Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken storlek på skrivbordsbakgrunder till 13" rMBP?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en liten fråga som jag skulle vilja veta om någon härifrån kan svara på. Jag vet mycket väl hur Apple skalar skärmen och hur tekniken bakom 2560x1600 fungerar - trots att det endast är 1280x800 som är ett "effektivt" skrivbord.

Jag liksom många andra kommer köra 1680x1050 på min 13" rMBP, men det jag undrar nu är vilket effektiv storlek man skall ha på ett sådant skrivbord, 1680x1050 eller 3360x2100 - för att uppnå så hög kvalité som möjligt?

Kör jag med "best for retina" så kör jag wallpapers med 2560x1600 (naturligtvis) men frågan är om det blir någon skillnad rent kvalitétsmässigt ifall man kan skalar upp skärmen så att det ser ut som 1680x1050, och samtidigt kör 1680x1050 på wallpapers, trots att det i "Om den här datorn" står att den effektiva upplösningen är 3360x2100.

ELLER är det som så att man skall fortsätta köra på 2560x1600 oavsett skalad lösning, eftersom det är denna upplösning som "i praktiken" körs oavsett skalat värde på skärmen?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-23 14:26

Ja det borde det bli, för det är främst text element som skalas upp, som i grunden är vektorgrafik. Vad gäller bakgrunds bild ska du köra med skärmens verkligea upplösning för att ha högsta kvalite på bilden, varken mer eller mindre.

Om retina skärmen faktist uppnår "verklig retina" upplösning för dig, då ska det inte ha någon betydelse om bilden egentligen har högre upplösning än skärmen. Men jag tvivlar på att skärmarna är så bra i verkligheten. Så vill man veta att man har bästa möjliga kvaliten kör man med bilder som har skärmens upplösning. Med andra ord så att inget skalas.

Men vad du är nöjd med har ju större betydelse än om bilden är perfekt optimerad till skärmen. Själv har jag inte lyxen att ha ens något nära retina, och då är jag själv väldigt kännslig mot fel upplösning på bakgrunds bilderna. Ingen aning hur jag skulle reagera framför en retina skärm.

Senast redigerat 2014-01-23 15:08
1
Bevaka tråden