Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagra data i ios-app

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har börjat leka lite med xcode och att göra lite små appar, hade velat lagra text-data som sen läses in när appen startas. Vad är bästa sättet att göra detta på? Sqlite? Coredata? Plist-fil?

Det beror på hur mycket data det handlar om, och även om det är något som ändras beroende på vad användaren gör.

Exempel 1:
Om du ska ha 10 olika alternativ i en meny med lite text kring, men du inte tillåter användaren att ändra detta, skulle du kunna nöja dig med en enkel textfil. Använd Plist eller JSON. Jag tycker JSON är lättare att läsa samtidigt som det finns en enkel parser i iOS.

Exempel 2:
Om din app går ut på att man lägger till och modifierar texterna, och framför allt om de har relationer till varandra (exempelvis kapitel i en bok) är det nyttigt att använda en databas, vilket Core data gör. CD använder för övrigt Sqlite, XML eller binärt format för att spara själva datan, vilket du inte ser eftersom du bara jobbar med objekten i Obj-C. Jag hade valt Sqlite, för att läsa stora filer tar lång tid.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det beror på hur mycket data det handlar om, och även om det är något som ändras beroende på vad användaren gör.

Exempel 1:
Om du ska ha 10 olika alternativ i en meny med lite text kring, men du inte tillåter användaren att ändra detta, skulle du kunna nöja dig med en enkel textfil. Använd Plist eller JSON.

Exempel 2:
Om din app går ut på att man lägger till och modifierar texterna, och framför allt om de har relationer till varandra (exempelvis kapitel i en artikel) är det nyttigt att använda en databas, vilket Core data gör. CD använder för övrigt Sqlite, XML eller binärt format för att spara själva datan, vilket du inte ser eftersom du bara jobbar med objekten i Obj-C. Jag hade valt Sqlite, för att läsa stora filer tar lång tid.

Tack för svaret, det lutar nog åt core data.

1
Bevaka tråden