Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig mottagning i nya Iphone-modeller enligt dansk studie

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples Iphone 5S och 5C presterar inget vidare när det handlar om mobilmottagning, enligt en dansk studie. De placerar sig bland de tre sämsta, Nokia Lumia 925 tar sista platsen.

Läs hela artikeln här

Själv hade jag aldrig någon Iphone 4, men upplever att min 5S är bättre än min tidigare Iphone 5 i alla fall. Vågar man hoppas på någon bättring framöver?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-21 16:17

"GSM-standarden föreskriver att telefoner ska kunna ta emot signaler på minst -102 dBm på 900 MHz"

Innebär det att ingen av telefonerna uppfyller GSM-standarden?

Ursprungligen av timofej:

"GSM-standarden föreskriver att telefoner ska kunna ta emot signaler på minst -102 dBm på 900 MHz"

Innebär det att ingen av telefonerna uppfyller GSM-standarden?

Ja, det borde jag ju ha förtydligat. Så här skrev vi i artikeln till den första studien:

Citat:

"GSM-standarden föreskriver att telefoner ska kunna ta emot signaler på minst -102 dBm på 900 MHz. Det mäts genom en vanlig kabelanslutning mellan telefonen och en basstation. När telefonernas antenner ska fånga signalerna i luften presterar de långt från standarden."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-21 16:49
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Ja, det borde jag ju ha förtydligat. Så här skrev vi i artikeln till den första studien:

Citat:

"GSM-standarden föreskriver att telefoner ska kunna ta emot signaler på minst -102 dBm på 900 MHz. Det mäts genom en vanlig kabelanslutning mellan telefonen och en basstation. När telefonernas antenner ska fånga signalerna i luften presterar de långt från standarden."

Jaha. Då förstår jag. Läste inte den andra artikeln.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Själv hade jag aldrig någon Iphone 4, men upplever att min 5S är bättre än min tidigare Iphone 5 i alla fall. Vågar man hoppas på någon bättring framöver?

Har haft 4, 5 och nu 5s..
Minns att min 4:a hade bra mottagning men däremot min 5:a var en riktigt katastrof, det verkade aldrig funka riktigt felfritt men har inte haft några problem alls min min 5s.

Självklart så ska man hoppas att det blir bättre i framtiden!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-01-21 20:33
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples Iphone 5S och 5C presterar inget vidare när det handlar om mobilmottagning, enligt en dansk studie. De placerar sig bland de tre sämsta, Nokia Lumia 925 tar sista platsen.

Läs hela artikeln här

Jag funderar på att ge min vackra svarta 5:a till frun och väcka upp
min vita 4S igen för att fixa störningarna och avbrotten..

Kan man återställa en backup från en 5:a till en 4S ?

Ursprungligen av mattiL:

Jag funderar på att ge min vackra svarta 5:a till frun och väcka upp
min vita 4S igen för att fixa störningarna och avbrotten..

Kan man återställa en backup från en 5:a till en 4S ?

Funkar om båda kör samma iOS-version eller din 4S kör nyare än femman.

Har själv aldrig haft problem med mottagningen på vare sig iPhone 4 eller 5s. Har haft större problem med Telias täckning än iPhonens mottagning (konstant "Ingen Service" i ett flertal områden dock alltid samma). Med Tele2 i 5s har det bara blivit bättre.

Intressant, jag har själv undrat varför min 5 så gott som aldrig har full täckning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-22 10:54
Ursprungligen av Redaktionen:

Apples Iphone 5S och 5C presterar inget vidare när det handlar om mobilmottagning, enligt en dansk studie. De placerar sig bland de tre sämsta, Nokia Lumia 925 tar sista platsen.

Läs hela artikeln här

Det här är en värdelös studie ur konsumentperspektiv, den visar signalstyrka, men ignorerar helt signalkänslighet. Det här är bara intressant ur den tekniska aspekten "vilken telefon har bäst antenn" men säger mindre om vilken telefon man ska välja om man har dålig mottagningsförhållanden eller inte vill att samtalet ska brytas.

Signalstyrkan som mäts, säger hur starkt telefonen uppfattar signalen, vad man glömmer bort är signalkänslighet som säger hur låga signaler som kan urskiljas.

Man kan alltså inte dra den slutsatsen att exempelvis en iPhone 5c har sämre mottagning än en iPhone 4s, bara för att 4s har 1dB bättre signalstyrka, eftersom detta mycket väl skulle kan vägas upp av en bättre radiomottagare i iPhone 5c.

Med detta sagt, så kan givetvis inte den bästa radiodel rädda en urusel design, men man måste ta mätningarna med en stor skopa salt.
Exempelvis har jag svårt att tro att Doro-telefonen skulle ha bättre mottagning än Sony-telefonen i praktiken. Det är helt enkelt mycket troligare att mottagaren som sitter i Sony-telefonen är bättre.

Senast redigerat 2014-01-22 11:14
Ursprungligen av Snigeln:

Det här är en värdelös studie ur konsumentperspektiv, den visar signalstyrka, men ignorerar helt signalkänslighet. Det här är bara intressant ur den tekniska aspekten "vilken telefon har bäst antenn" men säger mindre om vilken telefon man ska välja om man har dålig mottagningsförhållanden eller inte vill att samtalet ska brytas.

Signalstyrkan som mäts, säger hur starkt telefonen uppfattar signalen, vad man glömmer bort är signalkänslighet som säger hur låga signaler som kan urskiljas.

Man kan alltså inte dra den slutsatsen att exempelvis en iPhone 5c har sämre mottagning än en iPhone 4s, bara för att 4s har 1dB bättre signalstyrka, eftersom detta mycket väl skulle kan vägas upp av en bättre radiomottagare i iPhone 5c.

Med detta sagt, så kan givetvis inte den bästa radiodel rädda en urusel design, men man måste ta mätningarna med en stor skopa salt.
Exempelvis har jag svårt att tro att Doro-telefonen skulle ha bättre mottagning än Sony-telefonen i praktiken. Det är helt enkelt mycket troligare att mottagaren som sitter i Sony-telefonen är bättre.

Som jag förstår det har de mätt vilken som är den lägsta signaleffekt som krävs för att kunna genomföra ett röstsamtal. Detta inkluderar alltså inte endast antennen utan även resten av mottagaren. (De är dock inte helt tydliga med hur testet är genomfört, se rapporten här http://erhvervsstyrelsen.dk/file/435579/Mobil...

Jag har svårt att tänka mig att de endast mätt upp antennförstärkningen. Studien säger alltså precis vilken telefon man ska välja om man bor långt från basstationen. Men jag kan ha fel!

TILLÄGG: Så här gör man tydligen: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/mob...

Senast redigerat 2014-01-23 00:27
1
Bevaka tråden