nämnde jag alla 3 alternativen även om garanti och reklamation inte har med varandra att göra.

Ursprungligen av tooobe:

Nej. Har du kvittot kan du nyttja reklamationsrätten gentemot det ursprungliga försäljningsstället. Däremot kan du inte åberopa reklamationsrätten gentemot en säljare som är privatperson.

Ursprungligen av illerG:

Säljargaranti gäller bara den som köpt varan i butiken. Dessutom lätt för butiken att styrka om man köpt med kort i butik eller beställt per post.

Tillverkargaranti gäller varan oberoende vem/var/hur den är köpt.

Reklamera vara kan man bara göra om man är ursprungsköparen.

Nu nämnde jag alla 3 alternativen även om garanti och reklamation inte har med varandra att göra.

Ett försäljningsställe har inget att vinna på att avvisa en reklamation bara för att den som reklamerar inte är densamme som köpte varan ursprungligen. Då låter man helt enkelt den ursprunglige köparen reklamera varan, vilket i 9 fall av 10 torde gå att lösa.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-01 15:49
Ursprungligen av pmarriott:

Nej. Har du kvittot kan du nyttja reklamationsrätten gentemot det ursprungliga försäljningsstället. Däremot kan du inte åberopa reklamationsrätten gentemot en säljare som är privatperson.

Självklart. Det har aldrig varit aktuellt med reklamation mot privatperson, det är nåt missförstånd.

Kan vi lägga ner diskussionen om reklamation och garanti nu tack.

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-01 19:38

Jag fick 2000:- för min iPad 2 16Gb med wi-fi/3G

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-01 22:12
Ursprungligen av lappen71:

Jag fick 2000:- för min iPad 2 16Gb med wi-fi/3G

Nyligen? Isf känns ju erbjudandena för min iPad 4 väldigt låga...

• Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-02-01 22:27
Ursprungligen av tooobe:

I november förra året

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-01 23:44
Ursprungligen av tooobe:

Ett vänligt tips skippa snacket om reklamationsrätten om du vill få sålt din ipad till ett värdigt pris, skrämmer säkert iväg lika många spekulanter som skulle tänkas bli imponerade av ditt reklamations snack. Just confusing if you ask me

Äldre Ipads överlag är svårsålda eftersom iPad Airen kom och satte nivån. Lite spiken i kistan för iPad 3-4 generationens andrahandsvärde (bättre att behålla som nämns i tråden ovan ) . Som Jesper nämnde också skulle någon betala mer än 2500 kr så räcker tyvärr inte 16 Gb storlek långt.

Nu har du fått svar sen om du vill köpa svaren är en annan sak, verkar lite svårt att sälja in våra argument till dig

• Medlem
  • Stockholm
  • 2014-02-02 00:28
Ursprungligen av cubeis:

Ett vänligt tips skippa snacket om reklamationsrätten om du vill få sålt din ipad till ett värdigt pris, skrämmer säkert iväg lika många spekulanter som skulle tänkas bli imponerade av ditt reklamations snack. Just confusing if you ask me

Äldre Ipads överlag är svårsålda eftersom iPad Airen kom och satte nivån. Lite spiken i kistan för iPad 3-4 generationens andrahandsvärde (bättre att behålla som nämns i tråden ovan ) . Som Jesper nämnde också skulle någon betala mer än 2500 kr så räcker tyvärr inte 16 Gb storlek långt.

Nu har du fått svar sen om du vill köpa svaren är en annan sak, verkar lite svårt att sälja in våra argument till dig

Självklart skriver jag det inte i annonsen. Skrev det här för att jag tänkte att det kunde undvika sidospår om att garantin gått ut. Det skapade lika mycket, om inte mer, sidospår och missförstånd märkte jag...

Här är annonsen jag haft på flera ställen: http://www.99mac.se/marknad/461-saljes-ipad-4...

Uppskattar alla svar jag fått (utom de som rört reklamationsrätt, vilket varit helt oväsentligt för ämnet).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-02-02 00:45
Ursprungligen av tooobe:

Självklart skriver jag det inte i annonsen. Skrev det här för att jag tänkte att det kunde undvika sidospår om att garantin gått ut. Det skapade lika mycket, om inte mer, sidospår och missförstånd märkte jag...

