Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Holländsk temapark sätter upp Ibeacons

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En temapark med tulpaner i Holland börjar använda Apples teknik Ibeacon för att ge besökare användbar information via en app.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-01-31 13:42

Fast det är mycket roligare att läsa kommentarerna till detta:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/30/sa-vill-i...

Ursprungligen av Hjopek:

Fast det är mycket roligare att läsa kommentarerna till detta:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/30/sa-vill-i...

Haha, ja det är intressant det här var gränsen går för en hjälpsam upplevelse. I exemplet med temaparken kan jag tänka mig att man kanske vill få information om olika tulpaner och deras historia, lite som att få en privat guide med sig runt, men på ICA... där gäller det ju verkligen att informationen man går med på att få är genomtänkt. Känner redan att de känner mig lite för väl baserad på mina bonusbesked och rabatterade varor.

Ursprungligen av Hjopek:

Fast det är mycket roligare att läsa kommentarerna till detta:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/30/sa-vill-i...

Sjutton också, den där tänkte jag ju länka till ?

Undrar om det är iBeacon som de tänker använda?

Låter bättre än nyheten om Coop jag läste nyss. Är jag på en tema park har jag nog ett intresse. Går jag förbi Coop för att jag vill till tåget är det inte lika intressant med ett pling om en billig mjölk.

Undrar lite över vad avsändaren får reda på om min iPhone. Kan dom få fram exakt geologisk position eller får dom endast någon form av ID nummer? Kommer detta ID nummer vara samma ID nummer som Coop får. Skulle både tema parken och coop få samma ID nummer finns det lite väl stor möjlighet för ett "ibeacon" företag (som tillhandahåller tjänster till kanske både coop och temaparken) att följa mig vart jag än går. Integriteten AFK blir ju då sämre än via internet.

Ursprungligen av Alexander Ross:

Låter bättre än nyheten om Coop jag läste nyss. Är jag på en tema park har jag nog ett intresse. Går jag förbi Coop för att jag vill till tåget är det inte lika intressant med ett pling om en billig mjölk.

Undrar lite över vad avsändaren får reda på om min iPhone. Kan dom få fram exakt geologisk position eller får dom endast någon form av ID nummer? Kommer detta ID nummer vara samma ID nummer som Coop får. Skulle både tema parken och coop få samma ID nummer finns det lite väl stor möjlighet för ett "ibeacon" företag (som tillhandahåller tjänster till kanske både coop och temaparken) att följa mig vart jag än går. Integriteten AFK blir ju då sämre än via internet.

Som jag förstår det skickar varje sändare i exempelvis temaparken/butiken helt öppet ut ett unikt ID till mottagare i närheten, "Hej här är jag". Sedan är det upp till appen i mottagaren att göra saker: säg visa info om tulpanerna i närheten, eller tipsa om extrapris på mjölk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-27 12:25
Ursprungligen av Hjopek:

Fast det är mycket roligare att läsa kommentarerna till detta:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/30/sa-vill-i...

Man slutar aldrig att förundras över vissa människors totala avsaknad av intelligens.

Framför allt de som skriver dessa kommentarer med ett ordval som de bevisligen inte behärskar, använder ord som de inte förstår och knappt kan stava till

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-21 22:19

Och nu Liseberg också, i alla fall står det iBeaconsupport i deras app.
Någon som varit på Liseberg och testat?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Som jag förstår det skickar varje sändare i exempelvis temaparken/butiken helt öppet ut ett unikt ID till mottagare i närheten, "Hej här är jag". Sedan är det upp till appen i mottagaren att göra saker: säg visa info om tulpanerna i närheten, eller tipsa om extrapris på mjölk.

Jo, men appen kan ju skicka information vidare till butiken, Apple, NSA m. fl.

Ursprungligen av antanica:

Jo, men appen kan ju skicka information vidare till butiken.

Det är en del av själva poängen, precis som att butikerna samlar in vad du köper på ditt kort och använder detta för att göra riktad reklam.

1
Bevaka tråden