Här är annonsen jag haft på flera ställen: http://www.99mac.se/marknad/461-saljes-ipad-4...

Uppskattar alla svar jag fått (utom de som rört reklamationsrätt, vilket varit helt oväsentligt för ämnet).

Jag syftade inte på skriftlig annonsform överhuvudtaget och skrev inte det i mitt inlägg, utan allmänt försäljning snack med eventuella spekulanter i telefon/mail konversation för att ro affären i hamn till någorlunda begärt pris syftade jag på, då bör man undvika att prata laglig reklamationsrätt om man inte har någon garanti kvar eller Apple care.

I alla fall Lycka till med försäljningen

Ursprungligen av tooobe:

Med tanke på var i forumet du har denna tråden så bör väl reklamationsrätt-diskussionen passa?

Ursprungligen av tooobe:

...utom de som rört reklamationsrätt, vilket varit helt oväsentligt för ämnet.

Det var du själv som startade sidospåret genom att överhuvudtaget nämna det.

När du nämner något som egentligen inte alls är en faktor i sammanhanget, så ger du intrycket att du faktiskt tycker att det är en faktor. Och då tycker jag att det är helt rätt att det kommenteras i tråden.

Och om man dessutom placerar tråden under "Konsumenträtt", så antyder man i ännu högre grad att reklamationsrätten anses vara en faktor och ett försäljningsargument.

Kan tillägga att jag sålde min iPad 3 64GB WiFi+3G för 4500:- strax efter att Air kom ut. Anser att det inte finns mycket till prisskillnad på beg iPad 3/4. Det är storleken och 3G/icke 3G som sätter nivån.

De erbjudande du fått är vad folk är beredda att betala. Vill du inte sälja för det priset eller har fått ett bättre pris så säljer du för det eller så behåller du produkten. Svårare än så är det inte. Ibland kan det vara svårt att sätta ett pris på en produkt om det är stora skillnader på begagnatpriser vilket det verkar vara i iPad-fallet. Jag brukar resonera som så att man får räkna med ungefär hälften av det man gett när det kommit ut en ny modell, förutsatt att man har garanti kvar. Dra av ytterligare 20-30% om garantin gått ut.

Ursprungligen av grenhall:

De erbjudande du fått är vad folk är beredda att betala. Vill du inte sälja för det priset eller har fått ett bättre pris så säljer du för det eller så behåller du produkten. Svårare än så är det inte. Ibland kan det vara svårt att sätta ett pris på en produkt om det är stora skillnader på begagnatpriser vilket det verkar vara i iPad-fallet. Jag brukar resonera som så att man får räkna med ungefär hälften av det man gett när det kommit ut en ny modell, förutsatt att man har garanti kvar. Dra av ytterligare 20-30% om garantin gått ut.

Med Apple-produkter brukar man faktiskt få lite mer. Som jag sa tidigare, min nästan 2 år gamla iPad 3 64 GB 3G fick jag 4500:- för. det är ju ca 62% av nypriset. Min iPhone 5 64 GB som var i bedrövligt skick - helt klart den mest slitna jag någonsin sett - fick jag 3500:- för. Det är ca 47% av nypriset trots att den var ett vrak.
Men, mina erfarenheter är mestadels av toppmodellerna. Jag misstänker att iPad 16 GB WiFi är en dussinvara som inte betingar ett speciellt högt andrahandsvärde. Ofta är det ju dessa snik-varianter som de stora kedjorna säljer ut till vrakpris med jämna mellanrum.

• Medlem
  • Trondheim
  • 2014-02-04 08:55

Fast den här har faktiskt 4G. Oavsett så håller jag med om att 16GB troligen är det som sänker priset. Det går ganska snabbt att fylla upp den platsen med filmer/appar och bilder. Personligen har jag gett upp 16GB, bara för att vara på den säkra sidan.

Om du har tid att vänta och förnya annonsen någon gång så kanske "rätt" köpare kommer, som ser värdet med just din modell i ett väldigt bra skick. Men det är givetvis ett chansspel.

Bevaka tråden